• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
0,35 Eu /kw så inte billigt dubbelt mot hemma trots alla pålägg. Men jag gör inte av med så mycket tror jag, många använder bara gas en del har fast tank och måste åka iväg och fylla, men gas finns på campingen 14,5 Eu /fyllning 30Eu i deposition för spansk flaska återfås när man åker om man inte behåller den. Inget krångel med en massa intyg vad jag vet. De här är orange och det är bara propan.
Har köpt en spansk regulator knappt 10 eu med slangkoppling bara att lossa slangklämmen och flytta från den svenska.
Vet en del som har mycket komplicerade anläggningar och det verkar som en del både i trådar i klubbens forum och här att de regulatorerna med kran är bara en kran men så är det inte utan det är en steglöst ställbar regulator som man måste kalibrera om man ska köra direkt eller så öppnar man helt och använder övertrycket till att mata en regulator till förmodligen en svensk som går att få dit med adaptrar men det tycker jag verkar dumt om man inte har flera flaskor ihopkopplade. Hörde om en gasolslang som gått sönder pga förmodat dålig kvalite är nog egentligen så att man med hjälp av adaptrar satt den på högtrycksidan innan regulatorn men slangar använder man ju efter regulatorn det är ju enorm skillnad på tryck.
Både gas och el bör man kunna hur det fungerar innan man börjar mixtra med installationen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om en spansk flaska rymmer 11 kg samma som en svensk p11 så finns det ca 1400kw effekt i den skulle man betala elen för samma mängd bränsle så skulle det kosta 0,35 x 1400 ca 490 Eu vilket låter som en enorm skillnad, i praktiken blir det nog inte så stor skillnad beroende på hur stor verkningsgraden är.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack Jonas visste jag hade ett kommateringsfel men tillgången på öl är obegränsad får skylla på det.
Den adaptern med ratt jag tittade på hade en beskrivning av högsta och minsta trycket man kunde ställa med ratten, finns säkert flera adaptrar.
Risken med den adaptern du beskriver är att man någonstans gör en slangkoppling och får fullt tryck och blåser eventuella slangar, det måste i så fall vara skruvade adptrar och rör fram till regulatorn. Fullt tryck från flaska 2000mBar mot efter regulatorn 29mBar.
Hade vi samma priser hemma som här skulle det löna sig att värma huset med gasol och slippa alla pålägg de uppfinner drömmen vore att säja up elen helt och klarar sej bra ändå med en vindsnurra solpaneler osv. Klart att det går och det skulle säkert gå att tjäna in inom rimlig tid. Här nere behöver man nog mest elen på sommaren till AC.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har aldrig kört mer än 1 kw knappt någon camping som har mer än 6a säkringar utom den jag står på nu. När jag stänger av den blir den ganska het bara på eftervärmen, och det finns säkert en del damm den dragit in som kan ta eld. en. anvisningarna ska man ha en säkerhetskabel som stänger av värmaren om man stänger av fläkten och den kabeln har jag hittat, den lille elektrikern har satt dit en vanlig lampsladd för att styra reläet. Ett problem är att den tjuter en del när värmen slagit ifrån och det kommer och går så man blir ganska störd.
Köpte en elfläkt för några dagar sedan men vid provkörning visade det sej att termostaten var ur funktion.
Förmodligen monteringsfel men ville inte öppna den och laga. fick byta mot en lite dyrare kamin som nu hänger på väggen och har fjärrkontroll, den låter en del men den går så kort tid och ger massor med värme. Skulle ju kunna köpa en gasflaska och köra på den men det känns mest bekvämt och säkert med el när jag nu ändå har allt det andra som tillhör en bostad. Sen vet man ju när gasen tar slut kl 04 på natten så är det inte kul.
Jag har normalt 500w under hela vintern men har kört 1000w under lång lång tid, döremot 2000w är fläkt ett måste annars löser överhettningsskyddet ut.

Någon koppling mellan fläkt och vörne finns ej normalt i en truma detta då den ska kunna gå utan fläkt speciellt på gasol dvs 3500 watt

Damm bränns bort snabbt men jag betvivlar att det finns damm, däremot finns det damm i fläkten!

Jag tror att du inte förstår hur en gasolvärmare fungerar, dom blir och ska bli varma men det är inte samma sak som att det börjar brinna !
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har monterings instruktionen original från Truma så där står det tydligt att man ska koppla en kabel till panelen som förhindrar kontaktorn till värmaren att starta om inte fläkten är på vilket är gjort på min bil!
Det finns vissa som vet och andra som tror, jag har för länge sen slutat tro.
Köpte en klocka på sprinter en sportbutik dvs mest kläder. 30EU den mäter blodtryck och puls och sömnen och syresättningen och fettet. Jag vet inte riktigt hur den lyckas med allt detta sitter en givare mot handleden som lyser i olika färger.
De skickar data via bluetoth till en app i mobilen och där kan jag se allt timme för timme. Det har lärt mej en del att jag sover dåligt att både puls och blodtryck ökar ganska mycket under några timmar på natten och det är väl då jag vaknar svettig och får vända på kudde och lakan. Ovärderlig kunska som jag inte hade men skulle vara roligt att veta orsaken också.
Grannen skrev och tyckte jag skulle komma hem och för att ytterliggare lägga tyngd bakom orden skickade de en bild av min uppfart till huset mitt är det vänstra gula.
Jag tyckte förstås det var bättre att sitta i solen med en öl. Det var helt rätt år att åka ner hit!570882570_2.jpg
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Köpte en klocka på sprinter en sportbutik dvs mest kläder. 30EU den mäter blodtryck och puls och sömnen och syresättningen och fettet. Jag vet inte riktigt hur den lyckas med allt detta sitter en givare mot handleden som lyser i olika färger.
De skickar data via bluetoth till en app i mobilen och där kan jag se allt timme för timme. Det har lärt mej en del att jag sover dåligt att både puls och blodtryck ökar ganska mycket under några timmar på natten och det är väl då jag vaknar svettig och får vända på kudde och lakan. Ovärderlig kunska som jag inte hade men skulle vara roligt att veta orsaken också.
Visa bilaga 162051

På din beskrivning låter det som att du har sömnapné. Alltså du slutar andas några gånger under natten. Det innebär att blodtryck och puls stiger och att man vaknar alldeles svettig. Dessutom känner man sig aldrig utvilad för att nattsömnen inte är som den borde vara. Det är många som är drabbade av detta. Efter en utredning brukar man få en CPAP som hjälper till med andningen. Dom flesta återfår sin goda sömn vid användandet av denna maskin.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo tror att du har rätt var mycket värre tidigare när jag använde immovan i åratal visste inte hur farlig den var, har inte använt någon medicin utom någon enstaka alvedon mot nackvärken de sista veckorna.
Här nere har det varit ganska bra men hemma har det nästan varit panik några ggr vaknat genomblöt och saknat luft och hjärtat har rusat. Här är det sorg en man som jag bytt några ord med jättetrevlig och som var en profil har i sorg lämnat hela campingen. Engelskmannen ni vet som har varit här någon gång höll på att gråta när det kom på tal.

Har satt dit en spansk gasolflaska nu slog på varmvattnet för nu behöver jag inte spara på något.
Jag har en bild på en bekant som illustrerar att det är flera som vill komma hit eftersom de inte känner mej handlar det om billigt boende i värmen/fly snön.
KristinaNplakatSillparkInnsbruck440.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Nej jag skojar inte hon har jobbat/ jobbar som modell fast mest i tyskland även om hon för några år sen fanns på stora reklampelare för sportkläder här.
Tittar lite på fotot hemifrån, känns lite konstigt vad mycket snö bor jag där ? Jag bor ju här och här skiner solen och det är sommar väldigt underligt egentligen.
Har väldigt svårt att förstå hur det är hemma , när man flyger ner för en vecka till kanarieöarna är det inte samma sak.
Antar att jag inte är ensam om den upplevelsen, när jag körde hit och stannade kändes allt jobbigt och jag ville hem men det har jag förträngt nu verkar husbilen vara mitt hem och det som är hem relaterar jag till den.
Jag skulle kunna leva så här länge har jag nu förstått som ensam och med hur det är inrett så finns det egentligen inga problem det är som mitt hus komprimerat till ett litet utrymme med allt det väsentligaste toalett kök kyl garderob säng osv.
När jag stått still längre undrar man är det en bostad eller bil såklart det är en bostad och den kör man inte runt med.
 
F

F.d. 22252

Guest
STANTON tråkigt att det blev som det blev men du får komma tillbaka i höst igen och nu kanske du fått blodad tand.
Skulle ju vara hemma hade ju fått nog men nu har jag bott in mej och har inget att komma hem till bara en kall lägenhet. För de som inte känner stanton som ligger lite lågt är det den kunnigaste personen på bilar jag någonsin mött det han inte vet kan man glömma. Kanske han som pensionär kan orka svara på alla dumma frågor som finns här på forumet.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Tack för dom orden bengtic :msn_embarrassed: klart lite har det fastnat under dom drygt 40år jag jobbat med det. Vad det gäller att åka söder ut så lär det dröja ett par år då frugan måste jobba ett tag innan hon får ta tjänsteledigt
igen. Skönt att höra att det äntligen fungerar för dej inget skönt här hemma i alla fall.:snow-icon:
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack själv du har hjälpt mej mer än du vet om och säkert halva Finspång också många var ledsna och rådvilla sen du slutat på A. Bara fråga och man hade ett svar.
Här skiner solen och vinden har lugnat sej 25 grader med både dörr och fönster öppet. Det måste vara ett helvete här på sommaren, jag som inte tål värmen så bra.
Har svårt att besluta om jag ska flyga hem eller köra hem i mars, plånboken säjer flyg hem. Har hittat en parkering 2 mil härifrån de skjutsar till flyget och runt 250kr i månaden och då kan jag flyga ner om det blir en kall regnsommar annars till hösten. Nu har jag ju en spansk gasolflaska så värmen är inga problem slipper fläkten.
Stora beslut man måste ta här som vilken restaurang jag ska äta på och när jag ska tvätta, stort och svårt, håller på att bli hosptilasierad sakta men säkert men jag vet om det till skillnad från alla andra -tror jag kanske.....
 
F

F.d. 22252

Guest
Han har jobbat på mekonomen de sista åren nästan två meter lång som jag och kan precis allt som är värt att veta. Hoppas allt är bra med dej Volker hoopas du får godkänt för körkort så du kan köra ner till moseldalen du har en fin bil. Volker bor 1 km från mej i metroplolen Finspång där de sluge bor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen