• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regeringsförklaringen

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Problemet i den moderna världen, i informationssamhället, är att den som har fel kan leva vidare i sin villfarelse till dödagar, för det går alltid att via internet och sociala medier leta upp någon som har ungefär samma villfarelse och peka på dem och säga "titta de säger samma sak som jag sade, vad var det jag sade!".

Testa själv, hitta på en ståndpunkt vilken som helst och leta sedan på Google och Facebook så kommer du hitta en stor mängd likasinnade stollar. Börja med "jorden är platt". Sen kan du fortsätta med Lars Berns villfarelse, att det finns en global konspiration bland folkvalda (och icke folkvalda) makthavare, som styr journalister och forskare att hitta på lögner för att på något sätt utöva makt över oss "vanliga" människor.

Själv är jag övertygad om att fakta vinner till sist. När varje sommar är minst lika galet varm och torr som sommaren 2018, och Arktis är bara är en vattenpöl, och flyktingströmmarna beror på missväxt snarare än krig, då kommer klimatförnekarna att vara spårlöst försvunna.

Men då kommer det väl vara något annat knasigt istället - människan är tyvärr inte så logisk och rationell.

Mycket väl formulerat! Tack!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
De sk växthusgaserna består till 98 procent av vattenånga, till ca 1 procent av CO2 och ca 1 procent av övriga gaser.
Nu kan den som vill räkna ut hur mycket vi kan påverka.
Det stämmer säkert det du skriver, men hur stor andel utgör vattenångan omräknat i koldioxiekvivalenter. Läste någonstans att CO2 utgör ca 70 % av växthuseffekten omräknat till koldioxidekvivalenter. Förhoppningsvis kan man i den artikel du läst om växthusgaserna bekräfta detta
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Problemet i den moderna världen, i informationssamhället, är att den som har fel kan leva vidare i sin villfarelse till dödagar, för det går alltid att via internet och sociala medier leta upp någon som har ungefär samma villfarelse och peka på dem och säga "titta de säger samma sak som jag sade, vad var det jag sade!".

Testa själv, hitta på en ståndpunkt vilken som helst och leta sedan på Google och Facebook så kommer du hitta en stor mängd likasinnade stollar. Börja med "jorden är platt". Sen kan du fortsätta med Lars Berns villfarelse, att det finns en global konspiration bland folkvalda (och icke folkvalda) makthavare, som styr journalister och forskare att hitta på lögner för att på något sätt utöva makt över oss "vanliga" människor.

Själv är jag övertygad om att fakta vinner till sist. När varje sommar är minst lika galet varm och torr som sommaren 2018, och Arktis är bara är en vattenpöl, och flyktingströmmarna beror på missväxt snarare än krig, då kommer klimatförnekarna att vara spårlöst försvunna.

Men då kommer det väl vara något annat knasigt istället - människan är tyvärr inte så logisk och rationell.


När det ser ut som du beskriver ovan så visar det tydligt att vi inte kan styra klimatet, men vi är inte där ännu. Om du kollar väderkartan nu så verkar allt ganska normalt, inte sant.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det möjligen någon som minns den stora skogsdöden? En journalistanka som figurerade för ett antal år sedan, där man förutsåg alla skogars snara död, och där det dök upp bilder där man påstod att alla skogar längs autobahn redan var döda, men bilderna var från ett och samma ställe, där det hade helt andra och mera normala orsaker. Skogarna finns fortfarande, och det är väl 15-20 år sedan ungefär..?
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Är det möjligen någon som minns den stora skogsdöden? En journalistanka som figurerade för ett antal år sedan, där man förutsåg alla skogars snara död, och där det dök upp bilder där man påstod att alla skogar längs autobahn redan var döda, men bilderna var från ett och samma ställe, där det hade helt andra och mera normala orsaker. Skogarna finns fortfarande, och det är väl 15-20 år sedan ungefär..?
Det är nog betydligt längre sedan, snarare 30-40 år sedan. Om jag kommer ihåg rätt, så hävdade man att svavelinnehållet i de fossila bränslena omvandlades till svaveldioxid, som i sin tur bildade svavelsyrlighet och svavelsyra, s k surt regn, vilket skulle sänka pH i sådan omfattning att sjöar och skogar skulle påverkas på katastrofalt sätt.
 
F

F.d. 53340

Guest
Kristian 676 och knarrevik
De som jag skrev är inte svårt att hitta på nätet.ja är inte lika högutbildade om miljön som ni kanske.jag bor i min husbil 365 dagar om året el 700kr solcell och gasol 2500 mil ja vi är stora miljöbovar.Och tycker inte om mobbare.
Då har jag en fråga varför åker ni husbil när dom smutsar ner så mycket och vet så mycket.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kristian 676 och knarrevik
De som jag skrev är inte svårt att hitta på nätet.ja är inte lika högutbildade om miljön som ni kanske.jag bor i min husbil 365 dagar om året el 700kr solcell och gasol 2500 mil ja vi är stora miljöbovar.Och tycker inte om mobbare.
Då har jag en fråga varför åker ni husbil när dom smutsar ner så mycket och vet så mycket.
Du skriver att det du kallat klimatbluffen kostar 35 miljarder kronor om dagen, antar att du menar i Sverige? Då vill man förstås gärna få veta vad klimatbluffen är och hur du kommit fram till kostnaden. Det vore trevligt om du kunde visa det. Det är ju rätt uppseendeväckande uppgifter du kommer med. Du verkar också få bekräftelse från USAs president på att du har rätt. Han är väl i fallet med miljöfrågor mest känd som sk klimatförnekare och som en mästare i att använda sig av fake news. Inte vet jag hur mycket kunskap du har om klimatproblemen i världen men att bara slänga ur sig att det är en bluff, utan att på nåt sätt berätta varför forskarsamhället har fel, det känns märkligt.
En sak tycker vi lika illa om och det är mobbare.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
När jag läste rubriken hoppade jag till i kontorsstolen: VA! Får vi diskutera politik i forumet? Ja, tydligen får vi det för Gunnar har ju skrivit det tredje inlägget i tråden. Men sen läste jag vidare och kunde konstatera att det är inte politik utan miljöteknik det handlar om.

Vi bör ju inte ta energikällor som ligger under mark utan får hålla oss över marken. Då har vi sol, vind och gengas kvar. Ska vi nyttja oss av gengas dyker det upp ett annat problem: LASTVIKTEN. Både för pannan och veden.

Ett tredje problem vi har i Norden under vintern är värmen. Inte ens de modernaste elbussarna klarar att hålla värmen i Ume och Lule utan bussförarna får sitta med dubbla vinteroveraller när de kör.

Förr hade vi tvåkammarregering, sen fick vi enkammarregering och nu har vi lekkammarregering. Hur ska en regering kunna bygga ett hållbart samhälle när de ska regera efter oppositionens budget? Och dessutom både med hot och gisslantagande från både höger och vänster. Jag klämmer in lite religion i tråden också: Herre Gud!!!
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Om man får epitetet "klimatförnekare" hamnar man omgående i utvisningsbåset men anammar man "klimathotet" och har en släng av klimatångest är man en " god guy" ??
Men jag är skeptisk till det mesta tills motsatsen är bevisad !! Men inte då av 14-låringar och politiker som hakar på det som är inne för dagen i populismens tecken.
Man måste okritiskt lyssna på kunnigt folk från båda lägren och sen bilda sig en uppfattning. Och vi svenskar är väl ett föredöme i vårat sätt att leva jämförelsevis med många andra länder. Att vara en ivrig miljöaktivist och samtidigt resa runt i Europa med husbil kan te sig en aning märkligt. Vill man vara en äkta miljövän på riktigt börja då med att sälja husbilen och åk en vanlig trampcykel ??? Sunt förnuft är den största förmågan som givits till människan :)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Om man får epitetet "klimatförnekare" hamnar man omgående i utvisningsbåset men anammar man "klimathotet" och har en släng av klimatångest är man en " god guy" ??
Men jag är skeptisk till det mesta tills motsatsen är bevisad !! Men inte då av 14-låringar och politiker som hakar på det som är inne för dagen i populismens tecken.
Man måste okritiskt lyssna på kunnigt folk från båda lägren och sen bilda sig en uppfattning. Och vi svenskar är väl ett föredöme i vårat sätt att leva jämförelsevis med många andra länder. Att vara en ivrig miljöaktivist och samtidigt resa runt i Europa med husbil kan te sig en aning märkligt. Vill man vara en äkta miljövän på riktigt börja då med att sälja husbilen och åk en vanlig trampcykel ??? Sunt förnuft är den största förmågan som givits till människan :)
Oj oj oj ! Men enligt dig är det väl ändå föga troligt att fossila bränslen har någon påverkan på miljön? Så varför borde vissa avstå från att förbränna fossil olja? Knepigt förhållningssätt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Oj oj oj ! Men enligt dig är det väl ändå föga troligt att fossila bränslen har någon påverkan på miljön? Så varför borde vissa avstå från att förbränna fossil olja? Knepigt förhållningssätt.
Läs vad som står ?? Har aldrig påstått att fossila bränslen inte har någon påverkan på miljön ?Men det är så att jag köper inte allt rakt av som framställs i media och av aktivister , thats it !!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Läs vad som står ?? Har aldrig påstått att fossila bränslen inte har någon påverkan på miljön ?Men det är så att jag köper inte allt rakt av som framställs i media och av aktivister , thats it !!
Fast med din höga moral skulle du förstås inte köra husbil om du trodde att det skulle ha nån klimatpåverkan, inte samt?
 
Toppen