• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regeringsförklaringen

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Flygets stora klimatpåverkan ska minska. Klimatkraven på flyget skärps. Det ska gå att ladda och tanka fossilfritt i hela landet. Klimatbonusar och klimatavgifter på personbilar förstärks och förenklas.
Inga nya bensin- och dieseldrivna bilar ska säljas efter 2030.
( Alltså om drygt 10 år) Så minskar vi de stora klimatutsläppen från transportsektorn.

Då undrar jag hur vi skall kunna köpa våra bilar/husbilar?

Sverige hotas av elbrist
Det framgår i en ny rapport från den statliga myndigheten Svenska kraftnät.
  • Redan i vinter kan det bli stort elunderskott och nu uppmanar Svenska kraftnät regeringen, men även myndigheter och energibranschen, att snabbt vidta åtgärder.
Det skall produceras batterier i landet, Northvolt planerar i Skellefteå, och som kräver enorma resurser.
Ström finns kanske där uppe men fler fabriker behövs neråt i landet.
På samma sätt är det svårt att bygga en datorhall till Facebook av det slag som byggts i Luleå.

Detta får en att tvivla rejält på makthavarna. Tänker de över huvud taget.

Forskarnas uppfinning kan rädda dieseln
Dieselförbud hägrar i världens städer – men nu har brittiska forskare utvecklat en lösning som gör avgaserna rena. I det första testet fångade systemet 98 procent av bilens NOx. Tekniken kan lanseras inom två år.

läs mer: Forskarnas uppfinning kan rädda dieseln


Jag tycker det ser ut som inkompetenta beslutsfattare och experter inte har räknat på det.

Elbrist: Det gäller att skilja på effektbrist (kW) och energibrist (kWh) och på om bristen handlar om produktion eller distribution. Som jag förstod Kraftnäts utspel i TV var det distributionsnätets begränsningar de ville belysa. Dvs elen "finns" men begränsningar i distributionsnäten gör det svårt att leverera tillräckligt mycket effekt till en del områden när efterfrågan är som störst. Vi kommer nog därför att få se nya prismodeller där elen blir väsentligt dyrare vissa tider, i syfte att styra förbrukningen till tider när tillgången är bättre.

Rädda dieseln: Det är ju bra om man får ner NOx-utsläppen så att dieseln kan komma ner i samma nivåer som bensinmotorn när det gäller NOx. CO2 - utsläppen och deras växthuseffekt finns dock kvar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hej !
Jo jag har hört om andra alternativ och själv gör jag så gott jag kan. Jag har solpaneler på hustaket samt bergvärme och har en netto förbrukning på ca 7000 kwh / år för en villa på ca 150m2. med uppvärmt spa. Investering för energi delen ca 200 000:-. När vi köpte huset för ca 15 år sedan var elförbrukningen ca 25 000 kwh/år. Utan spa.
Men i verkligheten är det så att när användningen av el ökar så ökar också användningen av fossila bränslen, som används för att generera el. För att undvika detta så är vi tyvärr hänvisade till potenta energianläggningar ex.vis kärnkraft.kolkondens eller utbyggnad av vattenkraft.
Både vind och solkraft genererar till stor del sekunda energi alltså kraft som alstras när den inte behövs, man primagör kraften genom att minska produktion av ex-vis vattenkraft vid sådana tillfällen och sparar därmed vatten i magasinen för att kunna använda vattnet när effektbehovet ökar. Denna metod har dock begränsningar som det skulle leda för långt att redogöra för här i forumet.
BBa
Det verkar ju som att du har lyckats alldeles lysande (!) med att spara el trots att du har fler saker som förbrukar energi. Du tror inte att det kommer att dyka upp lika innovativa idéer när det gäller bilar?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Bilar står parkerade största delen av tiden. Montera solpaneler i anslutning till alla parkeringar som används dagtid och tratta ned elen i bilarnas batterier. Funkar dock dåligt i december och januari, så sätt upp kraftvärmeverk som eldar flis och sopor, dra fjärrvärmerör till alla bostäder i tätort. Använd elen till värmepumpar och elfordon.
Problemen är lösliga för en mycket stor del av Sveriges hushåll och fordon, gäller bara att tänka lite större och friare!

Att borra djupa hål i jordskorpan på alla möjliga och omöjliga ställen för att skörda fossil gegga, skicka runt smeten i fartyg till hela världen och koka bensin m.m. av den?!? Hade man föreslagit det i dag, och det inte redan funnes, hade man blivit avfärdad som en dåre direkt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Hörde på radion häromdagen att Sveriges hela oljeberoende motsvarar i stort sett Kinas ökning av oljeberoendet var 4:e månad . Så det är väl ungefär som att kastrera sig för att grannen har för många barn ??
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
I höstas åkte jag och gumman norrut och stannade i Ljusdal och fikade sedan när vi åkte mot Ånge mötte vi SEX bilar på 9 mil , tänk om jag hade stoppat dom och påstått att vi måste höja bensin och diesel priset kraftigt för ni skitar ner miljön så mycket ? Vad som förmodligen skulle hända då är väl att jag skulle ha haft två präktiga blåtiror som tack för upplysningen. Det finns faktiskt folk som har sitt fordon som enda möjligheten att frakta sig.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Det är fullständigt självklart att fossildrivna fordons framtid nalkas sitt slut, ju förr dess bättre. Det innebär ju inte att man måste överge motorerna.
Forskningen på syntetiska bränslen är i full gång globalt även vindkraftgenererad vätgas är av intresse samt biogas som biprodukt vid våra reningsverk fungerar redan idag utmärkt. Denna flexibilitet saknas helt hos el-fordon.
Batteriteknik som bygger på flytande elektrolyt har i stort sett nått vägs ände. Lägg där till skitiga gruvor för utvinning av mineraler som skall transporteras kors och tvärs för att bygga undermåliga batterier som sedan skall skrotas till ett pris om ingen vet.
Enda sättet att få el-fordon att kunna mäta sig med dagens teknik är att ordna strömupptag vid vägbanan samt ett litet batteri för transport mellan de elektrifierade vägarna. Annars är tekniken lika död som den var för hundra år sedan.
BBa
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Fossilel_EU.jpg Visa bilaga 161735 Visa bilaga 161735 Visa bilaga 161735 Sveriges elnät är ju ihopkopplat med alla våra grannländer och vi köper och säljer el under dygnets alla timmar.
Vi har inget fossiltfritt elöverskott i Europa, även om våra politiker verkar tro det. Ca 50 % av Europas el kommer från fossila bränslen.
ALL ökning av elförbrukningen i Sverige och resten av Europa medför alltså att det måste eldas mer kol och gas.

I Polen kommer ca 80 % av elen från koleldade kraftverk, liknande i Estland, Danmark eldar kol & gas så fort det inte blåser m.m. Finland importerar massor av el.

För hela världen kommer 81 % av energiförsörjningen från fossila bränslen.

Elbilarna kommer alltså inte att minska koldioxid- och andra utsläpp så som politikerna försöker få oss att tro.
Att Sverige f.n. har ett elöverskott har ingen betydelse, ökning av elförbrukningen medför ytterligare förbränning av fossila bränslen. Obs att även Sverige eldar fossilt vid de kallaste dagarna....

Som om inte det räcker kommer Vattenfall att stänga Ringhals 2 & 1 under 2019 resp. 2020.
2 st rektorer i Oskarshamn har nyligen stängts (2015/2017).

Sverige har ca 5 miljoner bilar. De motsvarar ca 2 st reaktorer av Forsmarks storlek.

Tyskland har drygt 50 miljoner bilar....

Missförstå mig inte, jag har inget mot elbilar, men vi måste fixa elproduktionen först.

Länkar som styrker ovanstående:
www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=PL
www.energikunskap.se/sv/FAKTABASEN/Energi-i-varlden/
www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-internationellt/Elproduktion-med-fossila-branslen/
Kärnkraft i Sverige – Wikipedia
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Utvecklingen av diesel eller bensinmotorer pågår visst fortfarande. Här är en You Tube om en motor mittemellan:
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Min kommentar är jag vill inte känna mig lurad ! köpte en mini diesel för man vill köpa en miljö bil, vilket vi gjorde! jo ni ser vad som kommer ( inkompetens= politiker ) lurad. !Vi åker husbil och vill inte bli behandlad som svin och lurade igen. Hela livet har man blivit styrd av politiker ? inte så konstigt att man som PRO medlem söker frihet !!!!!!!!! och som hymer ägare så bidrar man utan tvekan till arbetstillfällen.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hörde på radion häromdagen att Sveriges hela oljeberoende motsvarar i stort sett Kinas ökning av oljeberoendet var 4:e månad . Så det är väl ungefär som att kastrera sig för att grannen har för många barn ??
Klart intressant inlägg, t o m med humor. Diskussionen gäller en viktig och specifik fråga men kanske bredare perspektiv är befogad... mera generell orsak analys skulle kunna leda oss till frågan vad som ligger till grunden för en sådan oro för klimatförändringar. Varför är så mycket problem med energiitillgång så att man okontrollerat använder även farliga (för människor i första hand och för naturen i andra hand?) energii källor? Det verkar rimligt att anta att världensindustrin är största boven här. Om industrin tillverkar varor på ett ansvarsfullt sätt (flera aspekter av vad som avses med ansvar; här tar jag upp bara ansvar för klimatet) dvs varor som uppfyller de nödvändiga för produkten funktioner och regelverketskrav, produkter som är effektiva, praktiska (utan onödiga lulllull gadgets), håller mycket länge, håller högt kvalité, utan brister ... då med tiden behov att tillverka flera produkter skulle minska. Gamla konsumenternas behov skulle vara fyllda, antalet nya konsumenter (utan uppfyllda behov) skulle vara mindre, därmed minskad industriell produktion ergo mindre energii behov, mindre användning av fossilbränsle, mindre klimatförändringar. Varför tänker man inte så? Varför är livscykel av många produkter så kort? Varför produceras varor där bristerna i längre tidsperspektivet är nästan regel, inte undantag? Svaret är klart - ingen vill ha minskad varuproduktion, företag ska utvecklas, det ska säljas mer och mer, landetsekonomi som ändå bygger på tillverkningsindustri måste gynnas, mantra - tillväxt, tillväxt, tillväxt. Och vi konsumenter köper nya uppgraderade produkter, eller är tvungna att köpa nya pga de gamla (var går gränser för gammal smartphone) går sönder... Samtidigt sker teknologisk utveckling, åtminstone delvis driven av konsumenternas nya behov, delvis av forskning, delvis av företagets R&D (research and development departement) strävan att vara ledande inom sitt område, etc. Dilemma? Hur ska man lösa det hela? Det är verkligen den Gordiska Knuten.
Kanske kommer något positivt från just nu startade årets Ekonomiska Forum i Davos. Global konsensus om minskad produktion och den frigjorda tiden kan utnyttjas till andra sociala och kreativa aktiviteter. Vi får ägna oss mer åt konst, skapande, relationer, tjänster ... Dags för paradigm skifte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes 2 prosjekter her i Australia som kull lobbyen forsøker å få stoppet. Det ene i Western Australia er i forbindelse med det største lithium feltet i verden, et mineral raffeneri som skal produsere batterikvalitet lithium og som biprodukter hente ut noe cobolt, cadmium og andre skjeldne jordarter. Det kull lobbyen henger seg opp i er at planen går ut på at enegien for drift skal hentes inn med solpaneler og litt vindkraft. Prossessen som er valgt åpner og for direkte resilkulering av gamle batterier - dette vil gi endel aluminium som biprodukt.

Det andre prosjektet er et nikkelverk i Queensland som og vil ta vare på de andre mineralene i malmen, noen tonn cobolt og cadmium i året. Om disse prosjektene blir gjennomført så vil Australia kunne levere like mye cobolt i året som Kongo.

I forbindelse med Lithium feltet i WA forsøkte Tesla å få lov til å bygge en Gigafactory, dette ble stoppet av føderale myndigheter (som er veldig kull orientert).
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Att energiproduktion i andra länder sker med fossila bränslen är ju självklart inte bra, men det betyder inte att det kommer vara så för evigt. Skulle tro att de flesta jobbar på att få ned beroendet.
Storbritannien t.ex. passerade 50%-gränsen förra året, 50% av energin från förnybara källor som vind och sol, och skall avveckla kol helt till 2025. Polen har tyvärr lägre ambitioner och tänker fortsätta med kol under överskådlig framtid, men priserna på vind och solkraft går ständigt nedåt och lär väl förr eller senare bli billigare än kol. Eller så tar kolet helt enkelt slut.
Våra politiker kan ju också tillse att energi inte köps in från länder som producerar den fossilt.
 
F

F.d. 53340

Guest
Det finns inga bevis att koldioxiden orsakar en farlig uppvärmning. Koldioxiden är den viktigaste näringen för allt liv på jorden och det behöver man inte vara en Einstein för att förstå. Hela klimatbluffen påminner allt för mycket om H.C Andersen saga kejsarens nya kläder men ingen verkar vara barnslig nog att genom skåda bluffen när ingen verkar ifråga sätta IPCC och de politiker och forskare som hungrar efter makt och pengar förutom Donald Trump och jag har inte emot ny teknik och forskning men man ska alltid komma ihåg att det finns en baksida också. Det största hotet är okunnighet det har du rätt i, det märkets på valet och framför allt den 18 januari och det kommer att få katastrofala följder när man blundar för verkligheten
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det finns inga bevis att koldioxiden orsakar en farlig uppvärmning. Koldioxiden är den viktigaste näringen för allt liv på jorden och det behöver man inte vara en Einstein för att förstå. Hela klimatbluffen påminner allt för mycket om H.C Andersen saga kejsarens nya kläder men ingen verkar vara barnslig nog att genom skåda bluffen när ingen verkar ifråga sätta IPCC och de politiker och forskare som hungrar efter makt och pengar förutom Donald Trump och jag har inte emot ny teknik och forskning men man ska alltid komma ihåg att det finns en baksida också. Det största hotet är okunnighet det har du rätt i, det märkets på valet och framför allt den 18 januari och det kommer att få katastrofala följder när man blundar för verkligheten

Koldioxidhalten i luften (som är en förutsättning för växtligheten) ligger på ganska låga nivåer. I många växthusanläggningar tillsätts koldioxid just för att koldioxidhalten är för låg för optimal växtlighet.
Ökar koldioxidhalten i luften så ökar även växtligheten som i sin tur absorberar koldioxid.
Klimatförändringar har alltid skett och något som har stor inverkan på detta är solfläcksaktiviteten.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det finns inga bevis att koldioxiden orsakar en farlig uppvärmning. Koldioxiden är den viktigaste näringen för allt liv på jorden och det behöver man inte vara en Einstein för att förstå. Hela klimatbluffen påminner allt för mycket om H.C Andersen saga kejsarens nya kläder men ingen verkar vara barnslig nog att genom skåda bluffen när ingen verkar ifråga sätta IPCC och de politiker och forskare som hungrar efter makt och pengar förutom Donald Trump och jag har inte emot ny teknik och forskning men man ska alltid komma ihåg att det finns en baksida också. Det största hotet är okunnighet det har du rätt i, det märkets på valet och framför allt den 18 januari och det kommer att få katastrofala följder när man blundar för verkligheten
Finns det bevis för att koldoxidhaltens ökning, i den höga takt som sker nu, INTE är skadligt??
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Problemet i den moderna världen, i informationssamhället, är att den som har fel kan leva vidare i sin villfarelse till dödagar, för det går alltid att via internet och sociala medier leta upp någon som har ungefär samma villfarelse och peka på dem och säga "titta de säger samma sak som jag sade, vad var det jag sade!".

Testa själv, hitta på en ståndpunkt vilken som helst och leta sedan på Google och Facebook så kommer du hitta en stor mängd likasinnade stollar. Börja med "jorden är platt". Sen kan du fortsätta med Lars Berns villfarelse, att det finns en global konspiration bland folkvalda (och icke folkvalda) makthavare, som styr journalister och forskare att hitta på lögner för att på något sätt utöva makt över oss "vanliga" människor.

Själv är jag övertygad om att fakta vinner till sist. När varje sommar är minst lika galet varm och torr som sommaren 2018, och Arktis är bara är en vattenpöl, och flyktingströmmarna beror på missväxt snarare än krig, då kommer klimatförnekarna att vara spårlöst försvunna.

Men då kommer det väl vara något annat knasigt istället - människan är tyvärr inte så logisk och rationell.
 
Toppen