• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa bankkort utomlands?

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Så länge det varade var Santander ”Mitt kort”, ett för mig mycket bra kort att använda utomlands. Ingen årsavgift, inget valutapåslag, och också fria uttag i bankomat. Problemet är att korttypen inte längre finns i Santanders sortiment. Inget nytt kort utfärdas när kortets giltighetsdatum passeras.
Sedan juni -18, då mitt kort upphörde, har jag utomlands använt ett MasterCard utan årsavgift från Ferratum bank på Malta. Ferratum Bank | Tjänster. Kortet är ett debitkort, d.v.s. pengar måste finnas på kontot för att kunna använda kortet.
Kortet är kopplat till ett SEK-konto i banken, dit man i förväg för över pengar från sin svenska bank. Man har också ett EUR-konto, dit man direkt kan överföra från svensk bank och då få avistakursen Valutakurser - Avista (överföringar) | SEB för SEK till EUR. Då det är en transaktion inom EU är det inga kostnader; det kommer in på kontot exakt det belopp man skickar.
Använder man kortet i EUR-land dras beloppet direkt från EUR-kontot. Inga avgifter tillkommer. Det går också bra att ta ut kontanter i bankomat utan avgift, max motsvarande 10000SEK/uttag och 4 fria uttag per månad därefter 30SEK/uttag
I icke EUR-land konverteras beloppet med Mastercardkursen till SEK och dras från SEK-kontot.
Direkt vid alla transaktioner kommer ett SMS som bekräftelse. Transaktionerna går också att se i en app där man även kan göra överföringar mellan egna och till andra konton.
Snabb och hjälpsam kundtjänst på svenska under kontorstid, övrig tid på engelska.

Någon som har förslag på ett bättre kort för utlandsanvändning?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du verkar ju ha det ultimata kortet. Finns det inga nackdelar, dålig växlingskurs, avgifter etc.? Banker & kortföretag brukar ju inte idka välgörenhet utan skall ju tjäna en hacka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Debit kort så du må ha pengene i den banken, men med dagens rentesituasjon i Norden så spiller det mindre rolle hvilken bank pengene står i.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
En liten nackdel är ju att överförning av pengar till kortet tar 1 till 2 bankdagar. Blir det tomt på kortet 23 december och man gör en överförning från svensk bank då, lär inte pengarna finnas tillgängliga förrän tidigast 27 december. Om man vill går det att koppla en kredit till kortet, men det kostar ju.:D
Ferratum har också sparkonto i SEK, ränta 0,25%, och i EUR, ränta 0,6%, inte mycket till ränta, men bättre än storbankerna i Sverige. I appen kan man föra över från sparkontot och få direkt tillgång till pengarna på transaktionskontot. Här kan man ju ha en liten buffert att använda i väntan på att överförningen från svensk bank går igenom.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Med Coop kortet kan du tom betala restaurangnotan utan valutapåslag. Med vilket annat kort kan du göra samma sak? Bara fylla på och använda...

Visa bilaga 161261
Det är förstås utmärkt, MEN efter 4 mars är det nya kort som gäller och dessvärre nya priser, vilka gör COOPs kort minst lika dåliga som många andra. Den här ovan beskrivna banken på Malta verkar billig om än lite krångligare än ”gamla” COOP.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Coop ändrar villkoren from 190305

Avgifter f.n. Aviavgift ..........................................0 kr
för e-faktura, ..............................................29 kr för pappersfaktura
Valutaväxlingspåslag, på valutakursen ........... 1,75 %
Express utskick av kort inom Sverige.................350 kr
Förseningsavgift ...............................................100 kr
Kontantuttag .................................... 1,5 % lägst 35 kr
Kopia på kontoutdrag ..........................................30 kr
Kopia på köpnota ..............................................100 kr
Påminnelseavgift ................................................60 kr
Nyprägling av kort ...............................................75 kr
Upplägg av amorteringsplan .............................150 kr
Övertrasseringsavgift ........................................105 kr
Extrakort Coop Mer .............................................................95 kr
Coop Betala Efter ..................................................0 kr
Betala Efter (f.d. Visa) ..........................................75 kr
Årsavgift Coop Mer ...........................................................295 kr
Coop Betala Efter ..................................................0 kr
Betala Efter (f.d. Visa) ..........................................95 kr
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Ringde faktiskt coop igår och bad om att få pausa mitt kort då det nya skickas hem i februari och måste aktiveras innan den 5:e mars. Då vi befinner oss i Portugal under denna tid så är detta inte möjligt. Dock erbjuder inte Entercard (som tar över) möjligheten att pausa så det blev adjö till Coop. Istället blefv det ett Norwegiancard, ingen årsavgift, inga uttagsavgifter dock 1,75 % valuta påslag dvs samma som det nya coop kortet
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Använder ICA Mastercard, 1.25% valutapåslag,ingen uttagsavgift i bankomat, har även hem/reseförsäkring via ICA, reseförs. gäller 60 dagar utomlands.

Ferratum bank verkar bra, men du har en valutarisk, då du måste ha pengar på ditt Euro konto för att handla inom EU, men det går ju att sätta in pengar strax innan uttag, gäller att komma ihåg max 4 uttag per månad.

Jag skulle vilja ett CC, CashCard, något som ibland efterfrågas i Tyskland bla. dom accepterar inte kreditkort, finns det något sådant för svenskt bruk?
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ferratums kort verkar ju att vara Cash Card, men jag har ingen egen erfarenhet (ännu :)). Som extra bonus: man borde slippa den eviga frågan "vill du bli debiterad i SEK eller EUR?".

Ingvar
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Ferratum bank verkar bra, men du har en valutarisk, då du måste ha pengar på ditt Euro konto för att handla inom EU, men det går ju att sätta in pengar strax innan uttag, gäller att komma ihåg max 4 uttag per månad.
Också en valutachans, men du behöver inte ha något på EUR-kontot för att handla i EUR. Det räcker att du har pengar på SEK-kontot. Ferratum tar då från ditt SEK-konto för att täcka för köpet/uttaget.
Vid egna överförningar mellan olika valutakonton användes Ferratums kurs, f.n. 10,33 för 1EUR. Jag är osäker på om det i ovan beskrivna fall användes denna kurs eller Mastercardkursen.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Också en valutachans, men du behöver inte ha något på EUR-kontot för att handla i EUR. Det räcker att du har pengar på SEK-kontot. Ferratum tar då från ditt SEK-konto för att täcka för köpet/uttaget.
Vid egna överförningar mellan olika valutakonton användes Ferratums kurs, f.n. 10,33 för 1EUR. Jag är osäker på om det i ovan beskrivna fall användes denna kurs eller Mastercardkursen.
Om det nu är en risk, hade man pengar på ett konto i Euro för några år sedan då euron stod runt 8 SEK har man tjänat mycket pengar, frågan är när SEK blir starkare??
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Använder ICA Mastercard, 1.25% valutapåslag,ingen uttagsavgift i bankomat, har även hem/reseförsäkring via ICA, reseförs. gäller 60 dagar utomlands.

Ferratum bank verkar bra, men du har en valutarisk, då du måste ha pengar på ditt Euro konto för att handla inom EU, men det går ju att sätta in pengar strax innan uttag, gäller att komma ihåg max 4 uttag per månad.

Jag skulle vilja ett CC, CashCard, något som ibland efterfrågas i Tyskland bla. dom accepterar inte kreditkort, finns det något sådant för svenskt bruk?
Det går att få på vissa banker i Tyskland, Dortmund Sparkasse har det fungerat tidigare i alla fall.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Det finns ett kort som jag använder på mina resor. Jag har inte hittat något som slår det..
Det är et Debit kort som man laddar med olika valutor till bra kurser.

Fördelen är just att man kan ha ett flertal olika valutor, samt att det kostar inget att använda det.
Inga avgifter förutom vid kontant uttag över en viss summa per månad.

kolla får ni se..

Transfer Money Online | Send Money Abroad with TransferWise - Sign up

//Freddy
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Helt klart ett alternativ till Ferratum. Tack för tipset.
Nackdelen, när man befinner sig på på platser där kortbetalning inte är så vanlig, är att kontantuttag över motsvarande £200/månad kostar 2%.
Kursen man får när man skickar SEK till sitt EUR-konto varierar. Blir bättre ju större belopp man skickar. 1000 skickade kronor ger kursen 10,36, medan skickade 10000 ger kurs 10,25. Ferratum ligger just nu på 10,30 oberoende av belopp.
 

Ewasbarn

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5902
Medlemskap
2024
Tyvärr förändras COOPkorter mycket i början av mars. Då blir det växlingsavgift, 35kr vid automatuttag, sämre poäng etc. hälsn Kerstin
 
Toppen