• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som har en komposttoalett?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har sett senaste åren att användningen av komposttoalett ökar. Främst då i Usa men också i Tyskland där en del expeditionshusbilar utrustas med dessa.

Verkar finnas en del fördelar, mindre lukt och längre tömningsintervall. Urin och fekalier separeras och urinen tömmer man dagligen och tvåan bara någon eller några gånger i månaden.

Finns två olika tillverkare, AirHead och Natures Head, där den senare verkar störst. Finns en svensk distributör för denna:
https://www.blue-peter.net
Kostar ca 10.000:-

En bra informationsvideo:

Frågan är, finns det någon här som har någon erfarenhet av komposttoalett?
 

Leif E Karlsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14989
Medlemskap
2022
Arrifana
Har du använt din Cinderella toa? Har funderingar på en sådan men blev lite avskräckt då man tydligen måste "bränna" efter varje besök oavsett vilket 1 eller 2. Som gammal man måste jag oftast upp en gång per natt ibland två , så det blir en hel del brännande vilket inte känns optimalt. Har du kommit till samma slutsats eller är det möjligt att "spara" eller hitta genvägar.
 
Toppen