• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstigt fel på kyl/frys

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Normalt så har vi -10-15° i frysen och +5-7° i kylen oavsett yttertemperatur. Helt plötsligt går inte frysen ned till mindre än -5° men kylen håller fortfarande mellan 2-5° oavsett om jag kör på gas eller el.
om jag ändrar temperaturinställningen från normalläge 3 punkter till 5 punkter så sjunker temperaturen i kylen till 2° men inte i frysen.
Yttertemperaturen varierar mellan 20° på dagen och 8° på natten. Jag har satt på en "vinterlucka" men det gör ingen skillnad att tala om.
Detta kom helt plötsligt.
Är den någon som har en idé vad som kan vara fel innan jag börjar rota i eländet? Det är en AES-kyl/frys.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Wizard, kanske inte så vetenskapligt men termostaten/termostaterna sitter i kylskåpsdelen och frysen hänger bara med. Det du skulle kunna göra för lite test är att köra med öppen kylskåpsdörr ett tag eller kanske några timmar. Då "rinner" kylan i kylskåpsdelen ut och kylskåpet kallar på mera kyla. Då bör du märka efter ett tag om kylan i frysen sjunker ner ytterligare, och vet då att det i alla fall finns kapacitet för lägre temp i frysen.

På vintern om det blir svinkallt bakom skåpet så bakstycket på skåpet är kallt och nästan räcker till för att hålla tempen nere i kylskåpsdelen så kan man få detta fenomen eftersom det inte behövs kyla från anläggningen och frysen då inte får något från kylslingan och blir för varm. Om man då öppnar kylskåpsdörren ibland så kylan måste hoppa igång så sjunker tempen i frysen.

Så är ju inte fallet för dig med rätt hög yttertemperatur hela tiden, men en test med öppen kylskåpsdörr visar ju om frysen i alla fall har möjlighet att sjunka mera i temp, vilket kan vara bra att veta även om det inte löser själva problemet.
-10 till -15 normalt verkar lite svagt redan innan tycker jag.

M.v.h. JANKRO.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag upplever att om man får problem med kylan i frys /kyl, oberoende om det är vinter o kallt eller som i en "masugn". Då är det svårt att få igång kylen/frysen igen, det vittnar alla trådar som finns i ämnet. Det som slår mig är att vid varje fråga som ställs så finns det inte en riktig lösning utan bara olika knep (inte samma varje gång) som folk tar till. Det verkar inte som om det finns någon här i klubben som verkligen vet när frågan ställs och det beror väl på att det rör sig om många konstiga symtom. Har själv haft problem under sommaren vid medelhavet, men löst det med dubbla fläktar bakom skåpet. Det funkar mycket bra, men så en dag slutar det att funka, helt obegripligt och än värre är det att få igång det igen. Men när det väl är igång igen går det perfekt.
Märkliga saker det finns i våra husbilar!!
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Normalt så har vi -10-15° i frysen och +5-7° i kylen oavsett yttertemperatur. Helt plötsligt går inte frysen ned till mindre än -5° men kylen håller fortfarande mellan 2-5° oavsett om jag kör på gas eller el.
om jag ändrar temperaturinställningen från normalläge 3 punkter till 5 punkter så sjunker temperaturen i kylen till 2° men inte i frysen.
Yttertemperaturen varierar mellan 20° på dagen och 8° på natten. Jag har satt på en "vinterlucka" men det gör ingen skillnad att tala om.
Detta kom helt plötsligt.
Är den någon som har en idé vad som kan vara fel innan jag börjar rota i eländet? Det är en AES-kyl/frys.
Termometern?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag får nog ta på mig skämskepsen. För säkerhets skull kollade jag tempen med en IR-mätare och den visade -11.
Sensorn till termometern hade hamnat längst ner och låg på plåten mellan kyl och frys. Tydligen dålig isolering där och kylen värmer upp den.
Nu ska jag lägga ett galler på plåten med isolering under för att slippa värmeöverföring.
Vi kör inte kylen på fullt blås då vi inte långtidsförvarar mat i frysen.
Alltid lär man sig något.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag upplever att om man får problem med kylan i frys /kyl, oberoende ...............................................
Märkliga saker det finns i våra husbilar!!
---------------------------------------------------------------------
Ja det är ju inte direkt någon lågprisprodukt heller även om kvalitén ligger långt efter priset. Ett dubbelskåp har ju ungefär samma pris som en hel vitvaruinredning till ett hemmakök så vad kan man begära :rolleyes:.
Det är lite underligt att det inte verkar ha hänt ett dyft med själva utvecklingen av absorptionskylskåpens funktion. Mitt rätt gamla skåp i husbilen håller utan vidare +4/+5 i kylen och mellan -18 och -21 i frysen vid de flesta "normala" utetemperaturer med hjälp av några extrafläktar och elektroniska termostater som styrning.
Men som du påpekar.............. Ibland så verkar hela härligheten storkna eller något. Det finns ingen direkt anledning till början eller slut på det, kanske en inbyggd bugg i programmet för att göra livet mer spännande.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen