• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elblock CBE450 och Ctek250

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
För er som funderar på installation av Ctek250 på CBE450 som sitter på Carthago bla.Fick idag svar från Ctek.

Hej Olof,

Det är en CBE 450. Tyvärr går det inte att installera D250S Dual till denna el-central utan att komplettera med extra komponenter. Här nedan två exempel, har jag beskrivit hur man brukar kunna göra för andra fabrikat.

Beroende på försättningar så blir installationen olika komplicerade.
Detta gäller för övriga fabrikat av el-centraler.

Ex
1. om bilen har strömmätning (presenterar Ah på en display) så måste D250S Dual monters så att systemet mäter strömmen från den också. Det gör man enklas igenom att montera D250S Dual mellan bilens startbatteri och el-centralens ingång (från startbatteri). Går inte att använda Solceller som är kopplade till D250S Dual med denna inkoppling.

2. Utan strömmätning. Då kan man ansluta D250S Dual direkt på Start och Servicebatteriet. Men man måste avaktivera den befintliga laddningen under färd. Det gör man igenom att avaktivera ett relä som är monterat i el-centralen. I ditt fall siter relät som en extern enhet utanför centralen SP-150. Enklas att göra det är att koppla bort D+ signalen (signalen som talar om att motorn är igång). Men Då förlorar men även styrnigne av andra funktioner tex kylskåp och trappan. Denna inkoppling tillåter solcellen ansluts till D250S Dual.

För CBL så tror jag att det är lättas att installera D250S Dual efter El-centralen, alltså mellan el-centralen och Servicebatteriet. Men då måste man komplettera med ett relä som kopplar in D250S Dual när man kör med bilen och kopplar förbi D250S Dual när man har stängt av bilen.
Se bifogat schema.
Detta relä måste klara den totala strömförbrukningen som går till centralen från Servicebatteriet.

Obs! denna lösning är inte utprovat för CBL centralen. Men den är att föredra då man inte behöver göra några ingrepp andra koppling förutom kabeln mellan Servicebatteriet och centralen.

Hoppas ett denna information var begriplig annars så får du återkomma.
Tyvärr är det så att CBL centraler är den som är svårast att installera en D250S Dual. Men om det funderar med bifogad schema så är det en enkel lösning, men du berövar komplettera med ett relä.

Hälsningar
Daniel
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om generatorn via Smartpass ger 14,4V och upp till 120A (om generatorn har det i överskott förstås) borde väl Smartpass ta över huvuddelen av laddningen ned till 20A då Dual tar över och alltså inte behöver arbeta lika hårt under lång tid?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kun Dual.
Ser ikke så stort behov for Smartpass, siden generator på min Ducato kan gi 25-27A ved oppstart og dette reguleres hurtig langt under 20A uten Dual. Så dual for meg er en rimelig, enkel og trygg forsterkning av lade prosessen siden den holder 18-20A til lithium batteriet er fullt. Har vurdert en 40-60 A DCDC lader, men har ikke behov for det.

Kan det vara så att din Dual sitter monterad i ett slutet utrymme, där den inte får ordentlig ventilation, eller i samma utrymme som pannan?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Kan det vara så att din Dual sitter monterad i ett slutet utrymme, där den inte får ordentlig ventilation, eller i samma utrymme som pannan?
Den sitter montert meget godt ventilert under passasjer stol. Har vurdert å bytte den ut med en 40A dcdc fra Dometic, men avventer en sesong til og ser hvordan denne nye SA modellen fungerer. I min forrige bobil var den montert på sidevegg i front på integrert bobil, mao kaldt, og samme problem der.
 

Thomasisak

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Örebro
Om det kan vara till någon hjälp:

I min Carthago sitter en DS470 och eftersom bilen från fabrik var försedd med inverter (växelriktare) så har den en extern shunt för strömmätning som sitter i minusledningen till batteriet. Den shunt som sitter i elektroblocket räcker inte till när man har en inverter. I det här läget uppstod frågan hur man ansluter solcellsladdare och en laddbooster (mellan bil och bodelsbatterier) när man dessutom inte kommer åt sammankopplingsreläet i elektroblocket.

Solcellsregulatorn (Votronic MPP250) var enkel. Den kopplades med en egen säkring till batteriet och laddströmmen kommer, tack vare den externa shunten, att mätas korrekt.

Laddboostern blev litet mera komplicerad. Det är en Büttner MT LB25. I deras manual beskrivs på sista sidorna hur man ansluter den till ett elektroblock där man inte kan montera ur det tidigare använda sammankopplingsreläet och ändå kunna få "baklängesladdning" av bilbatteriet. Installationen krävde att jag kopplade in mig i den grova blå 12V-kabel som gör från bildel till bodel. Kabeln kapades och laddboostern kopplades där jag hade kapat. Sedan fick jag dessutom dra sense-ledningar till resp. batteri. D+ styrning av laddboostern tog jag från kylskåpets D+.

Men du hade en CTEK ju. Problemet där blir ju att få baklängesladdning när sammankopplingsreläet inte går att koppla förbi. Normal laddning från bil- till bodelsbatteri borde inte vara ett problem om man, som jag, kapar kabeln som går mellan dom. Sammankopplingsreläet slår ju till när D+ aktiveras och kommer då att koppla CTEK till bodelens batteri. Men precis som "Daniel" säger så funkar ju inte då solcellsladdaren i CTEK när motorn är avstängd.

Det är dyrare att göra som jag gjorde men det fungerar.

MVH
Hans
Sammanskopplingsrelä.sitter det i golvet framför sidosoffan
 
Toppen