• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

F

F.d. 55374

Guest
Visst är vi Krångede och på naturcampingen. Älven alltså Indalsälven, magasinet/ sjön heter Gesunden. Krångede kraftverk var först med att leverera el från Norrland. En liten nackdel med denna fina plats är att 87an går lite nära. Foto finns i ställplatslistan.
Över till Bollnäs.
Trevlig helg till alla här inne på spåret
Tommy R
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Mittåt. Var lite för snabb här. Har tappat bort "facit". :(

Varsogod, någon annan får hitta på något nytt.
 

Bilagor

  • IMG_1474.jpg
    IMG_1474.jpg
    637 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Martallar och dvärgbjörk finns det gott om här.
Rödbena, gluttsnäppa, storspov, smålom, sångsvan, och ängspiplärka hittar man också, sägs det.
Köttätande växter lär finnas i faunan, typ Sileshår... hu, så hemskt! Fast mest för insekterna.
Älgar fångade man i djupa fångstgropar ända fram till slutet av 1800-talet.
Ja, nog är det ett rejält stycke dramatisk natur vi ser breda ut sig här framför fötterna.

IMG_1471.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Att den här platsen ligger i de nordligare delarna av landet är inte svårt att gissa.
Hittar hit gör man nog mest av en slump, mest sugen på att få rasta en stund på väg söderut.
Men bakom den oansenliga parkeringen öppnar sig denna stora myr med en låång gångbro.
Trots den ödsliga utsikten dundrar trafiken fram i skogsbrynet och närmaste tätort ligger bara
6 km härifrån. Namnet på denna ort duger också som svar om man inte vet namnet på myren.

IMG_1472.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Imponerande Peter :) och helt rätt. Reservatet ligger alldeles utmed E4:an, 6 km norr om Nordmaling.

Hade ingen aning om platsen, förrän jag drabbades av akut kaffebrist och hastigt svängde av E4:an
och studsade in på en liten vägsnutt, som fungerade som P-plats. Nyfiken kollade jag vad som låg strax
intill och där bredde sig den här jättestora myren ut sig i all sin karga skönhet.

Peter, vi väntar på nya äventyr från dig ;).

img 1001.jpg
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Janne lutade åt rätt håll. Visst är det Sundsvall. Bilderna är tagna från Södra stadsberget. När jag vrider mig lite till så ser man tydligt motorvägsbron över Sundsvallsfjärden.

//Peter

20181103_202800.jpg
 
F

F.d. 55374

Guest
Tackar, funderade länge på din första bild, borde ha tagit det då när man ser väg 316 norrut. Skönt att vara tillbaka i Mittsverige, från en vacker by till en annan, vilken?
JPG (2).jpg
 
Toppen