• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elblock CBE450 och Ctek250

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
För er som funderar på installation av Ctek250 på CBE450 som sitter på Carthago bla.Fick idag svar från Ctek.

Hej Olof,

Det är en CBE 450. Tyvärr går det inte att installera D250S Dual till denna el-central utan att komplettera med extra komponenter. Här nedan två exempel, har jag beskrivit hur man brukar kunna göra för andra fabrikat.

Beroende på försättningar så blir installationen olika komplicerade.
Detta gäller för övriga fabrikat av el-centraler.

Ex
1. om bilen har strömmätning (presenterar Ah på en display) så måste D250S Dual monters så att systemet mäter strömmen från den också. Det gör man enklas igenom att montera D250S Dual mellan bilens startbatteri och el-centralens ingång (från startbatteri). Går inte att använda Solceller som är kopplade till D250S Dual med denna inkoppling.

2. Utan strömmätning. Då kan man ansluta D250S Dual direkt på Start och Servicebatteriet. Men man måste avaktivera den befintliga laddningen under färd. Det gör man igenom att avaktivera ett relä som är monterat i el-centralen. I ditt fall siter relät som en extern enhet utanför centralen SP-150. Enklas att göra det är att koppla bort D+ signalen (signalen som talar om att motorn är igång). Men Då förlorar men även styrnigne av andra funktioner tex kylskåp och trappan. Denna inkoppling tillåter solcellen ansluts till D250S Dual.

För CBL så tror jag att det är lättas att installera D250S Dual efter El-centralen, alltså mellan el-centralen och Servicebatteriet. Men då måste man komplettera med ett relä som kopplar in D250S Dual när man kör med bilen och kopplar förbi D250S Dual när man har stängt av bilen.
Se bifogat schema.
Detta relä måste klara den totala strömförbrukningen som går till centralen från Servicebatteriet.

Obs! denna lösning är inte utprovat för CBL centralen. Men den är att föredra då man inte behöver göra några ingrepp andra koppling förutom kabeln mellan Servicebatteriet och centralen.

Hoppas ett denna information var begriplig annars så får du återkomma.
Tyvärr är det så att CBL centraler är den som är svårast att installera en D250S Dual. Men om det funderar med bifogad schema så är det en enkel lösning, men du berövar komplettera med ett relä.

Hälsningar
Daniel
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om det kan vara till någon hjälp:

I min Carthago sitter en DS470 och eftersom bilen från fabrik var försedd med inverter (växelriktare) så har den en extern shunt för strömmätning som sitter i minusledningen till batteriet. Den shunt som sitter i elektroblocket räcker inte till när man har en inverter. I det här läget uppstod frågan hur man ansluter solcellsladdare och en laddbooster (mellan bil och bodelsbatterier) när man dessutom inte kommer åt sammankopplingsreläet i elektroblocket.

Solcellsregulatorn (Votronic MPP250) var enkel. Den kopplades med en egen säkring till batteriet och laddströmmen kommer, tack vare den externa shunten, att mätas korrekt.

Laddboostern blev litet mera komplicerad. Det är en Büttner MT LB25. I deras manual beskrivs på sista sidorna hur man ansluter den till ett elektroblock där man inte kan montera ur det tidigare använda sammankopplingsreläet och ändå kunna få "baklängesladdning" av bilbatteriet. Installationen krävde att jag kopplade in mig i den grova blå 12V-kabel som gör från bildel till bodel. Kabeln kapades och laddboostern kopplades där jag hade kapat. Sedan fick jag dessutom dra sense-ledningar till resp. batteri. D+ styrning av laddboostern tog jag från kylskåpets D+.

Men du hade en CTEK ju. Problemet där blir ju att få baklängesladdning när sammankopplingsreläet inte går att koppla förbi. Normal laddning från bil- till bodelsbatteri borde inte vara ett problem om man, som jag, kapar kabeln som går mellan dom. Sammankopplingsreläet slår ju till när D+ aktiveras och kommer då att koppla CTEK till bodelens batteri. Men precis som "Daniel" säger så funkar ju inte då solcellsladdaren i CTEK när motorn är avstängd.

Det är dyrare att göra som jag gjorde men det fungerar.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack Hans,12V till kylen måste tas från bilbatteriet annars räcker inte Ctek250 ,är det bara att dra en ny kabel eller styrs detta av elblocket dvs.finns 12V alltid till kylen endast tillkopplingen styrs av D+?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
På min bil så är 12V till kylen alltid inkopplad (liksom 230V). Kylens styrenhet har D+ draget till sig och sköter omkoppling mellan gas, 12V och 230V. Det här sker alltså i kylskåpet och CBE-blocket har ingenting med det hela att göra.

Det jag gjorde med D+ och kylen var att jag skarvade in mig på kylens D+-anslutning, ifall det var otydligt ovan.

Hur menar du att "CTEK250 inte räcker" om inte kylen är kopplad till bilbatteriet? Är det faktum att kylen drar litet drygt 14A som gör att CTEK inte räcker? Kylen är väl kopplad till bodelens batterier och tar alla sina ampere därifrån. Med full ström från bilens generator, via CTEK, så är det inte så mycket som bodelsbatterierna behöver skjuta till och sedan laddas de ju upp från bilens generator i pauserna när kylskåpet inte är igång.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det blir ca 5A kvar för laddning när kylen tagit 15A, min mening var att dra en kabel från bilbatterit till kylens 12V, så Ctek kan ladda fullt, antar att det är bara dra ur bodel plus till kylen och ersätta med bilbatteriplus, är det inte så att kylen går kontinuerligt utan termostat på 12V.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så kan du göra.
Att kylen går kontinuerligt på 12V utan termostat trodde jag inte, men du kan ha rätt. Har inte reflekterat över det. Trodde att termostaten var inkopplad hela tiden. Effekten är ju ungefär densamma som på 230V och då är ju termostaten inkopplad. Men som sagt , jag har inte kollat hur det är i verkligheten.

Vissa EBL:er (Schaudt EBL99 har jag för mig) har faktiskt ett relä som kopplar om kylskåpet från bodelsbatteriet till bilbatteriet, när motorn är igång (D+ aktiv).

MVH
Hans
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
För er som funderar på installation av Ctek250 på CBE450 som sitter på Carthago bla.Fick idag svar från Ctek.

Hej Olof,

Det är en CBE 450. Tyvärr går det inte att installera D250S Dual till denna el-central utan att komplettera med extra komponenter. Här nedan två exempel, har jag beskrivit hur man brukar kunna göra för andra fabrikat.

Beroende på försättningar så blir installationen olika komplicerade.
Detta gäller för övriga fabrikat av el-centraler.

Ex
1. om bilen har strömmätning (presenterar Ah på en display) så måste D250S Dual monters så att systemet mäter strömmen från den också. Det gör man enklas igenom att montera D250S Dual mellan bilens startbatteri och el-centralens ingång (från startbatteri). Går inte att använda Solceller som är kopplade till D250S Dual med denna inkoppling.

2. Utan strömmätning. Då kan man ansluta D250S Dual direkt på Start och Servicebatteriet. Men man måste avaktivera den befintliga laddningen under färd. Det gör man igenom att avaktivera ett relä som är monterat i el-centralen. I ditt fall siter relät som en extern enhet utanför centralen SP-150. Enklas att göra det är att koppla bort D+ signalen (signalen som talar om att motorn är igång). Men Då förlorar men även styrnigne av andra funktioner tex kylskåp och trappan. Denna inkoppling tillåter solcellen ansluts till D250S Dual.

För CBL så tror jag att det är lättas att installera D250S Dual efter El-centralen, alltså mellan el-centralen och Servicebatteriet. Men då måste man komplettera med ett relä som kopplar in D250S Dual när man kör med bilen och kopplar förbi D250S Dual när man har stängt av bilen.
Se bifogat schema.
Detta relä måste klara den totala strömförbrukningen som går till centralen från Servicebatteriet.

Obs! denna lösning är inte utprovat för CBL centralen. Men den är att föredra då man inte behöver göra några ingrepp andra koppling förutom kabeln mellan Servicebatteriet och centralen.

Hoppas ett denna information var begriplig annars så får du återkomma.
Tyvärr är det så att CBL centraler är den som är svårast att installera en D250S Dual. Men om det funderar med bifogad schema så är det en enkel lösning, men du berövar komplettera med ett relä.

Hälsningar
Daniel
Var hittar man schemat?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om jag kopplar enligt Ctek kommer kylen att ta ström före C250, vilket innebär att den laddar 20A till batterierna, detta medför att strömmen genom elblocket blir 35A,är detta för mycket tål elblocket detta i längden?
Alternativet är att koppla kylen före elblocket med extra kabeldragning, hur har ni gjort som kopplat in Ctek250, har studerat ett antal trådar ang.detta men det skiljer mellan bilarna.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vi hade en CBE520 i vår förra bil och jag kopplade in Dual 250 enligt schemat du visade i inlägg nr 8. Kylskåpet stod alltid på 12V vid färd och det gick bra.

I resultaten från några tyska tester hävdar de att Dual 250 inte har särskilt bra kylning så den blir varm och reglerar ner strömmen ganska långt under 20 A, så du kanske inte hamnar på 35 A under speciellt lång tid.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Ctek Dual er en ok dcdc lader. har brukt den i mange år koblet slik som under på skissen. Bruker den nå mot LiFePO4 batteri, men avklippet temperatur sensor.
Skissen her som jeg har laget er vel snart 10 år gammel. Om man kobler den inn som siste komponent før servicebatteri så må man bruke ett veksle rele som anvist her. Man endrer ikke noe i anlegget. Flytt + kabel til batteri til rele med en overgang til kabelsko, og lag nye kabelbaner som på tegning.
Eneste problemet med Ctek Dual er at de ikke holder mer enn ca 2 år, så må man bytte de(Kina crap). Men jeg liker den allikevel.


Ctek Dual 11 14 skisse.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag blir lätt förvånad när jag läser uttalandet om CTEK Dual, vår är f.n. ca 8 år och används året runt, och jag har varken sett eller hört att det skulle vara något problem med livslängden på den. Något som möjligen kan ställa till problem är att de inte är skyddade mot förväxling av plus och minus, det skulle ju kunna ställa till det när man gör någon typ av specialinkopplingar. Begränsningen av spänningen från solceller till 22V kan ju också bli ett problem om man inte ser upp med det?
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Har valgt å lage en svært kompakt enhet med kabel/rele modul montert på dual, med korte kabler. Kabel 10mm2 som jeg lodder i gule kabelsko(for 6mm2). Må klippe ned endene til 6mm2 slik at de passer i kabelsko.

Levetid, Har i år byttet Dual til den nye SA modellen, kanskje den har bedre levetid?. Om man ikke har A og V meter ved førerplass under kjøring så kan man ikke se funksjonsfeilen. Det som skjer er at Dual begynner å pulsere ladingen. Dvs 20A i 15-20 sekunder, så droppe til 0, og slik fortsetter det. Man kan ta av all spenning og 0-stille dual, da fungerer den korrekt igjen, en stund, så er problemet der igjen. Jeg har fått dette som reklamasjon 2 ganger, de andre gangene har apparatet vært mer enn 2 år og jeg har måttet kjøpe ny istedet. Jeg vet at jeg ikke er den eneste som opplever dette.
Men, som sagt, jeg liker produktet svært godt tross dette.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det enkelte har klaget på er varmgang, og om en kjører med maks belastning over lengre perioder så slites komponenter. Elektrolytter tørker og andre komponenter degraderes på forskjellig vis om det er for varmt. Rusken sin beskrivelse stemmer bra med varmgang, spesiellt om det finnes kretser for å beskytte resten mot overoppheting.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Kun Dual.
Ser ikke så stort behov for Smartpass, siden generator på min Ducato kan gi 25-27A ved oppstart og dette reguleres hurtig langt under 20A uten Dual. Så dual for meg er en rimelig, enkel og trygg forsterkning av lade prosessen siden den holder 18-20A til lithium batteriet er fullt. Har vurdert en 40-60 A DCDC lader, men har ikke behov for det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Dual är ju inte avsedd för litiumbatterier, som ju har en väldigt hög laddningsmottaglighet, jag misstänker att du mer eller mindre konstant överbelastar den genom detta, därför vore det förmodligen lämpligt att komplettera med en Smartpass som övertar bulkladdningen med upp till 80A eller 120A beroende på modell.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Hadde samme problem før jeg satte inn Lithium også, (kjørt med dette batteri i 20mnd nå).
Hadde god dialog med Ctek før batteri bytte, og så lenge jeg kapper bort temp. føler og derved begrenser spenning til 14,4 til 14,5 V så var det ikke noe som tilsa noen mismatch. Jeg trodde at det vel heller slik at dual har en enklere jobb med å fylle ett lithium batteri siden den ikke kjemper mot indre motstand som i blybatt. Men, men happy er jeg med løsningen :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg tror ikke smartpass ville hjelpe mye, da den kun gir ladespenningen fra dynamo/bilbatteri mens 250 regulerer opp spenningen slik at en får fyllt bobatteriet bedre. Men det er klart at et blybassert bobatteri vil fort nekte å ta i mot med full effekt, mens LFP batteriet tar i mot med maks effekt nesten hele tiden. Det finnes DC-DC enheter som er beregnet på LFP batteri og som skal tåle den kontinuerlige belastningen som denne ladningen gir. Det at de er spesiellt laget for LFP gjør de enklere enn CTEK 250, de trenger ikke en flersteg ladeprofil og behøver kun en bucket step-up med en konstant spenning utgang.
 
Toppen