• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställer du av husbilen kortare eller längre perioder?

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Utnyttjar också denna möjlighet. För ett tag sedan var jag på en födelsedagsfest och en av gästerna var handläggare på ett försäkringsbolag. Gästen påstod att det förekom diskussion inom bolaget hur man ska förhålla sig till dessa avställningar premiemässigt. Det är tydligen ganska många och belastar budgeten. En idé var att inte sänka premien vid dessa avställningar utan istället sänka årspremien för alla. Vet inte om diskussionen fördes bara i detta bolag eller om det är branschrelaterat. Personligen tror jag det är svårt att komma fram denna vägen, eftersom väldigt många ställer av långa tider under vintern. Det är väl som vanligt att när något fungerar bra för oss och vi kan spara en slant så är det någon i andra änden som inte vill förlora slantarna. Vi får väl se vad som kan komma ut av det. Kanske ingenting. Vilket bolag gästen arbetar på behåller jag för mig själv.
 
F

Frudden

Guest
Gå in på transportstyrelsen.se, klicka på knappen "Vad vill du göra?", välj "Fordonets skulder". Logga in med Mobilt Bank-Id. Har du något ärende där så är det bara att klicka på det så får du fram skuld, OCR-nummer och bankgironummer. Bara att betala in.

// Fredrik W
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Utnyttjar också denna möjlighet. För ett tag sedan var jag på en födelsedagsfest och en av gästerna var handläggare på ett försäkringsbolag. Gästen påstod att det förekom diskussion inom bolaget hur man ska förhålla sig till dessa avställningar premiemässigt. Det är tydligen ganska många och belastar budgeten. En idé var att inte sänka premien vid dessa avställningar utan istället sänka årspremien för alla. Vet inte om diskussionen fördes bara i detta bolag eller om det är branschrelaterat. Personligen tror jag det är svårt att komma fram denna vägen, eftersom väldigt många ställer av långa tider under vintern. Det är väl som vanligt att när något fungerar bra för oss och vi kan spara en slant så är det någon i andra änden som inte vill förlora slantarna. Vi får väl se vad som kan komma ut av det. Kanske ingenting. Vilket bolag gästen arbetar på behåller jag för mig själv.

Försäkringbolagen tröttnade på detta för länge sedan vad gäller MC. Nu så finns det nästan bara årsförsäkring utan möjlighet till avställning eller tillbakabetalning och alla verkar nöjda med det.
(går att ställa av men man får inte tillbaka något från försäkringsbolaget, den löper på som en dyr garageförsäkring)
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Försäkringbolagen tröttnade på detta för länge sedan vad gäller MC. Nu så finns det nästan bara årsförsäkring utan möjlighet till avställning eller tillbakabetalning och alla verkar nöjda med det.
(går att ställa av men man får inte tillbaka något från försäkringsbolaget, den löper på som en dyr garageförsäkring)

Jo, men en stor skillnad mellan MC och HB är att på en MC är det försäkringen som är dyr och på en HB är det skatten man vill slippa.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Även om du använder appen och har autogiro så kommer första fakturan att behöva betalas manuellt. OCR nummer och belopp framgår av ”mina fordon” det datum bilen ställts på. Någon påställningsavgift finns inte längre. Vi ställer alltid av när vi inte ska köra på 14 dagar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Appen "Mina Fordon" är skitbra, när det gäller av/på-ställning. Dock kommer alla extra avgifter i samband med påställning Alltid på pappers-avi.... irreterande
Bortse från pappersavin och betala efter Mina Fordon!
Jag ställer alltid av efter en resa, man vet aldrig när bilen skall användas igen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har Efaktura,det gäller att se upp om man får faktura innan avställning ,och betala korrekt belopp samt radera Efakturan.
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
När det gäller återbetalning vid avställning och hur snappt man får tillbaka inbetald skatt har jag alltid trott att bilen måste vara avställd 14 dagar innan man får tillbaka skatten. Men när jag ställde av i förra veckan sattes pengarna in på mitt konto redan efter 8 dagar! Är det skillnad på om bilen väger under eller över 3500 kg? Mvh Ingemar
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Pengarna får man tillbaka alltid när man ställer av ...om man ställer på efter 14 dagar så får man betala skatt från avställnings dagen ..ställer man på dag 16 så betalar man skatt från påställningsdagen.
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Pengarna får man tillbaka alltid när man ställer av ...om man ställer på efter 14 dagar så får man betala skatt från avställnings dagen ..ställer man på dag 16 så betalar man skatt från påställningsdagen.
Ok, såg inte ditt svar när jag skrev. Nu förstår jag!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Ställer alltid av personbilen när vi är på längre resa med husbilen..snål som ”+&kr#
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Vid 3.600 kr delas skatten upp på tre perioder, men det är först när årsskatten överstiger 4.800 kr som det blir "dag för dag"skatt.
Om skatten per år är minst 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden).
Betalning av skatt - Transportstyrelsen

/CG
 
E

Ericsson c52

Guest
enklast är att logga in på transportstyrelsen med bank id så ser man exakt vad man ska betala där står även hur man ska göra enkelt och bra
 
Toppen