• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

E&P Hydrauliska

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
God kväll,

Idag fick jag pris på E&P hydrauliska stödben utan montering 52 000 sek detta till vår 5 tons husbil.
Någon annan som fått pris på detta?
 

stampe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
986
Medlemskap
2024
Hej!
Jag köpte en ny husbil för ett par månader sen och satte på EP stödben och fick då betala 47000kr monterat. Tror dock inte att det var fullpris då husbilsfirmorna bollar med siffrorna vid köp av ny husbil. På förra husbilen jag hade fick jag ett pris på 58000kr vid eftermontering. Våran husbil som vi köpte är 4500kg tror dock inte att det ska ha någon betydelse.

//Rolf
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Pris 55000-58000kr allt ingår. Vill man sedan flytta över dem till annan bil. Så kostar det 10000-28000kr.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En helluftfjädring kostar ca100000kr, varför inte ta det om man köper ny bil, istället för att betala 55000kr för en kompromiss?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
En helluftfjädring kostar ca100000kr, varför inte ta det om man köper ny bil, istället för att betala 55000kr för en kompromiss?

En helluftfjädring ger ju komfort när man kör och en bil i våg när man parkerat men den ger INTE en stadig/stum bil när man parkerat. Jag upplever just detta som en nästan lika stor fördel som nivelleringen.

Båda systemen är väl det bästa.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Själv har jag under den gångna säsongen med mina HPC-stödben upplevt en viss besvikelse över följande: Vid nivellering, där underlaget är tillräckligt plant så att alla sex hjulen har markkontakt, är stabiliteten riktigt god med stumhet gentemot gång inomhus och kraftiga vindbyar. Bra så. Dock avtar denna stabilitet allteftersom underlaget vid olika uppställningar blir mer lutande så att ett eller flera hjul inte längre har markkontakt. Då det är lätt att vänja sig vid den goda stabiliteten blir det vanligt att jag, vid kraftiga vindar särskilt från sidan, sänker husbilen så att alla hjulen har markkontakt och därmed accepterar jag den mer lutande tillvaron i husbilen men får desto mer stabilitet. Till saken hör att jag bytt frambenen (för två år sedan) till AL-KO:s ACS och redan där fått en betydligt bättre stadga vid stillastående (förutom vid färd).
 
S

Sören-6830

Guest
En helluftfjädring ger ju komfort när man kör och en bil i våg när man parkerat men den ger INTE en stadig/stum bil när man parkerat. Jag upplever just detta som en nästan lika stor fördel som nivelleringen.

Båda systemen är väl det bästa.

Har Goldschmitts nivellerande luftfjädring, monterades på bilen när vi köpte den ny 2012. Den kan kanske? inte klara lika stora lutningar som EP, men den ger mjuk gång och jag tycker det inte är någon nackdel att hjulen står på marken för en snabb flykt om det skulle behövas, ingen kan heller säga att vi campar, om nu någon skulle vilja ha synpunkter på det.
Bilen står inte lika stadigt som med EP men vi upplever aldrig något obehag med de ytterst små rörelser man kan känna. Vi tänker aldrig på det.
I äldre bilar med förra generationen luftfjädring kommer jag ihåg att de gungade lite obehagligt när man gick i dem, den känslan finns inte i vår, kanske vår vikt, 52 resp 71 kg spelar en viss roll?
En fördel med EP som vi naturligtvis inte har är att vi inte kan lyfta upp något hjul i luften vid ev hjulbyte. Det får vår gummiverkstad ta hand om.
 
S

Sören-6830

Guest
En helluftfjädring kostar ca100000kr, varför inte ta det om man köper ny bil, istället för att betala 55000kr för en kompromiss?

I Reisemobil nr 1, 2019, (finns på Readly t ex) finns en stor artikel om luftfjädring för den som är intresserad. Finns också lite prisangivelser, T ex Goldschmitts kostar monterad på ALKO-chassi ca 85000:-.
 
F

F.d. 55989

Guest
Själv har jag under den gångna säsongen med mina HPC-stödben upplevt en viss besvikelse över följande: Vid nivellering, där underlaget är tillräckligt plant så att alla sex hjulen har markkontakt, är stabiliteten riktigt god med stumhet gentemot gång inomhus och kraftiga vindbyar. Bra så. Dock avtar denna stabilitet allteftersom underlaget vid olika uppställningar blir mer lutande så att ett eller flera hjul inte längre har markkontakt. Då det är lätt att vänja sig vid den goda stabiliteten blir det vanligt att jag, vid kraftiga vindar särskilt från sidan, sänker husbilen så att alla hjulen har markkontakt och därmed accepterar jag den mer lutande tillvaron i husbilen men får desto mer stabilitet. Till saken hör att jag bytt frambenen (för två år sedan) till AL-KO:s ACS och redan där fått en betydligt bättre stadga vid stillastående (förutom vid färd).

Upplever det samma men kommit på att det är stödbenen som blir vingligare ju längre ut de dras. Vi har därför klossar som vi stoppar under benen där marken är som lägst (när det behövs)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
det finns även elektriska nivå system.. Med en el motor på varje ben.
Lättare att installera samt lägre vikt vad jag kan se.

Tyvärr så har jag väldigt dåligt internet just nu, därav kan jag inte skicka med bilder eller länkar.
Men sök på det får ni se.

//Freddy
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Har både EP stödben och luftfjädring fram och bak. Det ena förtar inte det andra.
Luftfjädring för komfort och stödben för perfekt nivå och stabilitet. Har även monterat aktiva stötdämpare med sensorer under bilen som utterliggare ökat komforten och bilens atabilitet vid körning.
Upplever att många uttalar sig som varken har det ena eller det andra eller bägge systemen monterade.
 

Stefan1962

HBK Intresserad
Inlägg
33
Kommun
Tyresö
Har både EP stödben och luftfjädring fram och bak. Det ena förtar inte det andra.
Luftfjädring för komfort och stödben för perfekt nivå och stabilitet. Har även monterat aktiva stötdämpare med sensorer under bilen som utterliggare ökat komforten och bilens atabilitet vid körning.
Upplever att många uttalar sig som varken har det ena eller det andra eller bägge systemen monterade.
Håller med dig:). Har idag hydrauliska stödben som bara enligt oss är ett måste. Till nya bilen har jag beställt luftfjädring runtom + stödbenen. Fråga när du fäller ner stödbenen, har du då innan ställt bilen i våg med fjädringen? Tänkte att det borde bli extra stabilt med alla hjul i backen, om det går med tanke på lutning alltså. Tänker jag rätt?
Mvh
Stefan
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
När jag startar stödbenen så tömms luftfjädringen innan stödbenen ställer bilen i våg.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Själv har jag under den gångna säsongen med mina HPC-stödben upplevt en viss besvikelse över följande: Vid nivellering, där underlaget är tillräckligt plant så att alla sex hjulen har markkontakt, är stabiliteten riktigt god med stumhet gentemot gång inomhus och kraftiga vindbyar. Bra så. Dock avtar denna stabilitet allteftersom underlaget vid olika uppställningar blir mer lutande så att ett eller flera hjul inte längre har markkontakt. Då det är lätt att vänja sig vid den goda stabiliteten blir det vanligt att jag, vid kraftiga vindar särskilt från sidan, sänker husbilen så att alla hjulen har markkontakt och därmed accepterar jag den mer lutande tillvaron i husbilen men får desto mer stabilitet. Till saken hör att jag bytt frambenen (för två år sedan) till AL-KO:s ACS och redan där fått en betydligt bättre stadga vid stillastående (förutom vid färd).
Ta med dig ett par träbitar 20*20cm att lägga under hjulen så löser det problemet så gör jag.
 
Toppen