• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Okunnig har frågor om Truma Combi i plåtis.

Omme

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
27137
Medlemskap
2022
Hej Köpte min första husbil för 14 dagar sedan, en Pössl Summit Plus, en sk plåtis.
Allt känns fantastiskt bra och är så här långt nöjd med mitt val.
En sak som oroar mig är att det nu börjar bli kallt och om jag lyckats släppa ut allt vatten från värmesystemet osv.
Detta har jag gjort!
Brunvattentanken är tömd, rengjord med varmvatten flera gånger och slog en dl klorin i tanken ihop med lite vatten.
Gråvattentanken tömd och stängd.
Öppnade alla kranar i kök och badrum samt vredet i färskvattentanken och släppte ut allt som ville rinna ut.
På min Truma Combi sitter ett blått vred som jag öppnade och stängde i samma stund men upplevde att det rann ut en del vatten under bilen trotts jag bara öppnat och stängt kranen.
I golvet under bordet finns lite slangar för kall o varmvattensystemet med en röd kran på varje, det händer inget vad jag märkt om jag öppnar dessa.
En sista fundering! Hur återfyller jag värmesystemet på Truma Combi?
Stängde all el och kopplade in den på el.
Alla åtgärde gjorda efter bästa förstånd som nybliven plåtisägare Utan att veta mer än jag kunnat läsa mig till.
Tack på förhand för ev svar.
Mvh Jörgen
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Du skall låta den blå kranen vara öppen så att varmvattenberedaren töms helt. Öppnade du den bara ett ögonblick och sedan stängde den igen så var det bara en lite skvätt som hann rinna ut.

Eller är det en så kallad frostvakt med ett blått vred och en blå knapp som hoppar ut när du öppnade vredet? Om du inte tryckte tillbaka knappen efter att du stängt vredet så är det OK. Ventilen förblir öppen tills du trycker in knappen.

Frostvakten fungerar så att när det blir kallt, ca 5 grader vill jag minnas, så öppnar den genom att knappen hoppar ut och vattnet rinner ut. När det blir varmare igen så kan frostvakten stängas/återställas genom att trycka in knappen. Vill man tömma vattensystemet innan det blivit kallt så måste man göra som du gjorde, manuellt öppna frostvakten genom att vrida på vredet så att knappen hoppar ut och vattnet strömmar ut.
 
Senast ändrad:

Omme

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
27137
Medlemskap
2022
Har själv köpt den privat i Köln/Bonn Tyskland och har därför bara tysk instruktionsbok.
Har sökt på nätet men blir inte klok på hur det fungerar fullt ut.
Vill bara försäkra mig om hur systemet töms så det inte fryser sönder.
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Hm, nybörjare själv men värmesystemet ska du inte tömma? där har du ju glykol! Slå lite spolarvätska där det finns vattenlås, men kör vattenpumpen ca20sek efter du öppnat vredet o allt annat öppnat! duschslang lägg ner så det inte samlas vatten alternativt koppla loss från beredare. (lycka till)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Viktigt att blåsa ut all vatten ur slangara/systeemet det gör jag efter varje resa på vintern vid nästa resa fyller jag på igen.
Aldrig spillt glykol nånstans.
 

Omme

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
27137
Medlemskap
2022
Visste inte men börjar förstå att det är varmvattnet jag släppt ut, läste att värmaren gick att använda utan att det fanns vatten i systemet.
Har använt mig av Google översätt från Tyska instruktionsboken så inte helt enkelt om man inte har en naturlig fallenhet för hur saker o ting fungerar.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Om man åker på en två dagars tripp brukar ja ta vatten i dunk för wc och inget i bilens system då värmen fungerar perfekt tillomed snabbare utan vatten.
 

Omme

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
27137
Medlemskap
2022
Det var ett bra tips. Mina frågor låter kanske korkade för er som varit med ett tag men som jag skrev tidigare är den här världen helt ny för mig, har tidigare aldrig varit i närheten av vare sig husvagn eller husbil.
Därför är alla tips värdefulla för mig hur simpla ni än tycker de är.
 
Toppen