• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avvikelse från orginal ET 68

M

Mikael R

Guest
Har funderingar på lättmetall fälgar från mina 15" till 16", men efter att jag läst på så har jag upptäckt att det är svårt att få rätt ET.
Läser man sedan fakta så är det ok med en avvikelse på 58-73 0m man har ET 68. Alltså 10 mm breddning utåt med lägre et eller 5 mm inåt med högre ET.

Tycker det är ok med lite breddning, men om man börjar rota i tillgängliga fälg storlekar så ligger de flesta runt ET50.
Alltså med en breddning av spårvidden på 36 mm.
Detta är tydligen ok enligt tabeller från fälgleverantörer, och till och med ännu lägre ET som ytterligare breddar spårvidden.
Det jag oroar mej för är hur uppträdandet blir på vägen.
Vad har ni för erfarenhet av breddning, och hur är uppträdandet mot orginal om ni haft det?
Mvh Micke

Mvh Micke:confused:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avvikelse från orginal ET 68

En breddning av spårvidden ger även en större påkänning på hjullager.
Skulle nog själv välja en fälg som ger mindre spårvidd och använda distansringar som ger originalspårvidd.
 
M

Mikael R

Guest
Sv: Avvikelse från orginal ET 68

Du kan väl inte använda distansringar för att minska spårvidden?
Läser man här på forumet, så verkar de flästa ha ökat sin spårvidd enligt de fälgar det valt och som jag läst om.
Många kanske inte ens tänker på ET-måttet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Avvikelse från orginal ET 68

Goldschmitt säljer distansringar till Ducato som breddar 60mm. Goldschmitt verkar ju veta vad dom gör så det skall väl inte vara några problem med att spårbredda upp till lika mycket genom ett annat ET mått på fälgarna.
Jag monterade Goldschmitts distanser på min Niesmann Flair 4500kg och märkte inga konstigheter på vägen alls.
 
M

Mikael R

Guest
Sv: Avvikelse från orginal ET 68

Tack Roger. Intressant.
Det är kul att höra, för då ökar helt plötsligt utbudet av snygga fälgar.
Med rätt bärförmåga givetvis.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Avvikelse från orginal ET 68

Distansringar, eller Spacers har ju funnits att köpa i minst 30år till bilar.
Dock inte sagt att det är lagligat att montera dessa.
Mej veterligen får man endast ändra spårvidden med totalt 25mm. mot måttet som står i reg.pappret.
Om det sedan är med ändrat et eller spacers kanske spelar mindre roll, kommer till nya hjulbultar med spacers.
Dock så kommer hjullagren att belastas mer med ökad spårvidd.
 
M

Mikael R

Guest
Sv: Avvikelse från orginal ET 68

Spacers är inte av intresse, utan detta gäller ET:t på fälgarna som förekommer och om dessa påverkar väghållningen.
Funderar som sagt på att köpa lättmetall fälgar som har ET 50 och som i tabeller rekommenderas till Ducato.
Breddar i detta fallet 18mm/sida=36mm total spårvidd.
Platsen finns.
 
M

Mikael R

Guest
Ökade spårvidden och rullomkrrtsen från 15 till 16 tum med däck som ökade rullomkretsen med 10%.
Slutsatsen är att spårvidden var av mindre betydelse.
Rullomkretsen sänkte varvtalet, men gav inte lägre bränsleförbrukning eller märkbart lugnare gång.
Har haft detta montage i 2 år nu och besiktningen har inte anmärkt, men jag byter nog däckdimension vid nästa byte pga att det snarare ökar förbrukningen och märkbart höjt bilen.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Intressant att höra din erfarenhet.
Har själv planer att montera 16” alu i stället för orginal 15” stål
Den ökade omkretsen gör ju också att vägmätaren visar lite mindre, vilket ger en till synes högre bränsleförbrukning
/Thomas
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har funderingar på lättmetall fälgar från mina 15" till 16", men efter att jag läst på så har jag upptäckt att det är svårt att få rätt ET.
Läser man sedan fakta så är det ok med en avvikelse på 58-73 0m man har ET 68. Alltså 10 mm breddning utåt med lägre et eller 5 mm inåt med högre ET.

Tycker det är ok med lite breddning, men om man börjar rota i tillgängliga fälg storlekar så ligger de flesta runt ET50.
Alltså med en breddning av spårvidden på 36 mm.
Detta är tydligen ok enligt tabeller från fälgleverantörer, och till och med ännu lägre ET som ytterligare breddar spårvidden.
Det jag oroar mej för är hur uppträdandet blir på vägen.
Vad har ni för erfarenhet av breddning, och hur är uppträdandet mot orginal om ni haft det?
Mvh Micke

Mvh Micke:confused:
Specialfälgar säljer 16" alufälgar som har de mått som dina originalfälgat har.
Fälgar till Fiat Ducato (small chassis) (94 - 06) | Fälgguide  |  Specialfälgar - Sveriges snyggaste fälgar!
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Decker skrev ju att han föreslog en fälg med ett ET som minskade spårvidden för att sen öka upp den igen med distansring till org spårvidd :). Förr i tiden fick inte spårvidsökningen överstiga 15 mm, men det tror jag är borttaget. en ökning på 30-40 mm skulle jag valt trots ev ökad belastning på hjullager m.m
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Det som gör att man måste byta hjullager beror inte på olika belastningar. Det beror oftast på att det kommer in fukt o skit i lagren som ger missljud. Så man behöver inte vara rädd för olika ET på fälgarna, det har minimal betydelse.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ökade spårvidden och rullomkrrtsen från 15 till 16 tum med däck som ökade rullomkretsen med 10%.
Rullomkretsen sänkte varvtalet, men gav inte lägre bränsleförbrukning eller .................................... snarare ökar förbrukningen och märkbart höjt bilen.
-
Hej ber om ursäkt för du har väl troligen redan räknat med detta eller räknat på miltalet från GPS'en, men om du tankar efter femtio mil på bilmätaren så skall du ju då dela bränslemängden med 55mil. för att komma rätt i förbrukningen
-----------
-----------
Intressant att höra din erfarenhet.
Har själv planer att montera 16” alu i stället för orginal 15” stål
Den ökade omkretsen gör ju också att vägmätaren visar lite mindre, vilket ger en till synes högre bränsleförbrukning
/Thomas
-
Hej, det finns ju stora möjligheter att ta lite lägre höjdprofil på 16" däcken. Originaldäck på husbilar har ju oftast hög profil. Då är det rätt lätt att hamna nära eller t.o.m. på samma rullomkrets på 16" däcken som på original 15", om det nu inte är just lite större rullomkrets man är ute efter förutom snygga fälgar.

M.v.h. JANKRO.
 

janeleif

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Svedala
HBK-Nr
16829
Medlemskap
2024
Hvad med 4 stk. 16 tommer Goldschmitt alufælge, som jeg sælger for 4000 kr. Der er annonce med flere informationer og billede her på hjemmesiden.
Venligst Leif.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Ökade spårvidden och rullomkrrtsen från 15 till 16 tum med däck som ökade rullomkretsen med 10%.
Slutsatsen är att spårvidden var av mindre betydelse.
Rullomkretsen sänkte varvtalet, men gav inte lägre bränsleförbrukning eller märkbart lugnare gång.
Har haft detta montage i 2 år nu och besiktningen har inte anmärkt, men jag byter nog däckdimension vid nästa byte pga att det snarare ökar förbrukningen och märkbart höjt bilen.

Jag gjorde samma upptäckt och har nu 215/65-16 istället för 215/70-15.
 
Toppen