• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Jag kör väl neråt när jag blir klar sedan ska jag bestämma vart när jag är i Luxemburg om jag ska svänga höger eller vänster. Är ju billigare att stå på camping i portugal snata pola kostar väl 25 eu/dygn och det är riktigt dyrt. Vet inte vad det kostar att stå länge vilket många verkar göra. Blev oväntat kallt här på natten 2 grader bara och förmodligen frost. Vintern är på väg, beställningen är avklarad av mitt täcke blir nog färdigt nästa vecka, bra service komma till husbilen och måtta hur det ska se ut.
 
F

F.d. 22252

Guest
Låter bra 25eu hittade jag på nätet 15 kan jag leva med. Har det någon betydelse om man har ACSI kort för något sånt har jag inte skaffat och det är hög tid om jag har nytta av det?
 
F

F.d. 22252

Guest
Bra Pelle då vet jag, planerar och fixar med bilen känns som jag vill bort nu. Och vägen ner till luxemburg är klar kommer dit med bekväm körning på 3 dagar och redan den sträckan gör att det blir lite ljusare och mindre risk för minusgrader. Satsar med att inte bli beroende av el gick ju förra gången, efter testkörning så verkar det som om termostaten inte sitter på en bra plats för den stänger ner brännaren hela tiden vartefter det blir varmt och man får skruva på värmen. Kanske det finns någon som vet ett bra ställe att flytta den till, JANKRO hade ju råd om det men den satt ju där den skulle sitta
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag åker 55mil från hemmet till Malmö nattfärja till Travemunde stannar efter 35 mil vid ställplats Greven via 1 fortsätter sedan till trier och en ställplats där 35mil. Dagen efter fortsätter jag in i Luxemburg via a1 byter till a3 mot Nancy, mer har jag inte planerat, blir en del betalvägar eftersom jag har svårt med rondeller och bilen också. Enligt planeringen blir det en paus i bilkörandet i santa pola, hur länge vet jag inte. Vill gärna komma ner till värmen men är lite rädd för västra vägen genom spanien eftersom det kan bli dåligt väder och sedan finns det vad jag vet inte mycket vinteröppna campinplatser med el. Den östra vägen mot medelhavet är vad jag tror lättare att hitta ställplatser och när man kommer neråt medelhavet så kommer vädret säkert bli mycket bättre.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag kommer nog börja på en resetråd men jag tror jag börjar efter jag kommit iväg och hunnit en bit på vägen.
Kylen går inte att laga eftersom jag inte kan få ut den från sin plats pga tidigare ägare lagt ett klickgolv över plastmattan som gör att fötterna tar i där golvet börjar. Vill inte ta bort golvet ser snyggt ut och är lättstädat. Ovanpå kylen är ju spisen som verkar skruvad underifrån, så det är något av ett moment 22.
Det går ju att köra på el när jag står på elplats.
Ska lyfta på kåpan till värmaren för att byta batterierna för säkerhets skull och samtidigt flytta på givaren för termostaten, verkar fort bli varmt kring den så den stryper värmen eftersom den tror det är varmare än vad det är.
Har ju 135w solpaneler så det lär ladda bra har inte många strömförbrukare ledlampor och fläkten till värmen är det mesta och tar inte mycket, sedan laddas ju bobatteriet när jag kör respektive tvärtom när jag står still ett relä ser till detta. Det enda som tar lite ström är ju kompressorboxen men den går inte många minuter/timme. Den står ju ute i hytten och där blir det ganska svalt.
Elproblemen verkar vara spänningsfall ska gå över allt med wd40 men det viktigaste är att batteriet är fulladdat och det är det om jag mäter direkt.
En sak jag måste göra är att smörja upp hastighetsmätarvajern den har börjat pendla.
Jag är mera orolig när du åker norrut i kylan med en gammal bil som har samma motor som min men är tyngre och har alkov och mycket sämre isolerad. min är ju från början gjord att vara en vinterbil och har tror jag tillbringat några år i norrland.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag var inne på Finnlines hemsida och testade vad det skulle kosta att ta nattfärja med hytt malmö - travemunde 1373kr det är klart lönsamt man färdas ju ganska långt söderut så man sparar ganska mycket bränsle och en ev. ställplats sedan finns det gratis bastu och bubbelpool en bar och tv i hytten. För 100kr får man lite sen kvällsmat, smörgås tror jag och en ordentlig frukost, vilket gör att man är pigg och orkar köra en bra bit. Tycker det är en bra början på resan -mjukstart. sen blir det greven med schnitzel på restaurangen. och då är man en bra bit på väg. I mitt fall så här års så är målet - målet. Och man märker ganska fort att man har fått ett antal minuter mer dagsljus sedan brukar det kännas som man färdas baklänges genom årstiderna en ganska märklig känsla. Samma har jag upplevt på teneriffa när man kör upp genom pinjeskogen på teide, har kastat snöboll och badat samma dag. Men det ska vara scooter för att få rätta känslan eller öppen bil.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.703
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag kollade på Bahia vad det kostar det är 5'5 Per person husbil 11 o el 3 du den 6 stiger priserna det är en helgdag innan jul tror att det är den 8 så jag åker sakta söderut den 5 dec tar nog gratis ställplats klarar mig bra utan ström du hinner nog ikapp mig vi hörs
 
F

F.d. 22252

Guest
ca 200kr / dygn då blir man inte länge där bara så man vilar upp sej lite. Men lite roligare att åka östra sidan, västra sidan är ju mest transportsträcka även om det är vacker natur. Frånvaron av ställen att stanna gör ju att man inte kan stanna och gå ut och titta och fota.
Nu kom solen fram och det är dags att gå ut och jobba lite med husbilen i det fina vädret 8 grader. I Valencia regnar det och ser allmänt kallt ut men det växer apelsiner på träden. Hemma har jag en massa vinteräpplen som är goda men som snart ramlar ned.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns ju en camping där de har varmt vatten i bassängerna det är ju en varm källa skulle gärna stanna där 2 dagar. Kommer ju inte köra som jappe nästan 100mil om dagen med bara 3 övernattninger. Men det blir nog betalvägar genom frankrike så jag slipper dupontarna.
Har monterat regulatorn blev bra, har bytt batterier i trumavärmaren smörjt upp ratten, skruvade bort synglaset och första steget går bra men när den ska tända andra brännaren så pumpar den. Ska försöka blåsa rent med en ångrengörare och se om det hjälper Har blåst rent på flänsarna var ju en del damm där. Känns som problemet är att det blir för lågt tryck på gasen samma med kylskåpet verkar komma för lite gas lågan är väldigt liten där. Regulatorn är bytt så jag hittar inga fel, kör med den gas som jag fyllde i Portugal, undrar om det kan vara en sämre sorts gas med inblandning av butan, de sade att det var propan.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Jag fick det tipset för länge sedan och kontrollerade då att det stämde, byte av regulatorn gjorde ingen skillnad, undrar om det skulle hjälpa att byta till en regulator med högre tryck?
Verkar som om kaminen fungerar bättre när den får gå ett tag och bli varm.
Ska modifiera den, isolera termostaten lite från värmen från brännaren med en glasfiberplatta och göra ett luftintag nere vid golvet så att den mäter den tempen som är vid golvet istället för värmen under kåpan. Har märkt att den skruvar ner värmen hela tiden när den går och det kräver ständiga justeringar. Den vill inte starta den stora brännaren, värmen har oftast räckt ändå. Har ju klarat mej på 1000w elvärme för mer får man inte från campingelen, antar att det motsvarar låg effekten på kaminen för den ska ju ge flera kw till. Ska ut och jobba lite mer nu.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kolla först vad det står på dina gasolapparater, där finns arbetstrycket angivet, många äldre bilar hade ju 50Mb, medan man numera har 30Mb. Om du använder 30Mb regulator till 50Mb system får du väldigt dålig värme respektive kyla.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ska undersöka det har ju regulatorn och papper på kylen och värmaren.
Sprutade ånga några gånger genom hålet där synglaset suttit och nu fick jag igång värmaren, använde fläktkaminen för att simulera olika temp på termostatgivaren och nu fungerade det att den slog av och på stora lågan. Det var alltså rengöring som behövdes!
Ska bara fixa kåpan så termostaten får rätt ventilation.
Testade om det skulle gå att göra samma med kylskåpet men det gick inte fick bort det yttersta glaset men det fanns ett till innanför och det sitter från andra hållet. Nästa sak på dagordningen blir att ta bort växelspaken och rengöra den hade ju på en massa fett där vilket man tydligen inte ska ha.
Får ta bort instrumentet och lossa vajern till hastighetsmätaren och smörja upp den vid låg fart har visaren börjat hoppa. Har lyckats med att få fönsterhissen att fungera vilket den inte gjort sedan 2015 när jag köpte den väldigt jobbigt vid vägtullarna när man inte kan få upp dörren och betala. En halv flaska wd40 löste problemet.
När man fixat det ena så hittar man något nytt, en del är nog sånt jag vetat om men förträngt eftersom jag inte tänkt åka iväg. En sak bekymrar är att instrumentet visade att motorbatteriet var dåligt laddat fast det inte borde vara det, har ju kört runt lite. Får dra in en kabel från batteriet så jag kan mäta laddningen när jag kör. krånglar det får jag beställa ny generator den är lätt att byta men det det går inte byta generator remmen utan en massa jobb. Har ju observerat att spänningen sjönk när jag hade högt varv på motorn men tänkte att regulatorn reglerar ner. Har hänt en gång tidigare att jag kom ut till bilen och det var dålig laddning men trodde det var för jag hade radion på men den drar ju inte mycket. När solen skinit har ju solpanelen laddat fullt så man har inte sett något problem, får kolla att det inte finns något som drar ur batteriet när den står still.
Sen måste jag få dit slangen från avrinningen på luftintaget tog bort den eftersom den satt fel, den är stenhård har försökt med silikon för att mjuka upp den. Svårt att få dit den men nödvändigt.
 
Toppen