• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG installation med Aluflaska

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Vet någon var man kan installera det i Stockholmsområdet-Mälardalen.
Hälsar Eva o Beppe som äntligen kommer till skott med bättre gasinstallation
tre veckor före avresa söderut.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Hej !
Att man blir vägrad fyllning om man inte har yttre fyllning, beror på att det är olämpligt och i Tyskland är yttre fyllning ett krav enl lag.
Att spara några tusen lappar på att göra egna gasinstallationer och därigenom äventyra sin egen och andras säkerhet är omdömeslöst, sådana personer är sannolikt också beredda att spara ytterligare några tusenlappar genom att strunta i att besiktiga, eller skrota en gammal farlig anläggning.
BBa

Jag har under många år fyllt LPG i mina flaskor med fyllning direkt på flaskan och slang mellan flaskorna i Tyskland och även andra länder utan några som helst problem. Att det skulle vara förbjudet i Tyskland skulle jag vilja se på den lagen. Lägg gärna ut den här.

JOE
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...
Att spara några tusen lappar på att göra egna gasinstallationer och därigenom äventyra sin egen och andras säkerhet är omdömeslöst, sådana personer är sannolikt också beredda att spara ytterligare några tusenlappar genom att strunta i att besiktiga, eller skrota en gammal farlig anläggning.
BBa

Det var ord och inga visor. Dessutom grovt generaliserande.

Jag vet inte om du har tankflaskor, annan typ av LPG tank eller använder vanliga utbytesflaskor. Jag hoppas att det inte är det senare om det inte är så att du åker till någon sorts gasinstallatör som byter flaskan åt dig. För om du byter flaska själv så kan du också installera en tankflaska för arbetsmomenten är de samma: skruva fast en eller flera slanganslutningar, dra åt dessa, släppa på gasen och sedan täthetskontrollera med spray.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Finns inget krav på yttre fyllning, men i Frankrike samt Italien har det inträffat att man vägrat fylla, anledningen är troligen den fulfyllning som förekommer vilket är livsfarligt dvs. fylla flaska utan fyllstopp.
Återigen sprids information på forum utan saklig grund, visa lagtext där krav finns på yttre fyllning.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej!
Efter kontakt med alugas har jag fått veta att endast gamla aluflaskor (före 2011) bytes till reducerat pris något avtal med nyare flaskor finns inte. Enligt Larmtjänst i Lindome så kostar en alu-flaska monterad med yttre påfyllning (det enda godkända) ca 7000:- utan gasol,då dom inte fyller gasol. På fråga vad en revisionsbesiktning skulle kosta blev svaret "har ingen aning har aldrig fått den frågan". Det är sannolikt så att antalet obesiktigade gasflaskor,med de risker som det innebär ökar för varje år.
BBa

Ojdå, detta blir långt.

1. Alugas byter in 10 år gamla flaskor för 1850:-. Något avtal för nyare flaskor behövs inte, de är ju godkända.

2. Du tänker nog på JR Larm, återförsäljare till Alugas. En LPG flaska kostar ca 2600:- mer än en PA11. Montering tillkommer. Den monteras på samma sätt som en utbytesflaska med tillägg av ett metallband eller en wire. Påfyllningen av Gasol kan göras på olika sätt. Enklast är yttre påfyllning eftersom bensinstationernas lågbetalda ungdomar inte är utbildade på att kontrollera LPG flaskans certifikat. In några länder så har en del kedjor skyddat sig mot fulfyllare genom att kräva yttre påfyllning. Du skriver ”det enda godkända” är yttre påfyllning, vilket godkännande avser du då?

3. Du är orolig för att antalet obesiktigade LPG flaskor skall öka, det är inte jag. När en 10 år gammal LPG flaska byts ut så får du en helt ny. Nytt innanmäte med ny säkerhetsventil, ny flottör och ny multimekanism med nivåmätare mm. Det tycker jag är billigt för 185:- per år. Enbart nivåmätaren är värd pengarna.

Så LPG systemet känns inte som ökade risker, snarare tvärtom.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Tankning direkt på tankflaskorna är ej tillåtet. Anslutning för tankning skall vara avskilt från tankflaskorna. Detta för att få TUV godkännande.( Se även prislista 2018-2) Googla! Det vore ju klädsamt om man själv spred fakta innan man anklagar andra för felaktigheter.
En anledning till att det inte är lämpligt att ansluta direkt på gasflaskan är att man vill undvika att belasta flaskans armatur, om man till exempel råkar trampa på slangen och armaturen skadas så att gas strömmar ut. Detta undviks med yttre fyllning med en mellanliggande slang utrustad med backventil.

Montering av LPG-tank tar 1,5 timmar utförd av fackman .
En riktig montering innebär att montagearmaturen är fast förankrad i fordonet (plåtskruv duger inte) Anslutningsslangar får inte ha för snäv böjningsradie, genomföringar skall ha skyddas mot mekanisk nötning osv.. Men det är ju så att ju mindre man kan om en sak desto enklare blir den.

Jag har varit i kontakt med Alu-gas. Vad som kommer att gälla priser för byte av gasflaskor nyare än 2011 är oklart. Det är ingen som vet i nuläget. Vad jag vet är att om jag investerar 7000:- nu och de skall skrivas av på 10 år så blir kostnaden 700:- per år.

Ja, jag är orolig för att riskerna med att antalet okontrollerade gasanläggningar ökar för varje år,på samma grunder som jag tror att antalet obesiktigade bilar på vägarna skulle öka om besiktningen var frivillig. Hur i herrans namn riskerna skulle minska, förstår jag inte.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
leja4, när du kommer med dessa påstående lägg fram text som visar detta, hänvisa inte bara till något TÜV dokument.
Tankning direkt på flaska säljs av leverantörerna till ALUgas, märkligt om detta vore förbjudet.
Jag har gjort två monteringar av ALUgas dom håller samma standard som vilken verkstad som helst.
Flaskorna ska monteras fast,det skall krävas verktyg för att lossa dessa.
Bifoga gärna en text som beskriver lagkraven, jag har inte hittat någon.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
http://www.gasolmalmolpg.com/wp-content/uploads/2018/06/Rek-kundpris-Prislista-Alugas-2018-2-.pdf

Jag har tagit mina uppgifter från länken ovan, längst ner på prislistan vid anmärkningar. Jag är övertygad om att det finns personer här på forumet som är fullt kompetenta att göra en säker installation. Jag tror också att det finns de som tror sig kunna, och gör en mindre bra montering, men gör det för att spara pengar.
Mina synpunkter gäller i första hand att man kan köra med gammal obesiktigade tankar utan påföljd, medan vi som byter flaskor alltid har godkända flaskor.
Jag förstår uppriktigt sagt inte hur detta kan uppröra känslor hos vissa .Vi borde väl alla verka för största möjliga säkerhet.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Leja4, ”Tankning direkt på tankflaskorna är ej tillåtet. Anslutning för tankning skall vara avskilt från tankflaskorna. Detta för att få TUV godkännande.( Se även prislista 2018-2) Googla! Det vore ju klädsamt om man själv spred fakta innan man anklagar andra för felaktigheter.”

Jag anklagar ingen. Vill bara nämna att vi känner oss väldigt nöjda och säkra. Dina påståenden att det inte är tillåtet skickar jag vidare till leverantörer av LPG flaskor såsom Alugas, Witkamp och Prakto. Självklart har dom koll på vad som gäller. Vidhåller att LPG flaskor borde vara en standard i husbilar för att slippa allt tjafs om fyllning av svenska flaskor i Europa.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Det var inte ditt inlägg som jag avsåg. Det var Olof G som skrev "återigen sprids uppgifter på forumet utan saklig grund" Nu har jag redovisat var texten kommer ifrån så det är bara att läsa Alugas egen prislista.
BBa
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Ursäkta trådkapningen, men hur är det egentligen med Italien? Jag ska dit i sommar och senast vi var där blev jag nekad att tanka på flera stället trots en Alugasanläggning med yttre påfyllning enligt alla konstens regler.

På två olik mackar hävdade man att man bara sålde till "traction" alltså framdrivning.

//Peter
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Ojdå, detta blir långt.

1. Alugas byter in 10 år gamla flaskor för 1850:-. Något avtal för nyare flaskor behövs inte, de är ju godkända.

2. Du tänker nog på JR Larm, återförsäljare till Alugas. En LPG flaska kostar ca 2600:- mer än en PA11. Montering tillkommer. Den monteras på samma sätt som en utbytesflaska med tillägg av ett metallband eller en wire. Påfyllningen av Gasol kan göras på olika sätt. Enklast är yttre påfyllning eftersom bensinstationernas lågbetalda ungdomar inte är utbildade på att kontrollera LPG flaskans certifikat. In några länder så har en del kedjor skyddat sig mot fulfyllare genom att kräva yttre påfyllning. Du skriver ”det enda godkända” är yttre påfyllning, vilket godkännande avser du då?

3. Du är orolig för att antalet obesiktigade LPG flaskor skall öka, det är inte jag. När en 10 år gammal LPG flaska byts ut så får du en helt ny. Nytt innanmäte med ny säkerhetsventil, ny flottör och ny multimekanism med nivåmätare mm. Det tycker jag är billigt för 185:- per år. Enbart nivåmätaren är värd pengarna.

Så LPG systemet känns inte som ökade risker, snarare tvärtom.


Var hittar jag Alugas för inbyte av flaska ?. Min äldsta flaska är märkt 2020 . Måste den vara utgången när man byter ? eller kan jag byta under år 2020 ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fullt mulig, her i Australia er det forbud mot tanking av LPG på bil for annet enn traction. De eneste husbilene som sniker seg til å benytte LPG fra tank til annet er de som har en LPG konvertert bensinmotor og felles tank for motor og bodel. Andre husbiler har tydelig forbud mot å montere tank. Årsak er enkel, det er energiavgift på forbruksgass, men ikke på LPG til drift av biler. Ikke mange prosent, men litt. ;ulig de har noe tilsvarende i Italia.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
leja4, du har helt rätt Tyska bilar som vill ha TÜV godkännande skall installera enligt texten du citerar.
På min Svenska bil finns inga sådana krav, ALUgas säljer som du ser i prislistan yttre ock innre anslutningar även för tankning direkt på flaska något som är tillåtet i Sverige,det jag vänder mig emot är tvärsäkra uttalanden om förbud/olagligt när detta inte gäller Sverige.

Peter, du kan råka ut för detta i Italien då man endast säljer motorbränsle dvs.skall inte användas i husbil pga. skatterna.
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Ursäkta trådkapningen, men hur är det egentligen med Italien? Jag ska dit i sommar och senast vi var där blev jag nekad att tanka på flera stället trots en Alugasanläggning med yttre påfyllning enligt alla konstens regler.

På två olik mackar hävdade man att man bara sålde till "traction" alltså framdrivning.

//Peter

Detta är korrekt LPG med den lägre beskattningen på mackar i Italien är endast avsett för fordonsdrift.
Men i Italien funkar mycket även om det inte är tillåtet
Har tankat flera gånger i Italien utan poblem
/Thomas
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Det jag väder mig emot år att du skriver att mina argument saknar saklig grund, utan att du har en aning om vilken vilken grund mina argument vilar på.
I Sverige finns ingen tillsynsmyndighet avseende installationer som är obligatorisk.för eftermontage av gasolflaskor.
Det är ju den bristande kontrollen i Sverige och den därmed ökande risken som mina argument bottnar i.
Jag menar att de Tyska normerna är adekvata i sammanhanget. Jag är ganska säker på att de som installerar fasta tankar vill att flaskorna skall vara lagliga i hela Europa, så är inte fallet om man fyller gas direkt på flaskorna. Någon dispens för svenska LPG-flaskor finns inte såvitt jag känner till.
Jag uppmanar därför de som står i begrepp att skaffa LPG-Flaskor att noggrant undersöka vilka regler som gäller.
BBa
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Detta är korrekt LPG med den lägre beskattningen på mackar i Italien är endast avsett för fordonsdrift.
Men i Italien funkar mycket även om det inte är tillåtet
Har tankat flera gånger i Italien utan poblem
/Thomas

Vad är tipset? smyga in på en obemannad station? finns det gasolstationer där det är tillåtet?

//Peter
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
För oss har det funkat utmärkt i Italien. Sista resan via Brenner gick ner till Sicilien. Vi stannade där ett gott tag och fortsatte sedan kusten runt till Brindisi där vi färjade till Grekland. Oftast självbetjäning och inga problem att fylla LPG någonstans.
 
Toppen