• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket odubbat vinterdäck är bra?

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ska köpa nya odubbade nordiska vinterdäck (jag vet att det finns dom som inte tycker man ska ha det) men så blir det i alla fall. Har försökt hitta något aktuellt test för C däck men inte lyckats med det, det finns väldigt många att välja mellan och något borde väl vara bättre än andra. Någon som har egna erfarenheter eller tips på ett oberoende test?
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag benchmarkade i princip allt jag kunde finns i testväg inför mitt köp av vinterdäck till min Globetrotter XLi.
Summeringen av detta var kort och gott att Nokia Hakkapelitta CR var det bästa alternativet avseende dubbfritt.
Självklart var också alla test rådande ense om att dubb är bäst, men när man reser till alperna vintertid så finns inte detta alternativet. Mina däck har storleken 225/75 R16
Jag kompletterade med snökedjor och Autosock utifall att...
Snökedjorna blev Thule/König XG12-Pro, som är hyggligt smidiga att sätta på.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har inte sett några tester på C eller CP-däck. Ofta skiljer sig mönstret på C-däcken från personbilsdäck.
Ex mönstret på Michelin Alpin har jag inte hittat på något personbilsdäck.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.201
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Helt rätt Wizard, ;) Michelin Alpin är ett odubbat vinterdäck för lätta lastbilar (därav C-däck).

Har haft dessa däck på lättare lastbilar mellan 3,5 ton - 4,6 ton totalvikt, ett bra däck som man
får ut många mil på.

Misstänker att de fungerar bra även på husbilar, varför inte?
(Tänk bara på att be om förstärkt ventil, om du räknar med att ha ett däcktryck > 4,5 kg).
Om fem år ska jag utvärdera mina nyinköpta dito till min husbil 3,5ton. Blir nog bra....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varför inte köra på ett All Season-däck? Jag vet att det är många som tycker att det är sämsta alternativet men få av dom har provat. Jappe körde på sådana däck vilket han tyckte var bra, liksom jag. Jag har kört i 2 år på Vredestein Comtrac All Season & dom har fungerat över förväntan väldigt bra. Det är bara på is som dom inte är bra men det är ju inget odubbat däck. Annars så är dom bra. Dom "biter" bra i snö & modd, bra bromssträcka på torr & våt väg, tysta,rullar lätt & slitstarka. Framför allt, man slipper hålla på & byta hjul mellan säsongerna. För oss som åker i & genom Tyskland vintertid är det ett väldigt bra alternativ.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/r...er=1&Country=SE&ID=sea_rd_se_Froogle_Shopping
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Varför inte köra på ett All Season-däck? Jag vet att det är många som tycker att det är sämsta alternativet men få av dom har provat. Jappe körde på sådana däck vilket han tyckte var bra, liksom jag. Jag har kört i 2 år på Vredestein Comtrac All Season & dom har fungerat över förväntan väldigt bra. Det är bara på is som dom inte är bra men det är ju inget odubbat däck. Annars så är dom bra. Dom "biter" bra i snö & modd, bra bromssträcka på torr & våt väg, tysta,rullar lätt & slitstarka. Framför allt, man slipper hålla på & byta hjul mellan säsongerna. För oss som åker i & genom Tyskland vintertid är det ett väldigt bra alternativ.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/r...er=1&Country=SE&ID=sea_rd_se_Froogle_Shopping
Åker man ner i Europa får man kompromissa med däck, men nu frågas det efter nordiska vinterdäck och är det en 3.5 tonnare så är inte All Season däck ens lagliga i Sverige.
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Hej. Vi har en 3,5 tonnare och har köpt Nanking Snow SL-6. (godkända vinterdäck) Vi tycker att dom är bra.Köpte från Dackonline 2016.Vi använder dessa när vi kör till Spanien.Vi är där ja.-apr. 4 mån.

Mvh. Avo o Laila

PS. Dim. 215/70 R15C 109/107S Däcket är utvecklat speciellt för transport och skåpbilar. DS
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så här skriver Däckonline på sin hemsida om Vredestein Comtrac All Season: Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.

Pålle
Ja, jag läste detta men jag har faktiskt varit ute i ganska tufft väder med mycket snö & modd. Min uppfattning är att dom duger gott. Jag har t.o.m behövt bromsa så hårt i detta väder att ABS'en gick in & däcken fungerade utmärkt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Åker man ner i Europa får man kompromissa med däck, men nu frågas det efter nordiska vinterdäck och är det en 3.5 tonnare så är inte All Season däck ens lagliga i Sverige.
Där tror jag nog att du har fel. Enligt länken till däcken : Helårsdäck
GAN.gif
M+S märkt med snöflingesymbol
icon_snow.gif
& enligt Transportstyrelsens hemsida :
Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning* från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:

  • M+S
  • M.S
  • M-S
  • M&S
  • Mud and Snow
* Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
STRO är ju däckbranchens intresseorganisation. Jag förlitar mig hellre på Transportstyrelsens direktiv, dom representerar ju trots allt staten & indirekt även trafiklagarna.
 
Toppen