• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 batteri Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Alla ni som använder LiFePO4 batteri Sunlux® Powerbox och specielt den appen
som pratar med batteriet för att visa batteri status som, output, remaining power, temperature mm.

Jag vill införa nya funktioner som t.ex. alarm vid 10% kvar, alarm vid för låg/hög temperatur sms notifikationer för eventen naturligtvis, och mera saker.

Har du något önskemål på fler funktioner i appen?
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Dom svindyra batterierna har inbyggd laddningsstopp under 0, men vi andra håller bara lite extra koll och inte vräker på med full laddning.
Mina billiga batterier får jag ladda med svag laddning (max 20A tillsammans), när det är minusgrader
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Som svindyra batterierna har inbyggd laddningsstopp under 0, men vi andra håller bara lite extra koll och inte vräka på med full laddning.
Mina billiga batterier får jag ladda med svag laddning (max 20A tillsammans), när det är minusgrader

Vad menade du? Ville du briljera att du har inga problem med dina billiga batterier.
Är det inte bättre att gå vidare till nästa inlägg än att skriva något som inte tillför något alls?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Vad menade du? Ville du briljera att du har inga problem med dina billiga batterier.
Är det inte bättre att gå vidare till nästa inlägg än att skriva något som inte tillför något alls?
Jag förstår inte din fråga? Jag menar att det går alldeles utmärkt att ladda vid minusgrader, bara man har koll på vad man gör
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er noe i det Esbjörn skriver, en kan lade LFP batterier med en lav ladestrøm selv om det er kaldt. Dette vil varme opp batteriet slik at en kan lade sterkere etter en tid. Husker ikke hvilke grenser som gjelder for forskjellige temperaturer, prøvde å finne tilbake til en tabell jeg har sett. batteryuniversity.com nevner 0,02C ve -30. Det ville tilsvare 2A for en pakke på 100Ah. Hurtigladning krever mellom 5 og 20 grader i pakken, utover dette er det gradert lavere ladning for øket avstand fra dette området.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är det någon som vet vad Sunlux är för batteri och vilken tillverkare i Kina det kommer från?
Sunlux är ju "bara" ett lokalt varumärke som ett väldigt litet företag har. Förmodligen klistras etiketterna på här i Sverige.
Svårt att bedöma kvaliten om man inte vet mer?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I praksis er det relativt enkelt å produsere LFP batterier. En plastkasse og 4 celler som passer pluss en BMS. Problemet er å finne leverandører som leverer rett kvalitet og for BMS de funksjoner en trenger. Det er i China et antall produsenter av LFP celler fra giganter som BYD til små produsenter som knapt har navn. For BMS er utvalget enda større og her blir det mer problematisk å velge rett, Bluetooth er kun en mindre funksjon.

Når en først har funnet delene så er produksjonen av batteriet enkelt og renslig selv i meget små serier. Prisen bestemmes i stor grad av volumet en kjøper delene i.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja eftersom företaget bakom varumärket Sunlux är väldigt litet (omsatte bara 1,3 milj 2017) och fokuserar på försäljning av allt möjligt importerat på nätet så har man nog ingen egen sammansättning av delarna.
Det var lite därför jag blev nyfiken på vad det är för något som döljer sig under deras egna klisterlappar. Det kan ju vara precis vad som helst och vilken kvalitet som helst.
Det är ju trots allt rätt mycket pengar det rör sig om. Vore kul om det är riktiga kvalitetsgrejer i då det kan behövas lite konkurrens på marknaden.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
hej
Alla ni som använder LiFePO4 batteri Sunlux® Powerbox och specielt den appen
som pratar med batteriet för att visa batteri status som, output, remaining power, temperature mm.

Jag vill införa nya funktioner som t.ex. alarm vid 10% kvar, alarm vid för låg/hög temperatur sms notifikationer för eventen naturligtvis, och mera saker.

Har du något önskemål på fler funktioner i appen?


Vad kan det vara för fel då appen inte hittar batterierna?
Sitter 30cm från batterierna .
Bluetooth är givetvis påkopplad och det fungerade ju sist
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag ska montera EZA130 och det måste vara full laddat minstonde första ggr att bluetooth/appen kan hitta det..men som sagt har inte testat själv ännu ..det står i anvisningarna.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vad kan det vara för fel då appen inte hittar batterierna?
Sitter 30cm från batterierna .
Bluetooth är givetvis påkopplad och det fungerade ju sist
Jag hittade bara det ena batteriet med telefonen pga att jag var uppkopplad via paddan mot det andra..., har du appen på flera enheter?

Annars är av och påslag av bluetooth en bra plan, låsningen kan sitta både på batterierna och i enheten.

/Tommy
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag har bara ett batteri. Ett batteriet kan bara ha en användare ansluten ja det vet nog all nu.
Jag håller på med en ny Android app där man kan koppla upp sig mot X antal batterier på samma gång(split screen). Där kommer också vara så att man kan låta en app agera proxy så man kan se sina batterier vart man än är på jorden via en Android app.
Ska försöka fixa den anslutning buggen också så man slipper stänga av/på Bluetooth ..

Jag meddelar i tråden när det finns en beta version
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag hittade bara det ena batteriet med telefonen pga att jag var uppkopplad via paddan mot det andra..., har du appen på flera enheter?

Annars är av och påslag av bluetooth en bra plan, låsningen kan sitta både på batterierna och i enheten.

/Tommy


Jag har provat att installera om appen stängt av/på Bluetooth på telefonen, tagit bort dom enheterna som jag annars har sant startat om telefonen inget hjälper.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag har provat att installera om appen stängt av/på Bluetooth på telefonen, tagit bort dom enheterna som jag annars har sant startat om telefonen inget hjälper.

Är det samma problem på alla mobiler du provar", Jag vet att vissa mobiler(operativsystem) har problem. Säg gärna vilken Modell på mobilen du har, gå in i Inställning>Om telefon>model mobil och Android OS
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Testat på min OnePlus 5t fungerade innan och perfekt när jag hämtade batterierna i Värnamo .
Samt på en Samsung Galaxy s6 edge och grabbens OnePlus 3t.
Samtliga Android med uppdaterade operativsystem.

Väldigt tråkigt och irriterande när det inte fungerar
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag har bara ett batteri. Ett batteriet kan bara ha en användare ansluten ja det vet nog all nu.
Jag håller på med en ny Android app där man kan koppla upp sig mot X antal batterier på samma gång(split screen). Där kommer också vara så att man kan låta en app agera proxy så man kan se sina batterier vart man än är på jorden via en Android app.
Ska försöka fixa den anslutning buggen också så man slipper stänga av/på Bluetooth ..

Jag meddelar i tråden när det finns en beta version


Hur går det med Appen ?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jo det har gått bra tack. Jag har tagit fram en version som kan göra följande:

Nya funktioner:
- Logga in med Google, Telefon eller E-Post för att kunna ha en moln tjänst profil.
- Split screen för att på samma gång ansluta till fler batterier än ett.
- ansluta till batteriet från remote.

Framtida fler funktioner:
- Sms alarm för olika händelser
- fyll på själv med fler funktioner...

Eftersom jag bara har ett batteri själv så har jag inte provkört i realtid att anslutet till fler än ett batteri så det kan bli lite krascher. Jag kan dock ändå fixa felen som uppstår då jag ser dem i realtid via en service som heter fabric Crashlytics.

Tilläggas ska jag har inte tillstånd att sälja eller sprida denna version och all användning av den KAN
påverka garantin från tillverkaren.
 
Toppen