• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så får man köra bilen några år till

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vid årsskiftet 2012-13 övergick man från 10- till 5 års förlängning av körkort med tung behörighet. Trots att mitt CE-kort inte gick ut förrän året därpå så ansökte jag om nytt kort. Fick 10 års förlängning så nu kör man till 2022 utan att behöva förnya det
:yes::yes:
En liten nej stor undran.När man fyllt 45 så är det 5 år som gäller för C körkortet.Kolla upp era kort allt finns att läsa på transportstyrelsens hemsida.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Det kan man undra för jag måste förnya mitt vart 5:e år och sedan lämna in läkarintyg i halvtid. Och detta enligt följande från transportstyrelsen.
Om du har körkort med bara någon eller några lägre behörigheter (AM, A1, A2, A, B eller BE) ska ditt körkort förnyas vart tionde år. Vi skickar automatiskt ut en ansökningsblankett för nytt körkort (grundhandling) cirka 2-3 månader innan giltighetstiden går ut. Om du inte har fått någon blankett ska du ta kontakt med Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor på 0771-81 81 81.

Om du har körkort som omfattar högre behörigheter (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE) ska ditt körkort förnyas vart femte år.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Men försök å förstå !! En kort period som Wizard skriver så förlängdes körkort med högre behörighet till 10 år, hade själv turen att mitt körkort byttes under den tiden så jag fick 10årig förnyelse, vet en som bytte ett halvår efter mig och då gällde nya regler så hon fick sitt på 5år.Och både hon och jag var väl över 45 år då.
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Mitt körkort gäller i stort sett samma tid som Wisards men det hjälper inte mig för jag måste in med läkarintyg vart annat år i alla fall på grund av Diabetes, den upptäckes i samband med körkortsförnyelsen 2012
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Hoppas min kallelse dröjer för på söndag klipper vi navelsträngen med Göteborg. Skall bli minus grader och då är det dags...

OT:
Portugal låter lockande men vi är lite oroliga att det kan bli regnskurar i området och kanske satsar på en Provence runda istället. Sen är det dags att landa i Tommy & Carola's domäner Altea-Albir där ställplatsens ***** är en fördel + att det är pet-fritt.
Skall han säga som gillar Dansk svenska Dagny så mycket!!!
 
Toppen