• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema isolermatta

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Någon som har testat den här?
Utvändig isolermatta

OK i förhållande till sitt pris eller dålig? Tänkte spara gasol vid uppvärming på vinterutflykter i en plåtis. Och minska ev drag om man står vid havet.
Jag vet att det finns MASA-täcken men de är dyrare....

1.jpg

//Ulf
 
4

4 JO

Guest
Jag ska på en gång säga att jag inte provat just Biltemas variant men jag har valt bort det då jag upplever att det är för tunt och inte har tillräcklig isolerförmåga för riktig vintercamping.
Ett tjockare täcke sätts utanpå bilen och när det kryper ner under minus 15-20 grader så kompletterar jag även med ett isolertäcke på insidan.
Riktigt varmt och skönt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag köpte isolermatta och klippte till. Det är dubbla lager aluminium folie med bubbelplast emellan, 6 mm tjock.
Jag sydde på kantband och fäststroppar. Sätts fast med hjälp av bungy cord och IKEAs sugproppar i sidorutorna och med kardborreband i backspeglarna. Isolerar MYCKET bra.
Kostnad ca 250:- och ett par timmars arbete.

Vindruteisolering 2.jpg
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Bruker Biltema sitt hjemme for å skjerme inventaret, da bilen står med fronten mot syd. Har ikke brukt det i den kalde årstiden for å holde varmen, og tror heller ikke det isolerer så mye. Med to deler (over og underdel) så stoppes vinden, men jeg synes det er for tungt og stivt å ha med på tur.
Wizard er nok på rett vei. Finner jeg noe lignende, gjerne tykkere, veier lite og kan rulles sammen, så blir det DIY, og egenprodusert er gjerne bedre en dyrt kjøpt.
Om sommeren har jeg fallskjermstoff som klemmes fast med dørene, veier gram og tar ikke plass.
 
Toppen