• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktkoll utan mätinstrument

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta är ett ämne som diskuterats tidigare, min bil med aluminiumskal på in och utsida fuktkontrollerades idag.
Var med i verkstaden, inget mätinstrument används endast okulär besiktning, teknikern menade att man kan mäta med instrument på innermattan för att se om den är fuktig,isåfall får man göra en vidare kontroll, normalt används inte denna metod om man inte misstänker fukt.
1500kr för 30minuters jobb bara för att garantin skall gälla, stämplar i boken samt ladda upp motsvarande till tillverkaren är vad som sker.
Frågan är behövs detta eller är det ett sätt att hålla verkstäderna sysselsatta?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Fuktkontrollen som sådan är tämligen värdelös. Men den behövs för att garantin skall gälla. Och den är värdefull. Använt den åtskilliga gånger efter 5 läckage vid fönster, läckage i främre och bakre takskarv och läckage vid bränslepåfyllning.
Egentligen får de inte ta betalt för fuktkontrollen enl överenkommelse med husvagnsbranchens riksförbund och konsumenverket.
Leverans- och garantivillkor - Husvagnsbranschens Riksförbund - HRF
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
...Egentligen får de inte ta betalt för fuktkontrollen enl överenkommelse med husvagnsbranchens riksförbund och konsumenverket...

Om fordonet är sålt efter 1 september 2016, gäller följande enligt de dokument du hänvisar till:

Om täthetskontroll hos auktoriserad återförsäljare/verkstad för husvagnens/husbilens fabrikat medför en kostnad för köparen, äger denne rätt att utföra kontrollen hos annan återförsäljare/verkstad. Täthetskontroll ska dock alltid utföras på ett fackmässigt sätt (innebärande bl.a. att den som utför kontrollen har erforderlig utbildning hur täthetskontroller utförs på fordonet och med av tillverkaren föreskrivet mätinstrument) och i enlighet med föreskrifterna i fordonets servicebok.

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I min serviceboken står det :The annual leakproof inspection is not free of charge.
Tillverkarens godkända klistermärke skall fästas på garantin vid varje kontroll,samt protokoll skickas till tillverkaren för verifiering.
Det är svårt för en icke godkänd verkstad att klara detta, oavsett vad husvagnsbranchen HRF säger.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om fordonet är sålt efter 1 september 2016, gäller följande enligt de dokument du hänvisar till:

Om täthetskontroll hos auktoriserad återförsäljare/verkstad för husvagnens/husbilens fabrikat medför en kostnad för köparen, äger denne rätt att utföra kontrollen hos annan återförsäljare/verkstad. Täthetskontroll ska dock alltid utföras på ett fackmässigt sätt (innebärande bl.a. att den som utför kontrollen har erforderlig utbildning hur täthetskontroller utförs på fordonet och med av tillverkaren föreskrivet mätinstrument) och i enlighet med föreskrifterna i fordonets servicebok.

Pålle

Och om det är sålt innan sept -16:
"Täthetskontrollen ska utföras av någon som kan utföra den på ett fackmässigt sätt i enlighet med föreskrifterna i serviceboken. Föreskrivs det att täthetskontrollen ska utföras av säljaren eller någon av säljaren utpekad verkstad ska täthetskontrollen utföras utan kostnad för köparen."

Eftersom endast "säljaren eller utpekade verkstäder" har märkena för genomförd fuktkontroll så skall det således vara gratis.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom trådskaparens husbil är av årsmodell 2017, antog jag att den var köpt efter 1 september 2016 och svarade därefter.

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är årsmodell 2017, samtliga godkända verkstäder tar 1500kr, den 10åriga garantin kostar alltså 15000kr.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det vore intressant att höra från dem som gjort "fuktreparationer" vad kostnaden blivit, eller skulle ha blivit om det gått på garantin. Det låter lite som hemelektronikbranchens extragarantier, hög kostnad - liten risk.
/Ingvar
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Det vore intressant att höra från dem som gjort "fuktreparationer" vad kostnaden blivit, eller skulle ha blivit om det gått på garantin. Det låter lite som hemelektronikbranchens extragarantier, hög kostnad - liten risk.
/Ingvar

Jag gjorde en omfattande fuktreparation nyligen, ingen garanti och antagligen större än vad som kanske behövts om jag gjort fultkontroller i ett tidigare skede. Men mina reparationer kostade hos en bra firma i Linköping, nästan 100 000:- efter rabatter och annat.

Hade vi gjort mer årlig kontroll eller vartannat år eller så kanske skadan blivit lättare att laga och därmed billigare, men under 15000:- kommer man nog inte iaf. Det kostade nästan 20000:- i timmar bara för att få bort kyl och skåp för att komma åt fuktskadan.
 

Zeylon

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Flen
HBK-Nr
23566
Medlemskap
2023
Då måste det skilja sig beroende på märke, vi har också 2017 års modell och har inte betalat något för fuktkontrollerna hos auktoriserad ÅF.
 
S

Sören-6830

Guest
Har gjort de 4 fuktkontroller som föreskrivits av N+B, kostnad ca 1000:-/gång. Precis som på Olof G:s bil gjordes kontrollen okulärt (aluminium ute och inne), även på fabrikens verkstad i Polch där man tog närmare en timme på sig.
Förra året, när bilen var 5 år gammal, upptäckte vi antydan till fukt mellan de dubbla rutorna fram. Hade vi inte gjort fuktkontrollerna hade vi inte fått bytet på garantin, kostnaden skulle blivit ca 8000:-.
Så även om man tycker det är en onödig kostnad för kontrollerna kan det ändå bli billigare än att hoppa över dem.
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Jo, garanti eller ej. 1500SEK för att på fem minuter konstatera att det inte finns fukt är bra timpeng.
Bilen är ett år gammal.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Jag kommer fortsätta betala för kontroller även då garantin gått ut. Klart värt att upptäcka problem tidigt. Eller så klper jag ett instrument själv och utför kontroller årligen.
 
Toppen