• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spolning Thetford 260 problem

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vår spolning har slutat att fungera. I övrigt fungerar vattnet i bilen så det är inte vattenpumpen som lagt av. Även utsugsfläkten fungerar. Enligt instruktionsboken ska det finnas en automatsäkring som ska återställa sig själv. I övrigt finns det ingen säkring bland de vanliga just för toan. Bilen är en 2016 model. Någon som har något förslag på vad som kan vara fel?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
200 serien kan ha en flatsikring omtrent midt over døren. Strøm til SOG tas normalt rett foran denne. Magnetventilen sitter litt vanskelig til oppe under kanten ved sitsen, mange velger å demontere den bevegelige delen av setet - dette gir bedre tilgang til ventilen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår spolning har slutat att fungera.... Någon som har något förslag på vad som kan vara fel?
Knut gav dig mycket bra förslag, jag håller med honom 100%. Ska du verkligen slänga ut 50 - 80 € på något som bara ska rensas från skit i filtret? Fick samma tips på Husvagn-Svensson för ett tag sedan vilket fungerade klockrent. Passa på och rensa även vattenpumpens filter.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag har rensat min en gång för många år sedan. Men då var hela toan ute. Lagade golvet.
Vad jag kommer ihåg så var det många moment och ventilen sitter illa till.
Därför bra att få gjort det av någon som kan!
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag tror inte jag klarar av att göra det själv tyvärr. Tycker dessutom det verkar märkligt att filtret skulle vara helt igensatt efter ett års användning. Dessutom är det ju två års garanti på bilen så jag förväntar mig att Thetfordverkstaden fixar det gratis.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det klikker når du trykker på knappen så fungerer magnetventilen, men det finnes en innsnevring i slangen like ved magnetventilen. Dette er en kort rørstump med meget liten indre diameter - mener den er maks 2 mm. Mindre forurensninger kan lett tette dette hullet, hadde selv et tilfelle hvor det kom for lite vatn når en spylte. Det satt da et lite stykke plast hullet - tipper det var noe fra monteringsjobben. Fjernet dette og null mer problem.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
På min Thetford 260 var det kretskort som behövde bytas. Ett bakom spolknappen och ett bakom toatanken. Som tur var gick det på garantin.
Vid kontakt med Hymer gissade de på kretskort eller magnetventil. Kommer att gå på garantin. Väntar nu på tid hos verkstad i Elche. Vi står på Bahia i Santa Pola.
 
Toppen