• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AIS

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Till sjöss finns det något som heter AIS (Automatisk Identierings System). Man kan gå in via en applikation och skriva fartygets namn, och därmed följa dess rutt och var de är!! Är det någon som vet om det finns ett liknande system till Husbilar?? Så att vänner och bekanta kan följa var man är med bilen.
Jack43
 
F

F.d. 53814

Guest
Nästan alla mobiler kan ju ha "buddy beacons" av olika slag, bara att välja vilken app som man gillar.
På mer avancerade utflykter som t ex skogsridturer ensam har vi använt "Knappen" den fungerar bra.
Tänk på att det drar datavolym och batteri.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Kan tipsa om Glympse, den använder vi.

Man delar sin position under en vald tid till en eller flera utvalda personer, kan även skriva målet. De har även funktionen att många kan dela sin position på en karta samtidigt, alla som känner till länken kan titta.

Jag skapade ett nickname hos Glympse för HBK och lade ut en instruktion här

Säger som gundj, det kostar ström och data.

/Tommy
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Jaha Göran N, det va' ju inte riktigt det jag hade tänkt mig. Utan någon typ av applikation där du kan se Husbilen i realtid, liknande den till sjöss som heter AIS. Frankia nämner (W)Vesselfinder. Själv har jag en som heter Marine Traffic. Men dom två gäller bara fartyg till sjöss (och i hamn)!!
Jack43
 
F

F.d. 53814

Guest
Waze hade ju en sådan funktion, vet inte om den finns kvar, men den hade ju fördröjning så man inte skulle veta vem som just körde om.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Tack Bosse!! De' va' det jag misstänkte. Alla "Smarta" mobiltelefoner av dagens modeller, har ju GPS inbyggt, eller??

Jack43
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Att dom bekanta man har som kör husbil och vill följa är ju bara skapa en messengergrupp och dela live position..
Jag skulle aldrig vilja lämna ut min position till okända.
 
F

F.d. 53814

Guest
Riktig AIS på land kommer aldrig att bli verklighet, annat än när autonoma fordon ska ha koll på varandra, men då lämnas föraren utanför loopen.
Till sjöss är AIS fantastiskt, både som fristående enhet och radarkomplement.
Har faktiskt inte tänkt på att man kan använda samma mobilappar på sjön för andra att se var man är.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Jag placerade in mig själv på Locusmap.eu, och det ser ut att fungera!! "Dra'r" inte några GB nämvärt från abonnemanget.
 
Toppen