• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpt husbil

F

F.d. 52123

Guest
Hej alla nu har vi äntligen köpt en husbil efter ett par år med husvagn och ett par gånger så har vi hyrt husbil, köpet blev en McLouis mc4 74g 2012 med 3600km på mätaren, vi är fyra i familjen två vuxna å två barn denna husbil passade oss bra i planlösningen och pris. Givet vis så kommer det upp frågor som jag känner att jag vill ha svar på.
Fråga 1. Det sitter en prostor markis på husbilen är det någon som vet dim på kederlisten?
Fråga 2, bilen har ju ett ganska långt överhäng bak, är det någon som har monterat typ p-sensorer i hörnen bak för att ha lite koll?
Tips på mer saker att utrusta eller modifiera för ett smidager hb liv, tack på förhand fam eltvik.
 
F

F.d. 52123

Guest
Backkamera finns redan funkar kanon att back efter, det jag är ute efter mer när man åker framåt där det kan vara lite tajt och när man svänger så åker ju hörnen ut, visst det går att ha koll i sidospeglarna men jag tänker att det är ju smidigare med sensorer som börjar pipa när det är nära :spinny:
 
F

F.d. 52123

Guest
Precis lite därav vi slog till på denna den är knappt använd alla serivcar utförda, såld ny av autohallen, vi tror att det är ett vettigt köp iaf
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej alla nu har vi äntligen köpt en husbil efter ett par år med husvagn och ett par gånger så har vi hyrt husbil, köpet blev en McLouis mc4 74g 2012 med 3600km på mätaren, vi är fyra i familjen två vuxna å två barn denna husbil passade oss bra i planlösningen och pris. Givet vis så kommer det upp frågor som jag känner att jag vill ha svar på.
Fråga 1. Det sitter en prostor markis på husbilen är det någon som vet dim på kederlisten?
Fråga 2, bilen har ju ett ganska långt överhäng bak, är det någon som har monterat typ p-sensorer i hörnen bak för att ha lite koll?
Tips på mer saker att utrusta eller modifiera för ett smidager hb liv, tack på förhand fam eltvik.

Hej.
Välkommen till husbilslivet.
Vet tyvärr inget om Prostor markiser.
Vad gäller p-sensorer har vi bakåtriktade på vår husbil, men har även en backamera.
Fast p-sensorerna känns faktiskt lite onödiga.
(Hade vi fått välja idag hade vi skippat dem).

Vad gäller utrustningslistor har jag för mig att det finns ett antal förslag i andra inlägg här på HBK.

Hälsar

Bettan o Einar
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Kul med husbil! Grattis till köpet!

I normalfallet så är bakåtriktade sensorer inte aktiva när du kör framåt. Det borde iofs gå att koppla in dem så att de alltid är aktiva.

Dock - mitt förslag är att i stället lära känna bilen. Ställ dig längs med en trottoar, sväng fullt vänster, och se sen efter hur stor plats bilen tar i sidled när du svänger ut. En annan sak att tänka på är att bilen är hög, dvs även om det är fritt framför (bakom) sensorerna så kanske det hänger grenar, skyltar mm en bit upp som är i vägen. Risken är att du blint litar på sensorerna och då missar en skylt...

I denna tråden finns massor med bra förslag på utrustning. Köp inte allt på en gång bara =)
 
S

Starsky

Guest
Är på gång att köpa en McLouis Mc4-742014 själv , 4000 mil. Säljaren begär 549.000 kr. Att jämföra med ditt köp ?MVH/E
 
F

F.d. 52123

Guest
Oj har inte haft tid att hänga här på forumet men starsky ja en 2014 för ca 100k till är nog inte helt fel i pris finns nog lite prutmån. Nu har vi våran hb på vinterförvaring, men det som står på våran to doo lista är vinterisolera gråvatten tanken samt få den uppvärmd så vi kan använda hb:n på vintern annars blev det ca 150mil efter köp och 7nätter å vi trivs väldigt bra med den. Btw en mclouis är helt klart värt pengarna, än så länge
 

Snubben56

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Västervik
HBK-Nr
9210
Medlemskap
2025
Hej och grattis till ett bra köp. :yes:Du kan gå med i "Svenska Mc Louis Klubben" finns på Facebook och med hemsida, där kan du få svar på de flesta modellspecifika frågorna du har på ombyggnad och råd i synnerhet.:wub:
 
F

F.d. 52123

Guest
Snubben56 jap redan medlem där finns mycket matnyttigt där.
Lasse det satt slipper nya tillverkade 2018 09 så inga problem med däcken, dock inga vinter däck Men de är inköpta, å ja hade de varit ifrån 2012 så håller jag med om att de är för gamla, däck är färskvara å det ända som förbinder hb med vägen
 
F

F.d. 52123

Guest
Karlsson-Peter nja färskvara på däck eller inte har man ju tvistat om, visst ett helt nytt däck som inte är monterat på någon fälg och har förvarats på rätt sätt bla ståendes, svalt mm har inte åldrats nämnvärt men övrigt så åldras ett däck när det används så jo ett däck är "färskvara" när det används. stro förövrigt en bra sida när man funderar om däck, lite OT men men, nu ser vi fram emot ett nytt år med mycket tid i husbilen
 

Bahco Rokken

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
27124
Medlemskap
2023
Tjenis!
Jag har också köpt en husbil.
Flyttade från båt till bil för c:a 2 mån sedan efter att under strax över 31 år (sedan 10 Apr 1988) oavbrutet bott på olika båtar, stora och små, med och utan familj.
Ett par frågor till dig som skrivit detta inlägg.
Hur startar man när man vill skicka in ett inlägg?
Är en ny tråd en speciell grej man vill diskutera eller kallas alla nya inlägg trådar?
Får man skicka in hem-inspelad video med t ex gitarr-musik eller finns det nåt annat sätt att dela med sig av den typen av video.
Jag testade det på något ställe och hann få rått många gilla innan inlägget ströks med motiveringen att musikvideo inte fick laddas upp till HBK.
Kanske vi ses en dag!
.
God fortsättning, förresten!!
 

Bilagor

  • yacht kon-tiki 001.JPG
    yacht kon-tiki 001.JPG
    4,3 MB · Visningar: 49
Toppen