• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En tur i Californien/Arizona/Nevada/Utah

F

F.d. 55397

Guest
Nu vart det inte husbil i slutändan utan efter div överväganden så valde vi att hyra en SUV i stället, nu vart "Kuga klass" en betydligt mindre Nissan hos Budget, men ändå. Rodatrip i Californien är ju ett ämne som diskuteras här ibland så jag lägger väl in en liten berättelse med tips ocj erfarenheter.

Grundförutsättningen var begränsat med semester, en födelsedag som skulle firas. Vi gjorde en resa 2011 och det var vissa bitar av den som vi ville återuppleva och vissa nya saker. Att resan är en del av målet vet vi alla husbilare och så var det även på denna resa.

Från Karlstad flög vi fredag morgon via Frankfurt och med 70 min transfer hann vi precis sätta oss på planet mot San Fransisco. Vi landade på lunchtid samma dag. Efter en del köande för att bli insläppta så hade även våra väskor hunnit med planet. Vi tog BART till en station vi antog skulle vara nära vårt bokade Hotellrum. Efter att ha läst in oss på kartan och frågat några konstaplar så traskade vi iväg och kunde installera oss.

Vi var ganska klara med San Fransisco sedan förra besöket, men i en storstad finns alltid nåt nytt.

En promenad i området för att "hålla ut jet laggen" så länge som möjligt, focus blev att studera de fina husen.
20180922_172153.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Dag 2 så stog ett besök i Sausalito främst på schemat, för att ta oss dit utan hyrbil så tog vi en hop on hop off buss, så vi fick med oss ett antal sevärdheter på vägen.
20180923_133959.jpg

Vädret i city var soligt o fint, när vi närmade oss Golden Gate vart det grått o bron var i tät dimma. Bussbyte och guiden varnade för en kylig överfart men lovade sol o stiltje på andra sidan.

Besökspunkten på norra sidan var avstängd för privattrafik men bussar fick åka in. Här var det betydligt varmare.
20180923_143502.jpg


Sausalito var en fin liten affärsgata med några konstnärsatljeer, en massa turistbutiker/ matställen, men ändock lite småmysigt!
20180923_163807.jpg

Hursomhelst så tillbaka i San Fransisco tog vi BART till flygplatsen och sen vidare till hyrbilscenter o hämtade ut vår bil. Vi körde sedan direkt till Monterey för att kunna börja resan " på riktigt" nästa dag. Vi låg lite före grundplanen och checkade in på det sista rummet ett dygn för tidigt. Betydligt högre pris då det nu var Lördag kväll.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Vid vår förra resa så körde vi bokstavligen talat in i mökret på HWY 1 söder om Carmel, till slut fick vi övernatta i bilen, det var väldigt få boenden och de som fanns var fulla pga storhelg. Nu vakande vi upp med dimma....
Så vi fick lägga nån timma på Walmart o handla lite dricka inkl frukost, imundiga denna på parkeringen och se hur det lättade!

Vid 11 tiden kunde vi för USD 10:25 lösa in oss på 17 mile drive och åka mot Pebble beach, många lyxiga golfbanor, fantasifulla stugor och piskande vågor.
20180924_113631.jpg

Naturligtvis offrade vi lite film på världens mest fotograferade träd
20180924_120408.jpg

Halvannan timme senare åkte vi kustvägen i Carmel, för att sedan komma ut på HWY 1 och den fantastiska delen, sträckningen förbi Big Sur.

2018-09-23 13.14.52.jpg

2018-09-23 13.26.01.jpg
Vi har noga följt reparationsarbetena efter de stora jordskred som inträffade i mars 2017, prognosen var öppnande av genomfartstrafik i december i år, men flyttades fram etappvis för att vägen öppnades en månad innan vi åkte!

Det syntes att flera broar var reparerade, men inget inte så mycket på vegetationen, ett stort skredområde var inte helt klart, utan där gällde enfiligt med trafikljus
2018-09-23 16.20.44.jpg

Efter många stopp för fotografering var vi nere vid Hearst Castle kl 17:15 och missade därmed sista visningen.

Vi valde då att svanga av HWY 1 vid San Simeon, mot Paso Robles genom vindistrikten, många vingårdar som vi passerade. Vi fortsatte i det böljande jordbrukslandskapet med Fresno i sikte, där vi i kvällningen hittade vi ett Motell där vi tog in
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Vi fortsatte genom jordbrukslandskapet där lastbilarna /med öppet flak/ fulla av tomater och annat kom i full fart.... Många fruktodlingar vid sidan av vägen. Vi passerade Fresno och fortsatte via Squaw Valley, grässtäpperna började bölja samtidigt som det blev lite trädbeväxning.
2018-09-24 10.06.48.jpg

Vägen segade sig uppåt så sakteliga och vi befann oss plötsligt bland Reedwood och Seciuoya träd!

Vi valde att åka väg 198 genom parken. Det fanns ganska gott om platser att stanna med bedårande utsikt och gigantiska träd nära vägen.
Man hade gallrat lite (de små fossingarna är strl 45..)
2018-09-24 11.34.54.jpg

20180925_115147.jpg
För jätteträdet General Sherman så var det en "omväg" till en stor parkering med toalett mm, därifrån gick en asfalterad stig ner till trädet. Ja eller det var många stora träd runt om. Det fanns en liten parkering strax bredvid som var reserverad för handikappade, så det går att se även om man har svårt att gå. Vi såg nån lifterska som inte hade valt att gå tillbaka till parkeringen utan väntade nere vid hkp P platsen.
20180925_123422.jpg
Det tog ca 5 timmar med alla stopp, i den södra delen var vägen serpentinväg med vacker utsikt, vi mötte både husbilar och husvagnar så det är helt klart körbart, men att köra norrifrån- söderut är enklare.

Efter att ha ätit styrde vi vidare med GPS'en inställd på Olancha, dit vi anlände sent på kvällen.

Innan mörkret passerades ett oljefällt strax norr om Barstow
2018-09-24 18.11.22.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Väl i Olancha letade vi upp vårt boende som visade sig vara en wigwam med trägolv med en säng..
20180926_073737.jpg
Efter en god natts sömn letade vi upp ett hak som serverade frukost, där bl a en expose av campingfordon slöt upp.
2018-09-25 09.21.58.jpg

Sedan bar det iväg på väg 190 och Death Valley, först upp på 6000ft och sedan ner på - höjd, termometern visade på 107 grader (ja eller ca 44 enligt Celsius skala) som mest! Ett kargt landskap både uppe över bergen och nere i dalen.



20180926_101708.jpg deathv.jpg

Med lite stopp och en lunch så fortsatte vi på väg 374 mot Beatty (väg 190 som vi tänkt åka söderut var stängd. Nu blev vi stående en halvtimme pga asfaltjobb över bergen).

Vi åkte sydost på väg 95 och passerade således Nevada Test site, men Area 51 var dåligt skyltat, visst var avfarterna mot Mercury och vid Indian Springs försedda med rejäla vägspärrar, men i övrigt väldigt diskret. En liten info skylt fanns på andra sidan vägen om testområdet, men jag hann inte se om det fanns någon på vår sida och det var lastbilar strax bakom så tvärnit var inte riktigt på kartan.

7 timmar efter vi lämnade Olancha för resan genom vildmarken var vi på The Strip i Las Vegas. Detta absurda ställe var egentligen ingenting vi tänkt lägga tid på (vi kände oss färdiga vid senaste besöket), men nu passade det att ta en övernattning, det absolut lyxigaste boendet vi hade på hela resan och även det billigaste. Bilen parkerades i P huset bakom Luxor.

Naturligtvis vart det några promenader när vi ändå hamnat där

20180926_224141.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Vi tog ett nytt varv på The strip innan vi tråcklade oss ut på IS 15 åt Nordost och resan mot Page.Ganska intensiv trafik när vi åkte genom öknen och berg fram mot Sankt George och Fredonia. Därefter valde vi väg 89A som i Kaibab nat forrest återigen klättrade upp på tallbevuxna åsar där skogsbränder härjat, några nyligen, andra för nåt år sedan.

Ganska gles trafik och vi kom fram till Vermilion cliffs som majestätiskt reste sig över slätten

20180926_163325.jpg

20180926_164303.jpg

20180926_165432_001.jpg

Fortsättningen mot Marble Canyon och Lees Ferry visade på mer röda klippor i solnedgången
20180926_180518.jpg

6h efter att vi lämnat Vegas checkade vi in på ett standardmotell för 2 nätter i Page. Det var dels dags för lite persedelvård på tvättomaten och även fira födelsedag. Page ligger vid Lake Powell, en kraftverksadam i Coloradofloden som skapat en säregen natur. Vid dammen finns stora rekreationsområden med husbåtar och är ett omtyckt campingområde. Vi gjorde olika utflykter i den natursköna omgivningen. Även lite bad hanns med, även om vattentemperaturen kunde vart nån grad högre....
20180927_144500.jpg

2018-09-27 15.03.08.jpg

20180927_122235.jpg

DSCN0863.jpg

Vid Lake Powell stog många husbilar uppställda, naturligtvis många trailers och jänkar husbilar med personbilar o pivk-up'er på släp och rejäla bbq anordningar, men även en hel del terränglastbilar med Europeiska skyltar. En P avgift om USD30/vecka
Husbil.jpg

Vid Horse shoe bend är en av Coloradoflodens speciella krumelurer, en kort promenad i hettan gav en fin utsikt i solnedgången.
20180927_180319.jpg

Naturligtvis hittades några biff'ar som var väl tillagde och smakade utsökt!
20180927_204012.jpg
 
F

F.d. 55397

Guest
Vi lämnade Page för ytterligare en 20 mila etapp till Grand Canyon, vi kom in österifrån mot South Rim. Österifrån åker man längs kanten och det finns gott om platser att stanna för att beundra den bedårande utsikten. Och visst är det fint i Gorges, men det är bokstavligen talat milsvid skillnad.

Västerut från Grand Canyon village är privat trafik förbjuden, men det går bussar. Man får ta en buss för att "komma runt" div hotell o stugbyar och sedan byta till en buss som går västerut. Det finns ett antal hållplatser som trafikera ca var 10:e minut. Det är olika avstånd mellan hållplatserna, från 300m till någon km. Det finns fin asfalterad gång/cykelväg nästan hela vägen. På returen stannar bara bussen på några hållplatser.

I Tusayan strax söder om södra infarten finns ett samhälle med div affärer, restauranger och boenden. Vi anlände vid lunchtid österifrån, åkte och åt lunch och tog en helikoptertur på em. Sedan tog vi bilen och åkte österut på några utsiktspunkter vi kört förbi och beundrade solnedgången.

Vi övernattade i Williams och for sedan tillbaka nästa dag och tog bussen västerut, och körde sen österut återigen för en solnedgång.

20180928_124730.jpg DSCN1077.jpg DSCN1116.jpg DSCN1197.jpg DSCN1247.jpg DSCN1322.jpg

Man får inte flyga i de centrala delarna med helikopter, men den längre turen var ca 30%dyrare men gav betydligt mer att se under den ca 50 min långa turen.
2018-09-29 08.17.50 (2).jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Efter att ha övernattat i Flagstaff på ytterligare ett Route 66 motell så begav vi oss söderut mot Sedona. En slingrande väg i en smal dal med en älv var ett bryt mot all öken vi sett tidigare på resan. Ett mysigt cafe med smörgåsar/sallader och lokalproducerad äppelmust besöktes. De hade även viner och utrustning för hiking.

De röda bergen vid Sedona var väl kanske lite bleka jämfört med vad vi sett tidigare.
20180930_130309.jpg

20180930_130727.jpg
Hur som helst så började det bli dags att dra oss mot LA och hemresan, så större delen av dagen/kvällen gick åt att piska mil. Vi for söderut mot Phoenix innan vi svängde västerut på I10. Vi passerade ett rejält åskväder innan vi på en mack åt lite snabbmat och på wifi bokade rum i Indio. Det hade blåst...
20180930_165208.jpg
 
F

F.d. 55397

Guest
Efter den sista pannkaksfrukosten på Ihop åkte vi de sista milen mot LA, trafiken tätnade betydligt. Det var måndag och Getty center hade stängt, så vi styrde mot Venice beach. Vågorna o underströmmarna var i värsta laget (och temperaturen låg), så tankarna på bad ändrades snabbt till att strosa runt på strandpromenaden och en sen lunch.
20181001_141944.jpg

20181001_141519.jpg

20181001_160249.jpg

Efter incheckning å tog vi en sväng ot Hollywood, då vi fick testa på "rusningstrafiken", så halvtimmes resan tog en extra timme, så vi gled på Hollywood blvd några varv o tog in på Dennys för middag, sizzlin skillet vart en positiv upplevelse!
20181001_204656.jpg

Så avresedagen åkte vi till Getty Center, parkerade i garaget för USD 15, åkte tåget upp och vandrade runt i några av husen. Husen är i 2-3 plan med olika fasta eller tillfälliga utställningar.
20181002_122704.jpg

20181002_121650.jpg


När klockan drog mot 13 började det bli dags att lämna tillbaka hyrbilen. Vi hade kunnat lägga några timmar till på museet.

Att lämna in bilen på budget gick snabbt och en kort transferresa med buss. Skifta till resekläder och checka in väskorna, in i säkerhetskontroll o vänta på planet mot Frankfurt.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sammanfattning;
Det var en koncentrerad tur med starka avgränsningar pga jobb/semesterbrist. Vi såg mycket på de 410 mil vi åkte och fick många intryck på de 7 dagarna + 2 st 1/2 dagar .

Mannens lista:
Grand Canyon
Sequioya Nat park
Vermilion Cliffs
Page/Lake Powel
Getty center
Death valley
17 mile road,
Sedona
Sausalito
Venice beach
Las Vegas

Vi hade första natten bokad (och den andra, men den "sprack" och vi checkade in ett dygn före, till helgpris). Boenden via svenska hemsidor där booking inte funka pga "sen bokning", men Trivago funkade att boka boende för natten på eftermiddagen. Även om vi bokade för runt USD 50 tillkom div skatter så vi hamnade runt USD 70. Vegas ca 40USD o dyraste ca USD180.

Att tanka är ett bekymmer, internationella kontokort godtas inte i automat utan man får gå in o betala för ett visst belopp (ok med MasterCard/Visa) och sedan tanka. Lite oregerligt då man vill ha full tank när man åker ut i vildmarken. Det funkade med full tank på 2 ställen, och på sista macken strax före LAX så fick man ev överskottspengar tillbaka. Är ju lite matte med gallon o innan man vet hur stor tanken är, vår Nissan ville ha ca USD 45 om den var "tom".
2018-09-27 17.03.03.jpg
En Gallon ca 3,78l, så ca 8,65kr/l för oblyad 87 oktan.
Många mack'ar marknadsförde sej med "Pure american gas, No Etahanol"

Förvånansvärt ont om stora rastställen utefter de stora vägarna, både rastplatser och "serviceställen" med mack och serveringar. Ganska konstigt med tanke på den intensiva trafiken på de stora vägarna vi åkte.

Nationalparkerna hade gott om parkeringar att stanna vid olika utsiktspunkter.

Husbil?
Som jag skrev så var vi i valet o kvalet om att hyra husbil eller personbil. I efterhand så är vi glada att vi valde personbil, på många parkeringar fanns tydliga skyltar om övernattningsförbud, i Olancha skulle ställplats kostat USD50 (vår wigvam kostade USD 70), på en så här koncentrerad resa så ville vi inte lägga tid på matlagning, så då faller ytterligare "vinst" bort. Naturligtvis såg vi många husbilar, både "normal" storlek men många stora och även trailers som drogs av pick-up'er. De vägar vi körde hade inte varit några bekymmer med husbil. I LA och Las Vegas hade hsubil varit otympligt (finns säkert ställplats om vi letat)
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Att tanka med kontokort går ibland bra om man anger zipkode 00000 om det inte fungerar så gå till kassan, de frågar om ett belopp, det är maxbelopp, t.ex 60 usd om du sedan tankar för 45usd så dras bara 45usd och går du till kassan så får du ett kvitto på riktigt belopp. Pinkod används ytterst sällan, hur kan en American komma ihåg sånt..... Även i varuhus mm drar de bara kortet och allt är klart, tror affären tar risken om missbruk. På walmart får man använda kod om man har kort med chip.
Tanka för kontanter är ju alltid Prepay.
 
F

F.d. 55397

Guest
På en mack i Page (nåt lokalt märke), full tank utan PIN kod....
De flesta jag frågade var det prepay o inga diskussioner om återbetalning.
 
Toppen