• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägavgifter i Portugal

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Det har skrivits en del på forumet om vad som händer när man inte betalar sin vägavgift i Portugal och en del lever i förvissningen att det inte finns något rapporteringssystem för utländska fordon. Idag har jag erhållit faktura från Portugal avseende två överträdelser på 3,41 resp 3,86 EUR. Händelserna inträffade i nov 2016.
Fakturan är väl genomarbetad med fotografi och information om stödjande lagstiftning. Utfärdande organisation är Via Verde Portugal och fakturan är överlåten till Euro Parking Collection Plc. Språket är välskriven svenska. Med alla olika avgifter är nu beloppet SEK 273,60. Betalar normalt alltid vägavgift i Portugal, men har här uppenbarligen missat. Kommer naturligtvis även betala denna.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Ett smidigt sätt att slippa förseningsavgifter på vägavgifter I Portugal är följande.

När man kör in i Portugal så kan man registrera sitt kreditkort med bilens nummerskylt, detta görs I speciella fotograferings-bås som ligger vid gränsövergångarna, på så sätt påföres vägavgiften automatiskt på kreditkortet när man passerar en kamera.
Vägavgiften baseras på höjden på fordonet, har jag noterat.

Det känns som Portugal har de dyraste betalvägarna i Europa, men det är också klass på dem.

//T
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Stämmer bara delvis. Finns inte på alla ställen när man kommer över gränsen tyvärr o då är det betydligt krångligare att registrera.
Kommer vanl.vis in fr Sevillahållet o där är enkelt regga kred.kortet i automat. Men i år kom jag in norrifrån o åkte gm Dourodalen, lyckades inte pricka in nån reg.station. Körde ändå på bet.vägarna (somliga betalas på vanligt sätt)
Har nu skjutsat en kompis t Sevilla o reggade in mig på tillbakavägen. Ska bli intressant se hur de förfar m betalningen för det jag körde innan registrering.
Tror det är rel nytt att de skickar faktura. Första gången jag hör talas om det.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Även om man reggar kortet vid gränsen så gäller detta bara en månad. Man kan också köpa en förbetalt kort som gäller ett år Detta aktiveras via ett SMS Du köper det eller lämnar tillbaka eventuell kvarvarande pengar på CTT kontor. www.tollcard.pt
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Även jag har fått en räkning till min förra adress i Sverige. Eftersom jag numera bor utomlands så såg jag den inte, men 4 månader senare kom en påminnelse i mitt namn till min mamma. Det var bara runt 200 kr så den betalade jag. Jag vet att jag missade att betala runt Lissabon ett år. Eller rättare sagt. Jag hittade inget ställe att betala på.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
När vi hyrde bil några dagar, och missade att betala. men man kunde gå till typ post. tala om reg numret & betala där.
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Hej!!
Vi hade "Ej betalvägar" inkopplade, men "Motorvägar" inkopplade på vår GPS. Vi kom, utan att vilja det, från "vischan" nånstans upp på en betalmotorväg. Ingen station/kur där man kunde få en biljett eller nån skylt om betalning. Den hade sannolikt tidigare varit betalningsfri, eller så är våran GPS inte rätt uppdaterad. Vi åkte kanske två - tre mil innan vi kunde svänga av igen och noterade rampen över motorvägen med en massa kameror. När vi körde av fanns det ingen möjlighet att betala. Inga "kurer" eller sånt utan bara att svänga av motorvägen.
Jag var inne på flera postkontor och ville göra rätt för mig, men alla frågade om jag hade en portugisisk registrerad bil och då hade jag kunnat betala. Som utlänning, med svensk registrerad husbil, gick det inte alls att betala på något av de postkontor jag besökte.
Vi får väl avvakta och se vad som händer. Känns lite besviket när jag ändå försökt att betala för vår "felkörning" på motorvägen.
Några av er anger att det finns möjligheter att registrera sitt Master-/Visakort vid gränsen. Vi var långt inne i Portugal vid vår felkörning.
Med hälsningar.
Enokalma
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Problemet är att det tar några dagar innan det är synligt på de Ctt kontor eller tobaksaffärer där man kan betala. Jag har transponder i vår mindre bil och det är samma problem där. Kortregistrering eller TollCard är en enklare lösning om man bara är här temporärt.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Hej,en fråga:eek:m man reggat sig med betalkortet och kommer fram till en betalstation vilken lucka åker man i för att inte bli debbiterad 2ggr
GöranH
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Åker du på elektroniska vägar behöver du inte göra något om du har registrerat kortet. Sen är det dom andra betalvägarna som man betalar med kort i. Det är bara på dom elektroniska vägarna som ditt registrerade kort gäller.:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Äntligen fakta kring betalvägar i Portugal. 2015 fick vi info på turistbyrån i Braganza att utländska bilar ”klarade” sig utan påföljder, men det var då det. Vi fick aldrig någon räkning, kanske för att vi aldrig hamnade på en betalväg, vem vet? Tack för info ovan, nu gäller det att göra rätt för sig redan från början.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Underlättar definitivt . Problemet som kan uppstå är när man börjat på en peaje manual och vägen fortsätter i en med elektronisk avläsning, då blir man lite ställd. Om vi reggar oss när vi kommer på hösten räcker ju det bara en månad. Då får man gå in på portugaltolls.eu och köpa extra eller köra efter kartan, blir inte helt lätt.
 
H

Holsten

Guest
Kommer från Portugal, är nu i Spanien. Pratat med ett par svenska långliggare. Enl dom kan man överklaga avgiften då EU delvis betalat Portugals vägutbyggnad, dvs via våra skatter. Pga detta skall Portugal inte få ta ut vägavgifter. Någon som vet mer om detta? Info jag har fått är ju bara hörsägen.
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Ska man överklaga vägavgifter så är väl spanien det första land som ska överklagas!!
 
Toppen