• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråkigt besked!

F

F.d. 55554

Guest
Jag har fått tråkiga besked av läkare!.
En del av våra vänner har redan fått förhandbesked via sms, resten av Er ALLA får det här och nu!

Det hela började med blod i avföringen, problem med avföringen vilket jag upptäckte efter 3 besök på resturanger med buffé.
Givetvis åt jag för hela pengen, 99kr, med resultat att maten stod ända upp i magmunnen men inget kom ut bakvägen.
Sökte läkare den 27/8, läkaren undersökte mig, sedan hände inget på några dagar.
Ringde Capio igen, tyvärr inga tider, återkom om problemet fortsatte .
Fredagen den 7/9 ringde jag Capio igen och förklarade problemet igen, att jag inte kunde bajsa.
Fick tid till den 10/9, läkaren gjorde rektoskopi och upptäckte ett stopp 14.4 cm upp i ändtarmen.
Han förstod vad problemet var och upplyste mig om att det kunde vara en polyp eller tumör.
Nu gick det undan, telefon och information om besök, blodprov och tid för rektoskopi igen den 18/9.
Röntgen i Ängelholm den 19/9,och MR den 21/9, som tur var kom jag ihåg att jag drabbades av problem med halsen sista gången jag fick kontrastmedel.
Nu blev det ingen MR, fick en ny tid för blodprov den 24/9, ny för MR den 26/9, skulle ta 16 piller kl 2 på natten och 2st 2 timmar innar MR.
Vid varje MR skulle det drickas 1,5 liter vätska på 1,5 timme innan.
Den 4/10 var jag och Gittan och fick svar på röntgen och MR.
Jag har drabbats av cancer i tjocktarmen och metastaser i lever och lungor.
Nu väntar jag på stomioperation, alltså en påse på magen, efter ca 14 dagar blir det cytostatika.
Finns inget botemedel, bara cytostatika som kanske förlänger tiden till slutet.
Ingen kan ge svar på hur lång tid det tar och vilka besvär/plågor det blir.
Värst är väntan på operationen, och givetvis att inte kunna ät mat, lever på flytande näringsdryck, proviva och starköl.
Det sista ger b-vitamin och gör livet lättare efter 2 st öl.
Som vanligt ser jag till att Gittan får min goda mat även om jag inte kan äta den.
Har testat att köra maten i mixer, ser inte gott ut men smakar bra, eftersom jag vet vad jag lagar/kryddar.
Man skall vara frisk för att vara sjuk.

Tack och lov så hade vi bestämt att sluta åka söderut och har lämnat husbilen till försäljning.

Har inte gett upp hoppet, att leva lite längre, men inser att sista bilen blir som Robban Broberg sjunger.
"Din bil är inte lik min bil, det är en likbil"

Jojje
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Fick ju detta besked av dig för några dar sedan. Mycket tråkigt att höra, har ju följt era resor under några år och i november drar vi iväg på vår första resa. Tack Jojje o Gittan för alla goda råd inför resan!
Jag ska ju själv genomgå en gastroskopi och ta bort en polyp. Prover är tagna och den ska vara godartad. Men man funderar ju..
Hoppas att du får leva ett långt och bra liv trots din diagnos.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det var inget vidare besked ni har fått. Men tappa inte sugen för detta, läkarvetenskapen har kommit långt på det här området. Det viktigaste är trots allt att du & Gittan har varandra, både till tröst & styrka. Jag känner verkligen med er båda två & hoppas att allt går bra med sjukdomen & behandlingarna.
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Mycket tråkigt. Jag har under flera år följt er på era resor och uppskattat era upplevelser som ni nu själva
kan se tillbaka på. Själv blev för en månad sedan jag opererad för tjocktarmscancer. Operationen
gick bra och känner mig riktigt bra. Problemet är som du beskriver att komma igenom den tjocka muren.
Har man kommit igenom den och fått cancerdiagnosen går det fort med behandling och operation.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Hej på er, så orättvist livet är mot dig/er. Tuff tid framöver, men skam den som ger sig. Bra att du inte ger upp.
Kan bara önska dig /er att tiden går fort fram till operation. Skönt att ni har varandra i nöd och lust. Skickar styrkekramar till er båda, även om vi aldrig möts. Har ju följt era resor ett par år med mycket glädje och bra information.
 

MikeOnWheel

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
20007
Medlemskap
2026
Fy katten Jojje, det var tråkiga nyheter! Jag har uppfattat dig som en tuffing så jag är säker på att du tar dig igenom eländet med huvudet högt och hoppas det inte blir för jobbigt.
Förstår ju nu att ni redan hade bestämt att inte åka söderut denna vintern och det var kanske bra, allt inräknat. Kommer dock att sakna era reseberättelser, uppdateringar om ställplatser och alla goda tips. Tack för allt detta!
Nu håller jag tummarna att det ska gå så smidigt för dig som det bara går.
Hälsar Mikael från Marieholm
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag beklagar beskedet och kan inte annat än stämma in i det som tidigare skrivits.
Hade en kompis som för 9 år sedan fick liknande besked (också tjocktarmscancer) han levde ett ok liv i 7 år.
Så kämpa på och fyll all tid du orkar/kan med glädje och sådant DU vill. Låt andra ta hand om "måsten".

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 55554

Guest
Tack för alla inlägg, operationen bekymrar mig inte, det är metastaserna som är problemet ,
3st i levern, mellan 15- 20 st i lungorna.
Jag hopps att cytostatikan kan hindra tillväxten av dom och nya.
Har inga problem med andningen, går ca 1.2km i mycket snabb takt varje morgon, mellan 6-7km/tim.
Klarar inte mer för tillfället eftersom det blir mycket akuta toabesök,
ibland blir det rusning till toan fullt påklädd efter promenaden.

RÄTTELSE!
Det kommer lite avföring förbi hindret vilket påverkar hjärnan att det är dags att tömma,
då blir det akut toabesök, men det kommer bara en liten kladd.
Hjärnan vet inte skillnaden, hinner jag inte in så kommer det i kalsongerna.
Därför går jag runt med papper i dom

Brukade gå mellan 1.2 km och 2.5 km innan problemet med stopp i avföringen kom.
Har sedan maj månad gått ner från 103 kg till 93kg genom att röra på mig.
Sedan har det hjälp att gå ner till 90kg genom minskat matintag.
All min artros i höger knä och höft har fösvunnit helt vilket känns skönt.

Uppdateras när nya uppgifter kommer.

Kramizar till Er ALLA

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Lider med Er över detta tråkiga besked. Har en kompis som gjorde en sån operation för över 30 år sedan. Han fick först en påse på magen men klarade inte av det eftersom det var för honom väldigt besvärligt så läkarna gjorde så att han istället kunde tömma magen via ett rör varje dag och åker idag husbil o båt för fullt och kör för fullt
Hoppas något ännu löser sig,läkarna är duktiga idag
 
Senast ändrad:
Toppen