• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När blir husbilen för lång??

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det beror naturligtvis på hur mycket det blåser. Efter att vi passerat stängdes bron för trafik. Min uppfattning & vad jag upplevt är att ett 3-axligt ekipage är mycket stabilare.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Jag har varit i europa vid sex tillfällen med min 8.5 meters bil. Vi har kört väldigt många små och krokiga vägar, passerat små franska och italienska byar, klättrat på serpentinvägar i alperna mm mm. Det är ytterst sällsynt att storleken ställt till problem. Har fått vända vid en camping som endast hade en plats kvar som mer passade en 6 m bil. Annars brukar det finnas okej med plats både på campingar och ställplatser.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.334
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Jag tycker att så länge du får in bilen på din vardagsparkering o vinterförvaring så finns inga problem. Vi har själv en 5,5XL C-line som är strax över 8 m. Tidigare hade vi en bil på 9 m. Har åkt till Sydeuropa varje år sedan tidigt 90tal . Vi har aldrig haft problem att komma in på campingar eller att åka på småvägar ... ..//Micke
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
På några äldre campingar med smala gator så märker man att bilarna och husvagnarna var kortare förr. Men det löser sig alltid.

Skillnad märks också på att det är lite lättare att få en bil med kortare axelavstånd i våg. På min förra bil använde jag nästan bara låga kilar, med nya bilen som har längre axelavstånd använder jag större kilar och ofta också underlägg till dessa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.723
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur tänkte du nu ?? Mäts väl mellan 1 å 2 axel + avstånd axel 2 till 3 . så var det i alla fall tidigare ,tänk dej spridd boggie ock skillnad på lastvikt jfr tät boggie.

Här är det väl mest intressant med avståndet mellan axel 1 och axel 3?
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hade en treaxling förut, 4,35 i axelavstånd.
P rutor brukar va runt 5 meter, var oftas inga problem.
Hejs
Claes 105
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Om man har en bil utan boggi så kan man svänga fullt rattutslag när centrum bakaxel passerat hindret. Har man boggi kan man svänga när centrum mellan axlarna passerat hindret. Då är det det axelavståndet som är intressant. Ut o testa får ni se.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Om man har en bil utan boggi så kan man svänga fullt rattutslag när centrum bakaxel passerat hindret. Har man boggi kan man svänga när centrum mellan axlarna passerat hindret. Då är det det axelavståndet som är intressant. Ut o testa får ni se.
Förstår inte , det är väl en körteknisk fråga har väl inget med axelavstånd att göra ,eller fattar jag trögt bara på ålderns höst:wideeyed:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är klart att det handlar om körteknik & det Elnagh581 beskriver är vridpunkten alltså det läge där fordonet förflyttar sig i sidled lika mycket framför som bakom vridpunkten. Om man lägger över ratten precis där man vill att fordonet skall svänga så skall det vara på det ställe där mitten mellan axel 1 & 2 befinner sig. Naturligtvis måste man ta fordonets överhäng i beaktande så att man inte sopar rent bakom. Men det är ju förarens uppgift & ansvar, Detta lärs ut när man tar körkort för tunga fordon vilket man också får träna på.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jo, så är det. C-körkortsutbildningen är faktiskt inte helt fel även om man inte behöver denna om man får köra enl. "grandfathers rights".
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
om du vill in på campingar brukar de vara för långa normala campingtomter är ca 8 gånger 7 m
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bordatlas anger ofta max 8m på ställplatser, råkade ut för en ny variant i Frankrike, där man körde in i en fålla med bom framför och bakom, knappt 9m mellan bommarna.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Finns många duktiga chaufförer här har jag förstått, beundrar er alla, själv har jag mycket att lära begriper jag.:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bordatlas anger ofta max 8m på ställplatser, råkade ut för en ny variant i Frankrike, där man körde in i en fålla med bom framför och bakom, knappt 9m mellan bommarna.
Var det i en liten by i Central massiven, med 2 pelare i hver ende av innkjøringen - klarte å få vår 8,7m lange Flair både inn og ut, men husker ikke hvordan det gikk til :D
 
Toppen