• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör ni?

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Brukar ni köra Acn vid avställning under vintern.Enligt insruktions boken skall den köras 10minuter varje månad,Så hur gör ni? Valle
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Skall förtydligare mig,Jag menade den acn som sitter i bilen och drivs av motorn när den går.Bilen är en Fiat Ducato 2004års modell Knaus husbill Sun-Tii.Sen bilen var ny 2004 så har jag kört acn enligt boken varje vinter vid uppställning som är mitt garage på villa tomten.Dock slarvade jag vintern som gick och nu denna sommar som gick så har inte acn fungerat som tidigare.Har lämnat in bilen idag för repration av acn och lite annat. Har fått olika svar beroende vem man pratar,till och med fackmän.Kul att höra hur ni gör?.När jag får reda på mitt fel så återkommer jag.Valle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det som kan hända om AC-kompressorn står still under lång tid, är att axeltätningen i kompressorn blir utan olja.
Då kan kylmediet läcka ut.

Om det mot förmodan sker, är det fråga om en 1000 lapp för tömning och påfyllning av ny gas.
Systemet blir då bättre än före gasen läckte ut. (det finns alltid en viss fölust av kylmedium över tid)

Jag startar på inga villkor motorn på en avställd bil, detta för att det inte går att få bort kondensen ur motorn/avgasreningen/avgasröret utan att köra motorn varm. Köra en dieselmotor /avgasreningen/avgasröret varmt utan belastning är inte möjligt.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Tack till alla som har svarat!.Det med kompressor oljan var helt nytt för mig,tänker på en traktor jag hade en gång som filtpackningen mellan växelådan och motorn torkade och läckte tills han hade gått ett tag igen, bonnig jämförelse sorry.När det gäller varmkörningen så brukar jag värma motorn några timmar via värmeväxlaren innan jag startar och varmkör motorn vad tror ni om det?.Skall bli spännande och få reda på felet på mitt anlägg,mindre spännande räkningen.För övrigt ser det ut att bli en fin martenshelg i Arvika.Kanon väder idag.Valle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En ytterligare anledning till att starta ett par ggr under vintern är att det kan bildas rost på kompressorns axel når den inte får smörjning från kompressoroljan. Detta skadar packboxen med läckage av köldmedia som följd.
Då är det bara att byta kompressor eller packbox om färdighet och specialverktyg finns.
En annan sak, det sker ständiga temperaturväxlingar och det bildas kondens. En motor som står still har alltid en eller ett par ventiler öppna. Då är det fritt fram att det bildas kondens i den cylindern eller cylindrarna.
Jag startar alltid motorn och låter den gå ett tag ett par gånger om HB'n står uppställd länge.
Med en förbränningstemperatur på ca 1200°C blir insidan av cylindrarna snart varma.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En ytterligare anledning till att starta ett par ggr under vintern är att det kan bildas rost på kompressorns axel når den inte får smörjning från kompressoroljan. Detta skadar packboxen med läckage av köldmedia som följd.
Då är det bara att byta kompressor eller packbox om färdighet och specialverktyg finns.
En annan sak, det sker ständiga temperaturväxlingar och det bildas kondens. En motor som står still har alltid en eller ett par ventiler öppna. Då är det fritt fram att det bildas kondens i den cylindern eller cylindrarna.
Jag startar alltid motorn och låter den gå ett tag ett par gånger om HB'n står uppställd länge.
Med en förbränningstemperatur på ca 1200°C blir insidan av cylindrarna snart varma.

Ett AC system med fukt i har redan gått sönder. Normalt finns inte fukt i AC systemet.
Vanligtvis har inte en AC kompressor packbox, utan en glidringstätning av kol.

Cylindern blir inte varmare än kylvätsketemperaturen, dessa 1200 grader är som att snabbt föra handen genom en tändares låga.
väldigt lite värme överförs.
Det man har nedströms är kalla ytor i avgasgrenrör, turbo, och avgasrening/DPF.
Där kommer lika mycket vatten att kondensera som mängden bränsle som gått åt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kanske lite utanför ämnet dock ändå inom "motionering" av både AC:n (kyla) och lite annat (värme)...

Vi har ACC som alltid är på, även vid uppförsbackar i Norge (AC nyttjar motorn's befintliga kraft OCH därmed bränsle). Husbilen ställs aldrig av så även om vi står stilla längre perioder som t.ex. under övervintringen, ACC får sin motion så fort vi veckohandlar. Det man däremot bör motionera minst en gång, helst två ggr i månaden är bilens motorvärmare om den går på diesel ("eberspächer"), likaså bodelens Truma värmare (diesel). Motionerar man inte värme & kylsystem, då löper man risk för driftstopp när man minst anar! Vi har fått erfara föregående i praktiken så det handlar inte om några teorier utan dyrköpt fakta!

20170220.jpg
Bild: lån från nätet
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Tack Ranko!.Erfarna svar är alltid bra.Jag lovade att återkomma med mina problem,har fått hämta bilen nu.Acn funkar helt ok nu ,för lite kylmedel var felet.Det andra verkar vara ett vanligt fel på vissa Fiat modeller som jag har hört om,ljus omkopplaren hade bränt ihop så ljuset var helt borta som tur hände det på dagtid på väg upp till fjällen,vågar ej tänka på hur det skulle gått om det varit mörkt.För några år sen fick jag en kortslutning i en krympmuff längst bak i bodelen bakom bakhjulet ej bästa placering för vattensprut även då så blev ljuset borta.Nästa vecka är det besiktning så får vi se om det blir någon mer åkning innan avställning.Valle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ett AC system med fukt i har redan gått sönder. Normalt finns inte fukt i AC systemet.
Vanligtvis har inte en AC kompressor packbox, utan en glidringstätning av kol.

Cylindern blir inte varmare än kylvätsketemperaturen, dessa 1200 grader är som att snabbt föra handen genom en tändares låga.
väldigt lite värme överförs.
Det man har nedströms är kalla ytor i avgasgrenrör, turbo, och avgasrening/DPF.
Där kommer lika mycket vatten att kondensera som mängden bränsle som gått åt.

Jag har inte berört fukt i A/C systemet, det tar torkfiltret hand om tills det är mättat.
Vad gäller packbox så undrar jag vad det är jag bytt (några stycken) i o f s för några år sedan??
För man en blöt hand genom genom en låga några gånger så torkar den snabbt.
Var och en blir salig på sin tro om motorn skall startas eller ej under lång uppställning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ett
Vanligtvis har inte en AC kompressor packbox, utan en glidringstätning av kol.
-----------------------------------------------------------------------------
Hej, då måste det finnas udda varianter. Sådana tätningar brukar det finnas i lågtycks vattenpumpar m. m. I andra högtryckspumpar bl. a. servopumpar m.m. så brukar högtrycket få läcka ut i sin egen ej trycksatta vätska/ utrymme och packboxar eller liknade tar han om att inte trycksatt vätska/gas går ut från pumpen.
Kan ha fel visserligen, det finns många varianter och tillverkare, men täta en högtryckspump direkt mot "naturen" verkar udda. I bl. a. kylskåp så sitter ju motorn inne i tryckutrymmet för att ingen genomföring mellan drivning och pump skall behöva hålla tätt. Det kan ju bro på det att att kylskåp håller tätt och funkar i femtio år.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
På Audi sitter det en tempgivare som förhindrar AC att gå igång under ca +2*c.

Enda möjligheten att köra AC på vintern då är att ha bilen i varmgarage och köra inomhus.
Har en 2005:a som gått 14000 mil och kör även på vintern med bilen och använder AC enbart när det är varmt ute och den fungerar än.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
På Audi sitter det en tempgivare som förhindrar AC att gå igång under ca +2*c.

Enda möjligheten att köra AC på vintern då är att ha bilen i varmgarage och köra inomhus.
Har en 2005:a som gått 14000 mil och kör även på vintern med bilen och använder AC enbart när det är varmt ute och den fungerar än.

Först full värme och sedan kyla och återcirkulation med A/C på fixar det.
 
Toppen