• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 4 problem

Sintra

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4446
Medlemskap
2024
Min Truma Combi 4 från 2012 stängde av sig då och då och blinkade rött. Oftast mitt i natten...
Plötsligt fast rött sken och gick inte att starta.
Spärrat kretskort. Blinkkod 41.
"Felsökning" på verkstad: "Det är nog kretskortet".
Nytt kretskort. Fungerade en tid. Stängde av sig ibland ungefär som tidigare.
Plötsligt fast rött sken som förra kretskortet och gick inte att starta.
Spärrat kretskort. Blinkkod 41
Skickade både det gamla och det nya kretskorten till Alde/Truma som låste upp dom. Tack för snabb hjälp!!
Spärren i båda kretskorten berodde på överhettning.
Satte tillbaka det nyaste kretskortet och dessutom en ny display CP plus.
Stängde av sig då och då som tidigare och signalerade då kod 122: Blockerad gas eller skorsten.
Lossade skorstensrören från värmaren och den går klockrent hur länge som helst.
Så fort jag sätter tillbaka dom så går värmaren några sekunder till och stannar sedan.
Inget stopp i skorstensrören.
Förbränningsluftfläkten snurrar, men kan det vara så att den inte orkar trycka luft genom skorstensrören?

Hoppas på tips från någon som haft liknande problem.

Med vänlig hälsning, Göran
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi är alltid på dom höjderna under sommarperioden och har aldrig haft problem pga höjder. Problemet i vårt fall var oftast själva brännaren i samband med el-spänningsfall. Känner inte igen ditt problem, men skulle råda dig att kolla lufttillförsel till Truman, det får inte finnas något i vägen. Öppna allt framför insuget för att få fram så mycket luft som du bara kan.

Sen är det som Pålle skriver, ring Mats på Alde och prata med honom!
 
Senast ändrad:

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Det är en Dieselvärmare, det har hänt på lägre höjd också, nu funkar den bra jämn och fin värme, den har gått oavbrutet 4 veckor, fenomenet har hänt 4 eller 5 gånger.
 
Toppen