• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fartböter från Tyskland

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
När jag kom hem från europaturen Så låg där ett brev från polisen i Tyskland med en snygg bild
På mig vid ratten. Fartkamera. Hade kört 63 där det var 50. Men beloppet var bara 20 euro. Är
Fartböterna generellt så låga i Tyskland. Skulle vara betalt inom en vecka men det går naturligtvis inte när man inte är hemma. Nu har det gått en månad och ingen påminnelse. Vad händer om man inte betalar?
 

Zeylon

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Flen
HBK-Nr
23566
Medlemskap
2023
Vi fick också hem en p-bot för fortkörning (gubben körde) efter en fotografering:twitcy:men den boten var bara på 10 Euro, jag betalade direkt och har inte hört något mer. Det är väl bäst att betala så fort man har möjlighet, så vi husbilsägare från Sverige inte får dåligt rykte:rolleyes:
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Det är relativt låga böter i Tyskland. Den tyske medborgaren får också något de kallar "Punkten in Flensburg". Förr var det så att när man fått "drei Punkten i Flensburg" så riskerade man indraget körkort.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Man kan även se här om ni är bra tyska:
Punkte in Flensburg: So funktioniert das System - autobild.de
Först vid 8 punkter åker körkortet idag och tidigare vid 18 punkter. På 80-talet var det även mycket billigt att köra onykter, men det har ändrats. Har nog kört mer än 30.000 mil i Tyskland på 80-90 talet, och även fastnat på bild ett par gånger, men utan att det medförde något i efterhand (Die Polizei är mycket duktiga på att "lägga fällor". Jag skulle råda den som idag fastnar på bild att betala direkt p g a att samarbetet över gränserna har blivit bra mycket bättre.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Jag ”åkte dit” för en kamera för tre år sedan för 128 på 100 väg. Jag missade sänkningen på autobahn... fick först ett brev med förklaringen att om jag erkände så skulle jag betala de 80eur det brukade bli vid liknande överträdelser. Någon månad senare fick jag 20eur till när ”domaren” sagt sitt.
För billigt skulle jag säga men är ju tacksam för att det var så lite pengar när jag nu körde för fort.
 

Pilla

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
26773
Medlemskap
2021
Jag fick böta 15 Euro. Körde 56 på en femtio sträcka. Det är bara ser glad ut och betala. Fahrerflucht är dyrare, om man har orsakad en skada, kan vara jättelitet, på tyska trafikverket egendom, så anses det, att du ha smitit från olycksplatsen. Böte som man inte betalar, ligger kvar i deras datafiler
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På min stod det iban och bic koder för att göra eu betalning.

Värre var det för oss när vi med hyrbil körde för fort på Fuerteventura.

Efter ett halvår kom ett brev på spanska. Böterna skulle betalas på en angiven polisstation i Las Palmas (Gran Canaria)! Gatuadress fanns, men inga bankuppgifter.

Det blev till att köpa en växel och skicka som rekommenderat brev till polisstationen. (Hade inte tid att ta en semestervecka på GC för att betala böterna.)

Kringkostnaderna översteg bötesbeloppet...

Pålle
 
Ö

örjan o irene

Guest
Också fått böter från tyska polisen. Även det 20€. Körde 41 km/tim där det tydligen var 30 km/tim. Betalade direkt. Bilden skulle nästan duga som passfoto
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Fick från Tyskland o Danmark dagen efter vartannat 20 euro i Tyskland o 5500 Dkr inget kul o onödigt vad värre är att den danska nu också finns i mitt svenska belastningsregister :(
 
Toppen