• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring till ac kompressorn Fiat

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Är det någon som vet var säkringen till ac kompressorn sitter i Fiat Ducato 230 chassie 2001 med 2.8JTD. Enligt instruktionsboken skall den sitt under instrumentbrädan men jag kan inte hitta den.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Är det en 01 'a? Enligt min instruktionsbok skall den sitta under instrumentpanelen.
Jag har ju även ett antal maxi säkringar vid startbatteriet men dessa är inte ens omnämda i boken och det är ganska grova kablage, den till ac kompressorn skall vara 20A.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
20A bruker å være gul, 10A er rød. Et kluster med sikringer ved bilbatteriet er normalt på husbiler, en for kabel til EBL en for kabel til kyl i tillegg til sikringer satt inn i kretsene for motor og øvrig bilchassi.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har hittat 2 reläer som tillhör ac anläggningen, dessa sitter under instrumentbrädan. Man får skruva loss nedre halvan under handskfacket. Vid batteriet sitter det mycket riktigt 2 säkringar som också tillhör systemet men de är för fläkarna inte kompressoern.
Får leta vidare nästa gång jag får tid med en garagekväll.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag har hittat 2 reläer som tillhör ac anläggningen, dessa sitter under instrumentbrädan.

Varför tror du så mycket på att det är säkringen?

Jag antar att kompressorn inte snurrar?
Har du lagt spänning på magnetkopplingen direkt för att se om den drar, dom har en liten förmåga att kärva efter ett antal år.

Det kan också vara så att den faktiskt drar, men inte tillräckligt. Då behöver du shimsa om den med ett par brickor.

Alternativet kan naturligtvis vara så att gasen helt enkelt är slut. Har du öppnat lågtrycksporten och testrycke med en mejsel, en kort sekund bara för att avgöra om du har tryck alls. Rätt tryck kan du inte se utan manometerställ (rätt mängd kan du inte se alls utan att tömma och fylla i med rätt vikt kylmedia).
Slangar/kopplingar läcker naturligt på ett ac-system i bil. Efter ca 10-15 år så är trycket så lågt att lågtrycksventilen inte tillåter kompressorn att starta.
Har du läckage i systemet i någon större mängd så har du i princip inget tryck i porten när du testar.

Jag har fyllt/tömt/vakuumsuget många system i min dagar, men det är så gott som aldrig säkringarna som gått och gjort att kompressorn inte startat.

Mina tankar då förstås, men kanske kan det vara till någon hjälp..

// Christer
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sandstroem har du något kopplingsschema på ACinkopplingen, jag eftersöker både ett schema och platsen på reläet, just nu går det inte att stänga av ACn. Den reagerar inte på on-off knappen och det är inte lätt att följa kablarna för utrymmets skull Jag vet att det sitter. 6st reläer direkt under handskfacket och 2 st snett neråt till vänster men jag har inte listat om något eller några hör till ACn. Ett kopplingsschema hade varit toppen
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hej och tack för synpunkterna.
Lars n:
Tyvärr har jag inget kopplingsschema, det hade varit till god hjälp. Det sitter ett rött och ett svart minirelä på vänster sida (mitten) under instrumentbrädan. Minst ett av dessa är till AC'n, när man trycker in knappen så drar det översta tror jag och kupefläkten startar på låga varv. Jag har inte hunnit mer än att snabbt kolla på detta ännu men skall försöka följa kablaget nästa gång jag hinner ta mig an detta

Christer, många tack för din info:
Jag har fått hjälp att mäta trycket av en som jobbar med AC och enligt honom är det tillräckligt tryck i systemet för att det skall starta. När jag kopplar isär ledningen till magnetkontakten och lägger 12v direkt på drar magneten och man kan känna att kylrören kallnar efter ca 30 sekunder. När jag då kollar på anslutningen till lågtrycksventilen så är det ett antal mycket tunna trådar i den vilket i min värld innebär att det måste finnas ett relä någonstans som i sin tur drar magnetkontakten. Eftersom jag saknar elschema tänkte jag utgå från säkringen för att hitta rätt relä och kolla detta samt givetvis också säkringen innan jag börjar rota med tryckvakten. Är jag helt fel ute?

Finns det någon som har ett schema som visar hur lågtrycksventilen är konfigurerad eller annan info så hade det varit till stor hjälp.

Det bör ju också finnas en termostattråd i systemet som stoppar kompressorn om det blir för kallt, denna har jag inte heller hittat ännu, kan tänka mig att det också kan vara en felkälla.

Hälsningar // Peter
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Jag har en tysk bestyckningslista till ett kopplingsschema där det finns omnämnt en antieiskontakt så en sådan borde finnas, som det är nu går kompressorn hela tiden och elementet fryser ihop av kondensen
Jag har också konstaterat att ventilationsfläkten startar upp på en av de lägre hastigheterna så fort AC är igång men har inte lyckat följa alla kablar till de extra kylfläktarna, reläerna, antifryskontakten, hög&lågtryckspressostaten eller magnetkopplingen till kompressorn. Ett schema hade varit bra, finns det någon som har ett sådant?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sandström: har du två eller tre-tråds kontakt i tryckvakten?
Jag hade nog byglar den först. Då ska den dra igång oavsett. Gör den inte det, då hade jag kollat relät.

// Christer
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hej, här kommer en uppdatering.
Säkringen i fråga sitter under den svarta täckkåpan över motorn. Kåpan lossas med 2 muttrar, bakom diverse reläer och under en robotslang med kablar sitter några säkringar väl dolda. Exakt vilken av dem det var vet jag inte eftersom en verkstad löste problemet åt mig. Denna säkring påverker en hel del funktioner men inte magnetkopplingens last direkt, men är den brunnen kommer inte kopplingen att dra.
Att min säkring brunnit berodde på en defekt förvärmare i vevhusventilationen.
 
Toppen