• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga husbil på VW Transporter

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Ok, jag vet svaret på min egen fråga; sikaflex blir inte stelt eller hårt. Jag kollade på ett ställe jag la på sikaflex för några veckor sedan. Det var inte klibbigt på utsidan men fortfarande riktigt mjukt. Träbiten måste ersättas med en plastbit eller ett gummirör, det kommer att funka bra.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Söndagens arbete bestod av att isolera ytterligare och göra de sista förberedelserna innan det var dags att limma och skruva fast golvskivorna. Resultatet är nästan identiskt det man kan se i inlägg 52, med skillnaden att det blänker lite av skruvskallar med jämna mellanrum. Jag tog faktiskt inte ens en bild på det. En skillnad till är hålet och inspektionsluckan.

DSC03615.jpg

Det här bilden är tagen på ett tidigare stadium. Golvskivan sitter inte fast och kabeln ska naturligtvis gå under golvet. Jag behövde placera trähålet ocentrerat mot plåthålet men en fördel med det är att jag kan komma åt att göra fler hål i plåten om jag skulle behöva dra en kabel eller något liknande. Jag skrev dra, inte lägga ;)
Det gula är ett måttband och ska egentligen inte vara med i bilden.

Idag (måndag) fick jag hem väggbeklädnaden. Jag var inne på att använda filt men då jag aldrig riktigt gillat utseendet tog jag alcantara istället.

alcantara.jpg

Nästa steg blir att isolera klart väggar och skjutdörr. I bilen finns en del masonitskivor och där jag tagit bort plastinredning kanske jag sätter ytterligare masonit. Fördelen är att den bara är 3 mm tjock (tunn) och kan böjas för att passa bilens rundade former. Därefter täcka med alcantara och sedan kan jag (äntligen) börja bygga inredningen.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Denna helg gick till isoleringsarbete och en inköpsrunda.

Att isolera med betongtäckmatta ("liggunderlag") är i sig enkelt men då utrymmena som ska isoleras är allt annat än fyrkantiga eller jämndjupa så tar det sin lilla tid.

Från detta utgångsläge...

DSC03631.jpg

...till hit...

DSC03642.jpg

...tog det över två och en halv timme. Sammanlagt 9-10 lager där det är som tjockast. Skjutdörren tog ännu längre tid. Från detta...

DSC03636.jpg

...till detta tog det minst tre och en halv timme.

DSC03641.jpg

I mitten finns plats för ett förvaringsfack. Jag övervägde att ta bort det och isolera så mycket som möjligt men tills vidare får det vara kvar.

På alla plåtytor klistrar jag 3 mm bitumenskivor innan jag börjar isolera. Det gör nytta! Skjutdörren är en ganska bullrig historia men efter dagens arbete har den blivit mycket mer dämpad. Den har tidigare släppt igenom en hel del ljud utifrån vid färd men även det har minskat nu. Med inredningsplasten över ser allt ut som tidigare men känslan är mer solid nu tycker jag. Det ska bli spännande att så småningom upptäcka hur (förhoppningsvis) välisolerad bilen blivit.

Utöver ovanstående områden har några stolpar och andra mindre utrymmen isolerats.

Nästa helg lite el-arbete och kanske jag måste ge mig på kylvattenslangarna till varmvattenberedaren redan då, så att jag kommer åt att isolera det sista runt höger bakre hjulhus. För sen ska tyget över och därefter hyllor och förvaring byggas.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ser fint ut.... men vill bara informera att masonit är väldigt "rörligt" och har man spänningar i ytmatrialet så kommer masoniten att bångna med tiden, speciellt på våren och hösten när fukten är hög i luften. jag hade köpt en tunn ply-skiva som är starkare och rör sig inte....
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag har inte satt dit mer masonit än den som redan finns i bilen. Den som sitter i bilen från början är dessutom tunnare och ev tåligare än vanlig masonit (målad på båda sidorna). Ett tag tänkte jag ta masonit från innertaket och sätta på väggen under fönstret, men just nu är jag inne på att bara ha isoleringen som den är. Det ska ändå sitta skåp framför. Masoniten i taket i fd lastutrymmet ska jag byta mot plywood, detta för att få mer utrymme. Masoniten är monterad i en båge med flera cm tomrum åt sidorna men där vill jag att mina högskåp ska nå ända upp till plåten. I taket ovanför fd baksätet sitter ett plastsjok med en kant som jag alltid slår huvudet i. Där ska jag upp med röret från köksfläkten genom taket och kanten ska bort liksom högtalarna i hörnen, där blir det också plywood så att jag får ett sammanhängande likadant tak. Därefter finns det bara lite tak kvar ovanför framsätena men den plasten får vara kvar som den är. Om möjligt isolera upp till plåten. Jag ska ändå ta loss innertaket tillfälligt för ledningsdragning.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Ja, det finns massor att skriva men hur få ur mig allt jag tänker och vet på ett någorlunda strukturerat sätt så att det blir sammanhängande och begripligt... Men visst är jag bäst - på att vara mig :p
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Förra helgen köpte jag golvlim till plastmattan, tänkte det kunde vara bra att ha det redan nu även om det dröjer några veckor tills det är dags att sätta dit mattan. Tur var väl det! Läste bruksanvisningen på burken (yttepyttig textstorlek) och såg att det bör vara minst 18 grader varmt när man ska limma. Det var 18-19 grader idag och verkar även bli det imorgon. Men kommande helger kan jag inte räkna med att värmen håller i sig. Så det var bara att limma redan nu.

Innan dess behövde jag flytta på värmedelen av extraaggregatet bakom höger bakre hjulhus. Resten av konstruktionen fimpade jag för ett tag sen, se tidigare inlägg. Med värmaren (som ser ut som en liten kylare) ur vägen stoppade jag ner handen dit pilen pekar så långt jag kunde för att undersöka hur mycket jag kan komma åt att isolera.

DSC03659 pil.jpg

Det syns inte så bra, men det finns ett utrymme minst 20 cm ner under golvnivå. Längst ner blev jag blöt om fingrarna. Det hade jag inte räknat med. Jag hittade även en liten plastbit som lossnat från något som sitter där nere.

DSC03658 pil.jpg

Pilen i bilden ovan pekar på en plastventil med återfjädrande lameller som bara ska släppa ut luft men inte in. På utsidan sitter kofångaren så ventilen är dold från utsidan. Den syns inte underifrån heller, för det sitter en täckplåt över och därunder den bakre ljuddämparen. Själva ventilen sitter ganska löst, det är väl för att plastbiten lossnat. Och det är antagligen därför det kunnat komma in vatten.

Bakom vänster bakre hjulhus sitter en skiva och bakom den isolerade jag helt redan förra hösten. Nu skar jag bort en del av isoleringen för jag misstänkte att det finns en ventil även på vänstersidan.

DSC03660.jpg

Och det gör det. Där nere var det torrt och fint som det ska vara. Tillbaka till högersidan. Jag tog ner masonitskivan i taket och sågade till den så att den passar runt hjulhuset. Takskivan har helt klart ljusare färg. Området markerat med rött är en spalt i isoleringen så att luften når ner till ventilen. Jag kunde inte sätta masonit bakom hjulhuset men jag ska hitta något att sätta där. Ett galler blir nog bra.

DSC03665 ring.jpg

Efter en lysande dag (upplysande alltså, jag hittade två ventiler jag misstänkt funnits men hittills inte hittat) var det så dags att limma golvet. Jag har aldrig limmat ett golv förut men jag hittade några bra tips på nätet. Det gick riktigt bra men när man råkar komma åt limmet och sen tar i något eller sätter ner handen... antalet platser med lim ökar drastiskt och hälften av tiden går åt till att sanera. Men nu sitter golvet där det ska!

DSC03685.jpg

Imorgon ska jag klistra tyg på väggarna.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tänkte på det blöta du kände... Kan det också vara så att det är kondensvatten som samlats där vid ventilen, för om jag förstår det rätt så hade du ingen isolering där..... För nu har ni väl kalla nätter.... Där uppe i Sverige :eek:
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det lilla jag känner till om isolering är att luften består av bl.a. vattenmolekyler vilket innebär att man bör undvika "luftfickor" i skarvarna där man isolerar. Många "experter" har förstört sina takstolar i vindsutrymmen på gamla villor genom att stänga in luftfickor lite här och där. Du verkar vara noga med tätheten.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Nej, inte kondensvatten. Luftfuktigheten har generellt varit låg i bilen, lägre än utomhus, och jag har inte bott i den på länge. Om det var kondens borde det vara blött på fler ställen. Nej, bilen är så torr och fin på insidan nu, det känns bra att ha jobbat med golvet under sådana förutsättningar som varit.
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Gällande tätheten så finns det en sak jag vill undvika och det är att få ner vatten i golvet, för har det väl kommit dit finns ingen väg ut och ingen ventilation. Golvet är bara 36-40 mm under golvskivorna, fyllt med reglar och vattentät isolering. 10 mm extra till en luftspalt hade gjort det möjligt att ventilera ut vatten som runnit ner, men så tänkte jag inte när jag byggde golvet, ville bara hålla det så lågt som möjligt då det inte är högt i tak. Nu får jag hålla det tätt istället.

Jag räknar med att misstag sker och det kommer vätska på golvet. Några liter ska gå bra utan att det rinner ner under. Men det går inte att ha sarg överallt, framåt mot förarstol och passagerarsäte blir det ingen sarg och täta med nåt klet funkar inte, så där vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Det finns några ställen till där vatten skulle kunna leta sig ner och det vill jag förhindra. Tyg eller liknande kan suga upp eventuella droppar, bara det inte kommer för mycket, och går även att byta/ta bort.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Inget tyg klistrat ännu men det kommer att gå snabbt när jag väl gör det. Istället diverse småfixande och framförallt en hel del måttagning och klurande på skåp/hyllkonstruktion. Har även beställt nipplar och annat så att jag har allt som behövs när det är dags att montera vattensystemet.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Helgen har gått i plywoodens tecken. Inköp av skivor och tillsågning av hyllplan och annat. Sidohyllorna har frontskiva. De skivor jag fått tag på är 120 cm medan bilen invändigt är 130 cm. Detta har jag löst på följande sätt. Höger sida:

skiss.jpg

Den undre delen ska skruvas fast i golvet medan den övre delen redan skruvats fast i chassiplåten.

DSC03718.jpg

Den högra hyllfronten kontursågad och provisoriskt på plats. På golvet en lös plywoodskiva för att hålla hyllkonstruktionen på 120 cm avstånd, dvs sängens bredd. Den vänstra hyllfronten behöver bara kontursågas så har jag kommit lika långt på båda sidorna.

Nästa steg blir att såga upp hålen för hyllorna och sedan såga till och montera hyllplan och hyllsidor, alla med varierande djup beroende på höjd över golvet.
 
F

F.d. 14324

Guest
Pilen i bilden ovan pekar på en plastventil med återfjädrande lameller som bara ska släppa ut luft men inte in. På utsidan sitter kofångaren så ventilen är dold från utsidan.

Hej, som du redan räknat ut så släpper dessa ventiler ut luft och de sitter där för att ny luft ska ha chansen att kunna komma in i bilen via kupéfläkten, det går ju inte bara att fylla med på luft utan att samtidigt släppa ut. De släpper även ut en del luft när man tex stänger en dörr.
Funktionen är viktig och man ska normalt sett absolut inte plugga dem, men med själbyggda husbilar kanske man sätter in en ventil i taket och kanske takluckor med tvångsventilation, lågt ventilationeshål för gasolen etc, då blir dessa ventiler inte lika viktiga längre då luften kan åka ut ändå och känner man ett trängande behov av att plugga dem av någon anledning, vid tex isoleringsarbetet, så kan man faktiskt göra det om man ändå kommer att ha en del andra hål i bilen som gör jobbet lika bra.
Fast om du vill byta ut den trasiga så brukar de inte kosta mer än nån eller ett par hundralappar.

mvh jocke
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Usch vilken tid det tar! Säger jag som jämför med min tidplan och tänker att jag ligger efter. Jag får göra en ny tidplan... Målet är att bilen ska gå att använda i slutet av oktober. Den behöver inte vara helt klar men då jag varken kan eller vill riva upp hur mycket som helst måste vissa delar vara i slutgiltigt skick. Från förra bilden (en vecka sedan) fyra dagars jobb fram till detta:

DSC03746.jpg

Alla hyllor tillsågade och monterade utom en. Men ännu mycket arbete kvar på hyllorna.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Arbetet med hyllorna fortskrider. Jag har sågat till några kompletterande bitar och monterat men framförallt har jag tagit isär allt och limmat och skruvat ihop allt igen. I samband med detta har jag slipat och putsat alla kanter och några skivor har betsats. Nu återstår ändstyckena fram och baktill på hyllorna och sen slutfinishen, fortsättning följer.

Mitt i allt det här skulle bilen kontrollbesiktas men besiktningsmannen gick i taket när jag hävdade att mellanvägg/lastförskjutningsskydd inte behövs i en husbil. Han vägrade fortsätta och en kollega fick ta över. Kollegan ringde en besiktningsingenjör som sa att mellanvägg inte behövs och ordnade så att jag fick pengarna tillbaka. Jag har därefter ringt ingenjören och tagit reda på exakt vad som gäller.

Då jag tagit bort baksätet med tillhörande bilbälten och min bil saknar en tilläggskod gällande vad som får göras med sätena (tror det hänger ihop med var bältena är fästa) måste bilen registreringsbesiktas för ändrat antal säten.

Bilen kan även omregistreras till personbil klass 2 men jag vill ha den lastbilsreggad tillsvidare. Bilen kan inte registreras som "lastbil med husbilsinredning" (karosserikod 22), det är gammalt och gäller inte längre. Däremot kan den registreras som" lastbil med övrig inredning" eller något liknande. En personbil klass 2 behöver ingen mellanvägg medan en lastbil måste ha skydd. Jag har en lastbil, alltså måste jag ha skydd. Med de nya EU-reglerna ställs inga högre krav på skyddet, det kan räcka med ett tunt nät, och vid kontrollbesiktning behöver besiktningsmannen inte undersöka skyddet men skulle de göra det så måste väggen/nätet finnas på plats. Hur det går utan mellanvägg/nät är godtyckligt och beror helt på besiktningsföretaget eller den enskilde besiktningsmannen. Eller vid en eventuell poliskontroll.

Jag har därför skruvat fast fyra hakar bakom framsätena samt inhandlat ett kattnät(!) som jag ska spänna upp. Det är inte helt enkelt att hitta ett nät med stumma och inte alltför stora maskor. Ett vanligt lastnät med töjbara maskor tillåter last att nå förbi den tänkta stopplinjen. Hittar jag något bättre är det bara att byta men inför registreringsbesiktningen på torsdag räcker nätet jag har, det är mest en juridisk formalitet.
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Tack Affezell!

Så är då bilen även på papperet två passagerarsäten fattigare och jag 2 100 kronor fattigare (Dekra). Nej jag är inte fattig, jag har ju lyxen att ha en husbil! Snart i alla fall. Dessutom har jag fått längre lastutrymme (på papperet) och högre vikt på bilen. Webasto, mina sidohyllor plus lite byggmaterial på golvet har höjt vikten med drygt 100 kg. Att bygga klart bör medföra ca 100 kg inredning till tror jag (olastad och ofyllda vattentankar).

Intressant att se hur vikten fördelar sig mellan hjulen. Tyngre fram, bara att vänta då motorn sitter där. Men lättare vänster än höger fram. Till viss del beroende på att dieseltanken endast var fylld till 1/3, sitter mellan förarsäte och vänster bakhjul . Men baktill var bilen lättare höger än vänster... Beror även det på dieseltanken?

Fylld vattentank och varmvattenberedare samt lithiumenhet kommer att lägga till minst 150 kg över bakhjulen med en liten förskjutning åt höger. Det känns som om det kan bli en hyfsad viktfördelning när jag är klar. Därefter har jag möjlighet att registrera skåpinredning och ny tjänstevikt men det känns onödigt då det inte är något krav och mest kostar pengar. Men väga bilen det ska jag definitivt göra när jag är klar. För att jag vill veta.
 
Toppen