• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa bensindrivet istället....

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Det verkar som att min husbil är förverkad.. Efter att bärgaren tappade mig i diket. Det blir helt enkelt för dyrt att reparera både bil och husbilsdel.

Eftersom diesel verkar bli mer och mer förbjudet har jag börjat snegla på Amerikanska bensindriva husbilar. jag har hittat en del intressant på begagnatmarknaden. de flesta med Ford V10 triton motorer och automat (allison lådor). De flesta är redan konverterade till LPG. Efter lite sökningar på nätet hittar jag att en ytterligare konvertering till CNG vore möjlig (naturgas) för ca 400 USD. det skulle innebära att man kan köra på Bensin, Gasol eller naturgas.

Bilen jag kollat på är en winnebago på 7,5 meter med två slideouts och reggad vikt på 7ton, men med chassi klassat för 10ton, därav är ju inte lite extrautrustning någraproblem om man väger upp bilen ;)

Visst, högre brandrisk, men finns det fler saker man bör tänka på?
någon som redan har liknande bil och vill dela med sig om lite matnyttig info?


Tack på förhand

/Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
CNG fungerer bra i Sverige og deler av Tyskland, i resten av Europa er det vesentig enklere med LPG. Begge typer gass gir en billigere fremdrift enn bensin, som du vil ha som reserve. Regner med at også mye annet i bilen bruker LPG fra samme tank, så pass på å ha nok på den tanken.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
DJ Freddy, hur gick det med din "snurra" som du laddade batterierna med 2014? Har den överlevt sig själv och hamnat på nå'n hylla i källaren?
 
Senast ändrad:
F

Fd.16159

Guest
Har själv kört förgasarutrustad bensinare med gasol där jag kunde välja mellan vilken drift jag ville ha. Upplevde att motorn orkade inte riktigt lika mycket med gasoldrift som bensin. Å andra sidan var kallstarter i minusgrader som en dröm jämfört med chokehantering av förgasare. Samma känsla som en insprutningsmotor.
Gasolen ger ju avgaser i form av koldioxid och vattenånga. Vattenångan uppgår till 15 volymprocent så behovet kan finnas av ett rostfritt avgassystem.
Bosse
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Tackar för info, det uppskattas.
Flest mil blir genom Tyskland, Frankrike och Spanien.
Har kollat en del på CNG fyllstationer och LPG (GPL) och planerar man körningen borde det inte vara några problem. Bilen jag kollar på är mycket intressant då den har 240 liter LPG tankar installerat samt den normala bensintanken. den är nyligen vägd till 5900kg med all utrustning (inkluderar utemöbler och diverse bra att ha prylar) och fulla tankar fast utan personlig packning. klassad för 7499kg och chassie som är maxvikt på 9800kg. därav kan man väga upp om man vill, men då blir det kanske problem framöver med vägavgifter i bla Tyskland.

Men en LNG konvertering skulle inte addera så värst mycket mer vikt, dock är det något man kan göra framöver. Det intressanta är hur Svenska myndigheter kommer att klassa den, går den som miljöfordon om jag gör LNG konverteringen innan import.? ;) ska forska i det tror jag...

vindsnurran har vart i drift då behov och möjlighet har funnits. levererar fortfarande mycket bra när man står utmed kusten under hösten. den blir medflyttad om det blir ny bil framöver. Dock kommer jag nog att komplettera min Lifepo4 bank med ett AGM batteri för att ha som dump när BMS:en kopplar från laddningen till lifepo4 banken. Bygger en switch med relä heltenkelt som gör att AGM får ta det som det kan när snurran jobbar och tills jag når laddstartsnivå på Lifepo4 banken. samma för solpanelerna.... ska dock lura lite mer på det. känns ibland som man förlorar vind och solenergi då Lifepo4 banken är full, för att sedan ingen vind och moln när man väl behöver ladda igen, kan optimeras mera ;)


//Freddy
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Vi åker Winnebago 33 fot fast med diesel.
Skulle inte köpa något annat än jänk. Skönt med utrymme o oftast maxade med diverse utrustning. Saknar dock slide men detta är ett krav nästa byte.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
[QUOTE="Dock kommer jag nog att komplettera min Lifepo4 bank med ett AGM batteri för att ha som dump när BMS:en kopplar från laddningen till lifepo4 banken. Bygger en switch med relä heltenkelt som gör att AGM får ta det som det kan när snurran jobbar och tills jag når laddstartsnivå på Lifepo4 banken. samma för solpanelerna.... ska dock lura lite mer på det. känns ibland som man förlorar vind och solenergi då Lifepo4 banken är full, för att sedan ingen vind och moln när man väl behöver ladda igen, kan optimeras mera ;)


//Freddy[/QUOTE]
Smart och i mitt huvud helt rätt konstruerat, enkelt och mycket lämpligt.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
DJ Freddy.
Det finns en viktgräns om att färdskrivare ska finnas och användas när totalvikten blir över 7,5 ton för fordonet eller fordonskombinationen. Besiktning av färdskrivare med två års intervall hos ackrediterad verkstad. Enda undantaget som jag har pejl på är om fordonet är 30 år eller äldre.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nå vil jeg ikke påstå noe som helst om svenske spesialbestemmelser, men i de overordnede regler fra EU er det åpning for generelt fritak for biler i privatbruk/intern transport under 12 tonn. For biler med ferdskriver gjelder kjøre hviletid bestemmelsene.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nå vil jeg ikke påstå noe som helst om svenske spesialbestemmelser, men i de overordnede regler fra EU er det åpning for generelt fritak for biler i privatbruk/intern transport under 12 tonn. For biler med ferdskriver gjelder kjøre hviletid bestemmelsene.

Denna öppning har de svenska myndigheterna valt att inte utnyttja.

Påpekandet om kör- och vilotider är helt korrekt, vilket i husbilssammanhang kan leda till absurda situationer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hvilken vektgrense har Sverige? Hovedregel er fra 3500 kg, men de fleste land har valgt enten 7500 kg eller 12 tonn som Tyskland og Norge. Hvilke som får fritak er opp til hvert land, om det er kun rent private som ikke benyttes i næring eller om det og gis fritak for biler som kun brukes privat eller internt i et mindre bolag.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Denna öppning har de svenska myndigheterna valt att inte utnyttja.

Påpekandet om kör- och vilotider är helt korrekt, vilket i husbilssammanhang kan leda till absurda situationer.
Jag kan bara hålla med Pålle i sista meningen, men när det gäller hur det blivit så här vill jag erinra om en sak. Sverige tillämpar numera reglerna om bland annat att reglerna om kör-och vilotider, och därmed kravet om färdskrivare, gäller alla fordonskombinationer över 7,5 ton. Numera, skriver jag, då detta inte gällde i Sverige tidigare, men efter en dom i EU-domstolen tvingades vi ändra regelverket. Mer om detta finnns ju att läsa om i äldre trådar.
 
Toppen