• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Caro Digital

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Hur hänger detta ihop ?
Googlade fram länkar för uppdatering men Ten-Haaft säger annorlunda.
Vad tror du @Knut ?
ten.JPG ten22.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det er en av disse 2 litt forskjellige boksene så er det samme firmware. Bare å legge inn den siste utgaven de laget, selv min første Oyster som jeg monterte i februar 2002 brukte samme firmware.

Men som de skriver den siste firmware ever er fra 2013, relativt bra tilbud på oppgradering til HD Europa. Men som du skriver du har en TV med rett tuner så det du trenger er å finne Thor og da fungerer 2013 utgaven, men ikke 2006 utgaven.
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Jag antar att det är dessa 3 gulmarkerade filer jag skall ladda in ?

Skärmklipp.JPG

firmware är daterad 13-04-19
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja, selv brukte jeg hele tiden Universal kanalliste selv, men den nordiske fungerer også. sub filen er det skjelden en trenger å laste inn, tviler på at den er oppdatert etter 2004.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For best signal til TV slå Caro boksen over i AV modus, det er egen knapp på fjernkontrollen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg rødmer. Når det gjelder Ten-Haaft så hadde jeg i flere år direkte kontakt med utviklingsavdelingen og foretok oversettelse til norsk av programvare og dokumentasjon. Mest kult var uttestingen av nye satmaus enheter. Hadde en variant montert i min husbil som bare fantes i 2 eksemplarer, utviklingsavdelingen og min bil. Dagens utgave er en forenkling av testutgaven som ville blitt for dyr i produksjon.

Nå er det over 2 år siden jeg hadde en husbil selv, men følger litt med på hva som skjer i markedet.
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Nu vill det sig inte. När jag skall ställa in parabolen mot Thor, jag väljer ex.vis kanal 1682 SVT1, så börjar parabolen att snurra som den ska, sedan efter 10 sekunder så byter den själv till kanal 0001 och Astra.
Vad kan detta bero på ?
Har man ändrat något på Thor ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mulig det er noen endringer hos Thor, best er det å prøve en oppdatering av programvare og kanalliste i caro boksen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ten-Haaft benytter normalt en frekvens i et europeisk footprint for å lokalisere satellitten, lenge var dette en på Thor-3 som slukket for en del år siden og vi hadde en del som slet til de fikk oppdatert firmware og kanal liste. Det finnes et skjult menyvalg for å vedlikeholde søkelisten for satellittene, men jeg husker ikke hvordan jeg kommer inn på den og har ikke lengre noen husbil eller den tekniske dokumentasjonen.
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Jag hittade en kanal längre upp 1755 dk4 som gick på Thor och då funkade det !
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Eländes elände, nu funkar det inte igen.
Har förstått av andra trådar på forumet och man gjort ytterligare förändringar på dessa j-a satelliter.
Frågan är vad jag gör nu ?
Caro har ingen senare uppdatering än 19.04.2013.
Jag har en ny TV med CD depositionskort, SAT out på Caro till SAT In på TV:n..
Jag kan inte längre välja en kanal och hitta Thor för att senare slå över Caro till AV och nyttja TV med CD kort.
Går det ställa parabolen manuellt mot rätt satellit eller är helt enkelt denna satellitlösning vid vägs ände ?
 

Bilagor

  • update.JPG
    update.JPG
    112,9 KB · Visningar: 12

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg husker rett så finnes det en mulighet for å legge inn frekvensen som identifiserer hver enkelt satellitt. Nå har jeg ikke fiklet med dette på snart 10 år så jeg husker ikke om det var i en av undermenyene eller i en skjult meny - det finnes et par slike som en kan åpne fra ten-haaft menyen ved å trykke på forskjellige knapper på fjernkontrollen. En var dokumentert i fobindelse med snuing av kanaldisplayet og den var beskrevet i installasjons håndboken (som kun finnes på tysk og engelsk). Etter flyttingen fra Sverige har jeg ikke tatt vare på mine dokumenter fra Ten-Haaft.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Nu vill det sig inte. När jag skall ställa in parabolen mot Thor, jag väljer ex.vis kanal 1682 SVT1, så börjar parabolen att snurra som den ska, sedan efter 10 sekunder så byter den själv till kanal 0001 och Astra.
Vad kan detta bero på ?
Har man ändrat något på Thor ?

För några månader sedan hittade jag ny programvara och ny kanallista hos Ten-Haaft. Jag tänkte datamässigt (man ska väl ha den senaste programvaran) så jag installerade.
Stort misstag. Jag hade stora bekymmer att hitta kanaler, några funkade men många inte alls. Jag fick tips av JR Larmcenter om att manuellt söka nya kanaler. Sedan kunde jag plocka ihop en egen lista med de kanaler jag ville ha. JR gav mig det gamla bekanta rådet att inte röra något som fungerar.
Ny programvara kan vara okay, men strunta i kanallistan. Den är under all kritik. Sök manuellt efter nya/flyttade kanaler i stället och redigera din favoritlista efter det.
Efter uppdateringen av ny programvara fick jag samma fenomen du beskrev. Parabolen ville gärna hoppa till Astra direkt efter att den inställda Thor-kanalen hittats. Min lösning var att stänga av automatiskt satellitbyte. Nu fungerar det. Vill jag någon enstaka gång se Astra byter jag manuellt söksatellit.
 
Toppen