• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intregerad husbil längd 7,40 vs plåtis

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Ursäkta en husbils nybörjare men.

1. Vilka är hajarna?
2. Plåtis är det ett nedvärderande skällsord ?
3. Varför måste det alltid talas om hur bra ens egen husbil är och hur KASS allt annat är ?
4. Plastis tyckte jag låter roligt, är det ett nytt eller gammalt uttryck ?
 
F

F.d. 24550

Guest
Plastis är ett föraktfullt uttryck som används om andras husbilar medan plåtis är ett mer vedertaget begrepp och används om såväl andras som den egna husbilen. ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Egentlig er tverrseng og plåtis en umulig kombinasjon en utvendig bredde på 190 gir en maks seng på 180om det skal finnes isolasjon. Vet det finnes plåtis med bule på siden for å få lang nok seng. Med sengen(e) på langs så fungerer det, men da er 2 meter av bilen seng, selv om mange har dette som sittegruppe på dagen.
Min drømmebil her nede er Jabiru 2S 4x4 selv om mange vil foretrekke Jabiru 4S 4x4 med plass for 4 og bule på siden for å ha seng på tvers.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ursäkta en husbils nybörjare men.

1. Vilka är hajarna?
2. Plåtis är det ett nedvärderande skällsord ?
3. Varför måste det alltid talas om hur bra ens egen husbil är och hur KASS allt annat är ?
4. Plastis tyckte jag låter roligt, är det ett nytt eller gammalt uttryck ?

Hajarna är vi medlemmar.
I just detta fall är det nog främst gruppen plåtisägare som kan misstänkas vara hungriga. Många är relativt nyblivna ägare av en plåtis och vill ju då helt naturligt tala om hur nöjd man är och kanske även lyfta fram alla möjliga nackdelar med en ”plastis” nu när man inte har en sån längre. Se din fråga nr 3.

Vi har haft både och men gick tillbaka till en ”riktig” ;) bil (helintegrerad) igen efter en säsong med en plåtis.
Trång, osmidig att använda, inga utrymmen och relativt dyr var vår erfarenhet. Enda stora fördelen var när man skulle parkera i en storstad. Se din fråga nr 3 :D:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Egentlig er tverrseng og plåtis en umulig kombinasjon en utvendig bredde på 190 gir en maks seng på 180om det skal finnes isolasjon. Vet det finnes plåtis med bule på siden for å få lang nok seng. Med sengen(e) på langs så fungerer det, men da er 2 meter av bilen seng, selv om mange har dette som sittegruppe på dagen.
Min drømmebil her nede er Jabiru 2S 4x4 selv om mange vil foretrekke Jabiru 4S 4x4 med plass for 4 og bule på siden for å ha seng på tvers.

Stämmer det? Det låter som måtten på en MB Sprinter, Fiat Ducato är bredare, om jag inte minns fel 205cm?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Stämmer det? Det låter som måtten på en MB Sprinter, Fiat Ducato är bredare, om jag inte minns fel 205cm?
Ja dom är bredare. Jag är 187cm och kunde ligga på tvären i vår Fiatplåtis utan större problem. Visst, det gick inte att sträcka på sig eller vicka för mycket på tårna men att sova gick absolut bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Stämmer det? Det låter som måtten på en MB Sprinter, Fiat Ducato är bredare, om jag inte minns fel 205cm?
Ja det er en MB Sprinter 4x4 automat LWB i 5 tonn utgave registrert som personbil med totalvekt 4495 kg her i Australia er grensen 4500 kg ikke 3500 kg for vanlig kjørkort. De har billigere 2 hjulsdrivne både på MB og Fiat - klart at Fiat er billigere og større enn MB utgavene. Fiat utgavene har produktnamn Torino og koster rundt $180k australske, MB nesten $50 mer og opp. Trakka er eneste 4x4 husbil under $300k som er om lag start prisen for en Expedition Camper - TravelTrucks
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv med australsk tynn isolasjon så blir det 185 cm lengde på tverr seng uten bule på bilen. Men du har rett det er 205 bredde på en Fiat.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Allt beror väl på hur man använder sin husbil och vilka krav o önskemål man har i nuläget. Visst kan jag sakna min "stora vita" men nuvarande diskretare plåtis passar mig bättre som livet är just nu och jag är supernöjd med den för sitt ändamål. Den har allt som den store hade, bara mindre golvyta. T.o.m katten är nöjd m rastutkiken som tidigare fanns i garaget. :cat:
Det är väl tur att livet inte är statiskt och att det finns olika tycke och smak bland oss alla! :) :applaus:

IMG_0798.JPG
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tvärbedd!!! Kanske för ensamstående eller upp till 35, sen är det dags för långbäddar, kyl i ståhöjd, eldriven markis, toalettkvarn/tank, LPG tank (inga flaskor) och lite andra bekvämligheter. Sidodörr är bara ett pluss!

/lite till åren men fortfarande fullt fungerande
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Evanders: Då tar vi det en gång till. Du har inte varit inne i en riktig Plåtis!
 
Toppen