• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tät LPG fyllning

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När jag fyller LPG i Sverige måste jag montera 2 adaptrar, först bajonett på den tyska anslutningen som sitter fast monterad,sedan dish utanpå denna, det blir flera skarvar med oringar som skall täta ,vilket inte alltid lyckas, ibland trycks oringarna ut med läckage som följd, någon som har en lösning?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Byt hela påfyllningsinstallationens slangar och kopplingar.
Kostar några 100 lappar, men du får täta grejor med rätt anslutning.
Bonus, du slipper riskera att något allvarligt händer med läckande gas.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det borde finnas en annan lösning än att använda 2 adaptrar, speciellt mot den innre Acme som har en stor platt packning ,som sedan skall skruvas mot en oring, oringarn
borde dessutom ligga i försänkningar vid anslutningen.
Jag har den stora svarta yttreanslutningen med fast monterad Acme anslutning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
C6A42088-8798-4743-A741-B9FAE5E5499D.png Problemet är att den svenska som levereras med är för kort för att kunnas dra åt hårt hårt,kräver alltså bajonett som förlängning.
Adapter 105 ,106 skruvas ihop.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Har märkt att drar man för löst så åker packningarna ut åt sidan så man måstr dra till ordentligt men ej för hårt å vid fyllning i Sverige behöver man sällan adapter
 
Toppen