• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta är nära ett "rån"

D

Deleted member 11118

Guest
På väg till Stade via Danmark, stannade vi vid en bensinmack i Danmark för vi skulle köpa bröd till frukosten, eftersom vi startade 06.00. På Danska heter det "rundstycken" på svenska fransbröbulle. Vad kostar det frågade jag 19 (danska) okej då tar jag tre, då tittade hon på mej 19 kr styck, nej tack sa jag och gick. Räknat på en kurs 1.40 skulle tre "rundstycken" som säker inte var bakade den dagen kosta med kursen 1.40, c:a 79 svenska pengar, så enkelt avvärjde jag ett "rån.

Vi tog båten över Elbe, den går mellan Gluckstadt och Vischhafen, först fick vi vänta två och en halv timme, när vi väl hade kört på båten som tar c:a 20 minuter kom en man som var Tysk, man hörde det på språket, meden bask stanna yttrade han ordet "lange" 8 meter svarade jag, då kom det ur hans mun det andra ordet han kunde, 20 euro. Snacka om dyr färja, jag kallar det för ett "rån" av euro.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte hur lång din husbil är, men du har nog betalt mer än den officiella tariffen:
mer än 7 m kostar 16:- €
mer än 8 m kostar 17:- €
mer än 9 m kostar 18:- €
 
D

Deleted member 11118

Guest
Nu vet jag inte hur lång din husbil är, men du har nog betalt mer än den officiella tariffen:
mer än 7 m kostar 16:- €
mer än 8 m kostar 17:- €
mer än 9 m kostar 18:- €

Säger han 20 euro då är det inte lönt argomentera blir inte billigare än då han bestämmer. Längd 8 m
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte hur lång din husbil är, men du har nog betalt mer än den officiella tariffen:
mer än 7 m kostar 16:- €
mer än 8 m kostar 17:- €
mer än 9 m kostar 18:- €
Detta är bara kostnaden för fordonet. Till dessa priser skall läggas 2€ för förare och för varje ytterligare passagerare.
/essge
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Det är väl priset vi får betala för o behålla vår krona som tappat massor mot euron. Danskarna valde dock en fast växelkurs mot euron så även där har det blivit dyrt mot oss. Priset får vi som gillar o resa betala för oss är svenska kronan kass.
 
S

StorDansk

Guest
På väg till Stade via Danmark, stannade vi vid en bensinmack i Danmark för vi skulle köpa bröd till frukosten, eftersom vi startade 06.00. På Danska heter det "rundstycken" på svenska fransbröbulle. Vad kostar det frågade jag 19 (danska) okej då tar jag tre, då tittade hon på mej 19 kr styck, nej tack sa jag och gick. Räknat på en kurs 1.40 skulle tre "rundstycken" som säker inte var bakade den dagen kosta med kursen 1.40, c:a 79 svenska pengar, så enkelt avvärjde jag ett "rån.

Vi tog båten över Elbe, den går mellan Gluckstadt och Vischhafen, först fick vi vänta två och en halv timme, när vi väl hade kört på båten som tar c:a 20 minuter kom en man som var Tysk, man hörde det på språket, meden bask stanna yttrade han ordet "lange" 8 meter svarade jag, då kom det ur hans mun det andra ordet han kunde, 20 euro. Snacka om dyr färja, jag kallar det för ett "rån" av euro.

Hej Lasse, nu vet inte jag var du ville köpa frallor i Danmark, men Danskerne har ju till skillnad mot Sverige bevarat många bagerier, på så sätt slipper du mackarnas "Bake Off" som ju sällan är värd priset.
Kan oftast se ut så här:
Havnebager.png
 
D

Deleted member 11118

Guest
Hej Lasse, nu vet inte jag var du ville köpa frallor i Danmark, men Danskerne har ju till skillnad mot Sverige bevarat många bagerier, på så sätt slipper du mackarnas "Bake Off" som ju sällan är värd priset.
Kan oftast se ut så här:
Visa bilaga 156351

Jag vet det är bättre köra in i en By, men vi var på väg och skulle ha lite "morenmad" frukost på svenska, men vi köpte inget. Gillar de danska bagerierna
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sista resan i Norge nu......Åkte för 30:e gången och passerade massor av vägtullar norr om Trondheim på gamla vägen (E6) upp till Vesterålen!
 
Toppen