• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smittorisker för hund i södra Europa

F

F.d. 56571

Guest
Hej!

Vi är helt nya medlemmar i klubben och hoppas på många goda tips framöver.

I okt i år har vi tänkt att åka till södra Europa och ev. till Spanien och Torrevieja. Vi har rest i Europa med hund några ggr tidigare och varit som längst i mellersta Frankrike. Som sig bör har vi vaccinerat vår hund mot samtliga smittsamma sjukdomar som finns och i slutet av sept. får han sin tredje spruta mot Leishmania. Veterinären rekommenderade även Scaliborhalsband för att få ett mer heltäckande skydd som täcker hela arsenalen av subtropiska sjukdomar.

Det är säkert det mest trygga för hunden men jag är inte bekväm med att sätta på honom fästinghalsband. Jag har bl.a. sett hur illa det blev på ett av hans kullsyskon. Den risken vågar jag inte utsätta honom för.

Det är väl bekant att många husbilsfantaster åker med sina hundar till södra Europa och därför skulle det vara intressant att få ta del av era erfarenheter när det gäller att ta med hunden till dessa områden. Hur resonerar ni när det gäller smittrisken? Finns det andra "effektiva Spot-on preparat? Kan man vistas ute på kvällar med hunden utan att behöva oroa sig?

//Tommy
 

Heddelin

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4601
Medlemskap
2024
Hej, vår hund har Scaliborhalsband och är vaccinerad mot Leptospiros och Rabies. Vi avmaskar honom var fjärde vecka på plats. Veterinären säger att scaliborhalsbandet räcker för sandmyggan och övriga fästingar, men man kan vara inne en timma före och efter soluppgång och solnedgång, då myggorna är aktiva. Vår hund tålde inte Serestohalsbandet, men Scalibor har gått bra. Dock tar vi det ur förpackningen några dagar innan vi sätter på det.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Under de 10 åren vi åkte med vår hund (finns inte mer sen 4 år) hade han Scalibor, alla tåler det inte tyvärr. Men vi hade aldrig problem med något under 10 år. Men fråga en veterinär om vad som är lämpligt, så gjorde vi. Lycka till
 
R

RobbeS

Guest
Gällande fästinskydd använder jag Bravecto tuggablett. Vet att den finns för stora och mellanstora hundar men inte om den finns för småhundar. Betydligt smidigare än olika halsband.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
För mer information läs på Fass.se. Där finns mer info ang. olika storlekar viktmässigt på både hund och katt om Bravecto som är ett medel mot fästingar bl. a.

fass-logo-print.png

Receptbelagd
Bravecto för mycket små hundar (2-4,5 kg)

Publiceringsdatum: 2017-10-09

Intervet
Spot-on, lösning 112,5 mg
(Klar, färglös till gul lösning.)

Hoppas att detta är till hjälp, Med vänlig hälsning UR13
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Fråga den veterinär som finns på din ort, vad som gäller vad beträffar smittoriskerna.
 

Heddelin

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4601
Medlemskap
2024
Har aldrig vågat ge Bravecto eftersom många hundar faktiskt dött av det.Halsbandet kan man ta av om hunden reagerar men tabletten blir det svårare med.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Jag är benägen att hålla med Heddelin om tuggtabletter, vi har dessutom en collieras (Schapendoes) som är känsligare än flera andra raser.
Utöver 3-års rabiesvaccin och dubbla Leptospiros vaccinationer, använder vi receptbelagda Advocate för utvändiga parasiter (fästing, kvalster, loppor, löss, hjärtmask). I vårt tycke det mest effektiva och "bredaste" medel.
Invändiga parasiter (maskar och noskvalster) bestrids effektivt med Milbemax Vet och används även i förbyggande syfte mot tropisk och/eller fransk hjärtmask. Var fjärde vecka tills vi är i Norden igen.
Som helgardering (hängsle & livrem) använder vi Scalibor eller vid pälsbortfall Seresto.
Visst skall man lyssna till sin veterinär men även de kan rekommendera olika men ju mer man lyssnar ju mer man lär sig.
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
För mina hundar har jag avstått från vaccination mot leishmanios. Däremot har de scaliborhalsband just för att skydda mot myggor och inte i första hand mot fästingar, fast det skadar ju inte. Kvällstid utanför husbilen använder vi thermacell för att respellera myggor, skönt för oss och en extra säkerhet för hundarna.
Sedan är det en god idé att rådfråga en lokal veterinär på plats, de brukar ha koll.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi har två hundar och bor sedan många år i Spanien, numera halvårsvis.

Våra hundar är självklart rabiesvaccinerade och fått sina Leishmaniasprutor, vidare så får de en gång i månaden droppar i nacken med Vectra 3D.

Vi har mycket tät kontakt med veterinären och det är helt efter hennes rekommendationer.

Under mina 25 ”hundår” i Spanien har jag aldrig blivit rekommenderad Scaliborhalsband för hundarna av spansk veterinär.

Däremot kommer jag mycket väl ihåg att det var mycket vanligt på hundarna i Spanien för 15-20 år sedan, men idag...... när jag tänker efter kommer jag inte ihåg när jag senast såg en spansk hund med ett sådant halsband.

Ligger hunden i sängen, glöm ett sådant halsband säger frugan.

Du kan vara lugn, det enda vi är speciellt observanta för är ”pinjelarven” på våren, som är obehaglig och t.o.m. farlig för våra hundar. Det är bara att hålla ögonen öppna, så undviker man dem.

Trevlig resa.

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56571

Guest
Tack för svaren, det är lärorikt att dela erfarenheter!

Återstår för vår del att bestämma om vi ska åka till något medelhavsområde eller ej.

Vår hund är 2,5 år och våra erfarenheter av hund är ungefär lika lång (förutom ett mellanspel i mitten av 80-talet) så vi håller på att lära oss om "hundvärlden". Inser förstås att det finns risker med det mesta men med mindre erfarenhet ökar stressen. Som djurvän värnar man om sina husdjur alldeles extra.

Av farmaceuten på Apoteket fick jag veta att det finns Centaura spray som är godkänt som mygg- och fästingmedel för människa och häst i Sveige. I Norge och i flertalet andra Europeiska länder är det dock godkänt för hund men på nätet står det motstridiga uppgifter. Marianne Tornvall som är en av landets främsta vet inom exotiska sällskapsdjur skriver att det ligger en ansökan som väntar på godkännande för hund hos läkemedelsverket. Det får kaske bli mitt nästa steg att kolla upp.

Önskar en fin sensommar!

// T/M
 

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
Finns alternativ till bravecto som heter nexgard innehåller enligt våran veterinär bara 10% av samma substans som bravecto, nexgard ska hund ha en gång per månad
 
Toppen