• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte Fiat 2017

R

RobbeS

Guest
Funderar på om jag trots en serviceintervall på 4800 mil eller vartannat år ska byta olja och filter i husbilen på motorn redan nu efter 1500 mil. Motorn är en Fiat Multijet 150 hk årsmodell 2017. Hur gör ni?
Tänker ev göra det själv vilket inte borde vara svårare än på en vanlig personbil. Har dock inte kollat hur det ser ut under huven och om filtret kan kommas åt utan lyft. Måste annars åka 16 mil tur och retur för att komma till närmaste auktoriserade serviceverkstad som har lokaler som rymmer husbilar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Följ tillverkarens rekomendationer, speciellt då din bil förmodligen har garanti kvar.
Detta innebär:
Om bilen är ca två år, byt oljan.
Om inte, vänta till två har gått.

Du kan göra servicen var du vill, men se till att dokumentera detta med kvittor på olja, filter och eventuellt arbete.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag byter olja varje år, det krävs ingen lyft ,oljefiltret sitter väl åtkomlig underifrån, avtappningspluggen är insex, olja köper jag på Biltema C2olja.
Skulle aldrig köra 4800 mil mellan oljebyte.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Bilarna har ju inbyggd indikering i instrumentpanelen när oljebyte samt service ska göras. Finns det verkligen anledning att inte gå efter tillverkarens rekommendationer? Jag har svårt att tro att de tagit till intervallen i underkant.....
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Klart att du skall byta olja efter 1500 mil, speciellt om motorn är ny, så du får ut bort bearbetnings resterna som finns kvar i motorn. Du förlänger motorns livslängd avsevärt.

Kan du så gör även ett oljebyta i växellådan. Du kommer att bli förvånad hur mycket spån det finns samlat runt den magnetiska avtappningspluggen.

Speciellt viktigt med täta oljebyte är om du har en robotväxellåda.

Ett oljebyte går på några minuter om du skaffar dig en oljeuppsugningspump, kostar några hundralappar.

Lidl sålde för ett tag sen vakuumpumpar för oljebyte för 150 kr som fungerar utmärkt, kopplas till batteriet och tog mindre än 1 minut att suga upp oljan.

Till växellådan får du köra den tvärtom, då den nya oljan skall pumpas in, precis 2 liter, finns även en nivåplugg på växellådan.

Viktigt är att du väljer rätt olja som rekommenderas, ha koll på klassificering med C1 eller C2 etc, väljer man fel betäckning så slaggar partikelfiltret igen på sikt.

Jag är lite tveksam till att om alla verkstäder använder rätt rekommenderad olja till respektive motorer, de verkar som en del bilverkstäder använder samma olja till alla motorer, bensin som diesel.
- Hoppas jag har fel om detta.
 
Senast ändrad:

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
En liten undran i denna diskussion? Ska man inte byta motorolja varje år OM man ställer av husbilen under vintern men kör man med husbilen året om så görs det enligt serviceintervall? Således byter jag olja på senhösten innan vinterförvaringen...eller är jag nu helt ute och cyklar?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Enligt FIat vartannat år, spelar ingen roll om du har den avställd på vintern, sedan är det många som byter innan avställning på hösten.
Bytesintervall på 3000-4500 mil är inte hälsosamt för motorn, MIN uppfattning!
 
R

RobbeS

Guest
En liten undran i denna diskussion? Ska man inte byta motorolja varje år OM man ställer av husbilen under vintern men kör man med husbilen året om så görs det enligt serviceintervall? Således byter jag olja på senhösten innan vinterförvaringen...eller är jag nu helt ute och cyklar?

De kan hända att det är därför de har serviceintervall 4800 mil ELLER vart annat år. Alltså för att inte riskera att oljan blir för gammal eller samlar för mycket vatten. Men som sagt så borde ju inte tillverkaren rekommendera för långa serviceintervaller utan snarare för kort tid mellan oljebytena istället för att förhindra motorskador. Så det borde finnas en ganska bra marginal om man följer serviceschemat.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Enligt vad jag blivit informerad om så har många nya motorer en lite högre oljeförbrukning.
Detta för att man ska fylla på lite ny olja vid behov och kan då förlänga bytes intervall.
Jag byter alltid olja "halvägs" innan rekommenderat byte. Har gjort så på alla mina fordon sedan de var nya.
Har i mitt arbete sett vad dålig olja kan ställa till.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Olja vill FIAT inte byta för ofta, men kamremmar dom skall man byta ofta, det finns ingen logik i detta, personligen tror jag att det har att göra med att dom flesta bilar går i komersiell trafik, firmorna vill inta ha sina bilar på verkstad för ofta, efter 4år har dessa bilar gått långt, detta drabbar då oss husbilister som måste? följa serviceshema.
Själv följer jag inte schemat ,byter olja varje år, men inte kamrem efter 4år, jag vet att några protesterar med argument som garantier/inbytesproblem men har aldrig råkat ut för det.
Detta var en utvinkling från ämnet....
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Ett litet inlägg i debatten. Om du har partikelfilter och byter oljan själv kan du få problem med 'räknaren' i styrsystemet om den inte nollställs. Regenerering av partikelfiltret sker genom att spruta in litet bränsle i avgastakten och på så sätt elda upp koksavlagringarna i filtret. Men .. litet bränsle slinker under processen förbi kolvarna ner i sumpen och späder ut oljan! Man har räknat ut hur mycket detta blir och när oljans smörjningsegenskaper beräknas ha nått en mindre god nivå signalerar man för oljebyte på instrumentbrädan. Men samtidigt stänger man av regenereringen för att inte ytterligare försämra oljan. Konsekvensen av detta är att om du inte nollställer räknaren får du ideliga påminnelser om oljebyte och samtidigt riskerar du att partikelfiltret sätter igen på grund av utebliven regenerering. Nollställning av räknaren görs genom diagnosuttaget med erforderlig utrustning. I fallet IVECO finns på Internet procedurer om hur man kan göra detta genom en serie trampningar på kopplings och gaspedal. Huruvida det finns sådan procedur för Fiat Multijet vet jag inte.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har aldrig råkat ut för ovanstående, min bil räknar ned till 4800 mil, vet inte hur det är med nya Euro6.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Robot lådan har egen service bok där finns intervall på växelådsolja, hydraul olja samt koppling vätska tydligt meddelat mängd mm. Åtminstone på min bil finns det men vet inte med nya bilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Robotlådan byts aldrig växellådsolja endast kontroll nivå, kopplingen skall vätska/olja bytas var 4800mil, som Leifw skriver har lådan egen bok.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Ett litet inlägg i debatten. Om du har partikelfilter och byter oljan själv kan du få problem med 'räknaren' i styrsystemet om den inte nollställs. Regenerering av partikelfiltret sker genom att spruta in litet bränsle i avgastakten och på så sätt elda upp koksavlagringarna i filtret. Men .. litet bränsle slinker under processen förbi kolvarna ner i sumpen och späder ut oljan! Man har räknat ut hur mycket detta blir och när oljans smörjningsegenskaper beräknas ha nått en mindre god nivå signalerar man för oljebyte på instrumentbrädan. Men samtidigt stänger man av regenereringen för att inte ytterligare försämra oljan. Konsekvensen av detta är att om du inte nollställer räknaren får du ideliga påminnelser om oljebyte och samtidigt riskerar du att partikelfiltret sätter igen på grund av utebliven regenerering. Nollställning av räknaren görs genom diagnosuttaget med erforderlig utrustning. I fallet IVECO finns på Internet procedurer om hur man kan göra detta genom en serie trampningar på kopplings och gaspedal. Huruvida det finns sådan procedur för Fiat Multijet vet jag inte.
Hej.
Alltid lär man något nytt.Har över 35års erfarenhet från bilverkstad, bland annat från Fiat, men den här sagan har jag aldrig hört.
Mvh.s670sl
 
R

RobbeS

Guest
Tackar för input. Bestämt mig för att serva efter intervall vilket blir nästa höst då två år har gått. Då det är dags för kamremsbyte har jag troligtvis bytt husbil.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej.
Alltid lär man något nytt.Har över 35års erfarenhet från bilverkstad, bland annat från Fiat, men den här sagan har jag aldrig hört.
Mvh.s670sl

Vad är det som är en saga? Jag blir lite nyfiken eftersom jag har exakt det problemet med min Mazda 6.
2 akuta verkstadsbesök varav 1 med bärgare enbart pga av dieselutspädning av oljan.
Kanske inte funkar lika på Fiat?
 
Toppen