• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcykel tagit slut

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Hej har väntat och väntat på cyklar från Jan. De är fast och vi ska snart iväg . Marvin finns några kvar . Är de stadiga? Ecoride har vi hittat 2 hopfällbara!! Men båda dessa är 3 växlade. Räcker det? Vi tänkte ju använda även lite längre sträckor .
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har ingen erfarenhet av EcoRide och deras räckvidd eller vilka sträckor du/ni menar med "lite längre" eller vilken budget ni avsatt till elcyklar. Så ta mitt svar/inlägg för vad det är.

När vi sökte bra pendlarcykel till min kära hustru, som har 20km enkel väg till jobbet satte vi upp kravet att hon till jobbet skulle kunna cykla på högsta/mesta hjälpläget (drar självklart mest ström) och ha bra men lägre hjälp hem UTAN att batteriet skulle behöva laddas (för än hon var hemma igen).

Vi sonderade marknaden och föll till slut på Scott E-sub med Bosch centrum-monterad motor. Cykeln kostar en hel del (idag får man ju dem billigare tack vare subventioneringen) vi betalade ca. 25000kr. Och cykeln är, tyvärr, inte ihopfällbar (vilket kanske är ett krav ni har) MEN den löser uppgiften och fyller därmed sin funktion och har så gjort utan minsta tendens till förslitning av ex. batteriet i 3,5 års tid.

Vi resonerade som så att cykeln inte är värd pengarna oavsett hur billig den är om den inte går att använda så som man vill och så också över tid.

Cyklar man på lägsta hjälpläget är räckvidden utan problem mellan 10-12 mil. På full hjläp kommer man mellan 4,5-5mil.

Mvh!
// Niklas
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Jag håller med om att en cykel är dyr om den inte är användbar . Vi tänker också så och hade valt Jans cyklar då vi måste ha dem hopfällbara. Tyvärr sitter hans cyklar fast i Thailand. Hylte har bra batteriprestanda men räcker 3 växlar? Kan inte heller prova för att se om de är ostadiga.
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Vi har EcoRide 20" med 3 växlar. Stabil cykel där vi bara viker ner styret innan placering i Hbns garage. Använder Automatläget och boken säger 5 mil men vi har väl provat åtminstone 3 mil. Man trampar ju inte hela tiden utan ligger på rulle så mycket som möjligt. För oss ett bra köp.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hej har väntat och väntat på cyklar från Jan. De är fast och vi ska snart iväg . Marvin finns några kvar . Är de stadiga? Ecoride har vi hittat 2 hopfällbara!! Men båda dessa är 3 växlade. Räcker det? Vi tänkte ju använda även lite längre sträckor .
Kolla om Kringla.com har några kvar.Snabb leverans
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ang. frågan om 3 växlar räcke rhandlar väl det om hur stark är motorn dvs. hur mycket hjälp får man i kombination med hur stort batteri är (räckvidd på högsta hjälpläget) och om detta räcker för ert användande. Samt hur tungcyklad cykeln blir när batterikapaciteten inte räcker till (för att inte förglömma hur vältränad man är fast det kan vi nog lämna därhän då vi alla söker bekvämt transportsätt, så även vi).

Jag valde att förra året köpa samma cykel, fast annan ram, som min hustru för att vi skulle kunna cykla på samma långa turer (bekvämt). Tar ibland cykeln till jobbet (30km enkel väg).

Synd ni inte får in icke ihopfällbara cyklar i garaget. Elcyklar är lite väl dyra för att hänga bakpå kan jag tycka så vi vill också ha våra cyklar inne i garaget.

Mvh!
// Niklas
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Ecoride har 11 Ah,250 w,36 v så det är väl ok. Dock bara 3 växlar. Måste bestämma oss bara 2 kvar. Kringla också 2 kvar men orange !! Dock 6 växlar
 
F

F.d. 52908

Guest
Har var sin Promovik( dansk cykel) som vi har haft i sju år nu. Tror att det inte är så viktigt med vilket märke man har, tycker att det ska va en riktig cykel(28 tum) med sju växlar och då gärna en dammodell som är lätt att stiga på. Det är kul med elcyklar för det finns inga uppförsbackar så lycka till med valet. /sören
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Det finns så mycket mer att välja på om man kan ha fullstora cyklar. Tyvärr tillåter inte garageutrymmet i vår Frankia FD det. Ingen läsare som testat Marvils hopfällbara cykel från Hylte jakt och fritid?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej
Köpte en Marvil Vindhem hopfällbar till hustrun för ett par månader sen hos Hylte jakt o lantman.
Hon har nu cyklat ett antal mil på den o upplever den som bekväm o stadig.
Tre växlar verkar fillräckligt, man har ju elassistans.
Batteriet är på 36v o 13ah.
Priset helt Ok, fick både hjälm,reflexväst o lås i priser 8995:-.
Köper man två på samma gång tror jag att man betalar 8495:-/st.
Anser denna som bra och prisvärd.
Ansöker man dessutom om elfordonsbidrag får man tillbaka.(25%).

Hejs
Claes 105
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Hur långt kommer ni på en laddning? Min sambo är lite åt det tyngre hållet,tror du den då också upplevs som stadig?Det är bara ca 12 cyklar kvar hos Hylte,det börjar bli bråttom.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hur långt kommer ni på en laddning? Min sambo är lite åt det tyngre hållet,tror du den då också upplevs som stadig?Det är bara ca 12 cyklar kvar hos Hylte,det börjar bli bråttom.
Vet inte hur långt man kommer, har bara kört ca 1,5 mil, men då visade den fortfarande full laddning ( 4 led ). Batteriet är på 13ah vilket är ganska rejält.
Hustrun tycker att den är helt OK ang stadighet ( är också åt det tyngre hållet),

Hejs
Claes 105
 
E

Ericsson c52

Guest
växlarna har inget med elmotern att göra bara så ni vet,deremot om batterit tar slut är det gått med många växlar
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
växlarna har inget med elmotern att göra bara så ni vet,deremot om batterit tar slut är det gått med många växlar

Njae, en sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Det beror på vilken typ av installation/system cykeln har.
I de fall cykeln har centrummonterad motor måste du tillföra kraft för att få hjälp av elmotorn. Och ju tyngre växel du använder desto mer kraft måste du själv tillföra.
 
E

Ericsson c52

Guest
så kan de va ja helt rätt ,men nu mena jag på en vanlig elcykel med motor på framhjul eller bakhjul.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Får inte in så stor cykel i garaget tyvärr. Nästan bestämt mig för Hylte cykeln nu. Elhojs Smart cykel ska ju vara tung att cykla utan el . Eller kanske Ecoride ... Grymt svårt att köpa elcykel!!
 
Toppen