• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sverige är fantastiskt!

lasse q

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2024
Hejsan
När vi stod där söndag 15 Juli var vi 4 husbilar o 2 husvagnar o då fick camp/ställplatsägarna problem med vattentillgången i brunnen, så dom fick stänga av dusch o toaletterna. Det klarar vi av ändå, men dom kanske inte vill ha så många besökare.
Lasse q
Man kan ju fortsätta till Mellanfjärden.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi fortsatte norrut idag, efter en ganska orolig natt. Våra närmast grannar gick och lade sig redan klockan 20.00 igår, stängde inga fönster, drog inte för.... bara somnade, Zzzzz

03.40 vaknade grannarna. Oturligt, precis som vi åker de omkring i en plåtis med tjongande skjutdörr. Ljuger inte, men mellan 3.40 till 07.00 så öppnade och stängde man skjutdörren minst 10 gånger. De var många som var upprörda på ställplatsen i Galtström, i morse...... Hur tänker folk?

Ja, ja, skitsaker när man ser på TV’n om skogsbränderna, i framför allt Grekland.

Vårt mål idag var Örnsköldsviks fina ställplats i Skeppsmal’n.

Passerade Ö-vik som just nu troligen är världens största campingplats. Överallt, ja precis hela stan är som en enda stor campingplats. Örnsköldsvik har värdskapet för årets O-ringen och det märktes,

Men målet var Skeppsmal’n, ett toppenställe för oss med husbil!

Men....... det visade sig att det var inte bara vi som hade det målet, nej över en km innan vi var framme så började bilkön, rättare sagt, bilarna var parkerade utefter vägen och det gick inle att köra vidare. Vi vände.

Nytt mål blev Vilhelmina, men först imorgon. En ställ-/campingplats på vägen blev dagens mål.

In i Västerbottens skogsland och passerade campingen mitt i, ja mitt i skogen, Angsjöns Camping, som låg en bit från allfartsvägen, ja här passar verkligen uttrycket ”in the middle of nowhere”.

Förvånansvärt tomt på campingen, menar idag den 24 juli skall det vara bra beläggning om någonsin, men jag tror det var inte ens 50% beläggning!

Här behövdes gäster!

Frågade receptionen om vi kunde stanna en natt? Visst, var ni vill stå, ni kan stanna hur länge som helst.Tack.

Priset var 295 kr, trots att vi inte behövde eller ville ha el, det ingick i alla fall. Det accepeterade vi.

Men det visade sig vara en SCR anläggning och priset för vår natt skulle bli totalt 460 kr mitt i skogen på en halvtom camping, eftersom vi måste lösa SCR-kortet.

Tack, men vi sökte egentligen den där lilla campingen där man ofta träffar en tysk, eller holländsk skogsmulle som vigt sitt liv för en camping i Sveriges skogar,

Några mil längre nordväst kom vi till Fredrika och Fredrikas enkla camping, precis det vi sökte, t.o.m. den tyska damen som hälsade oss välkomnande passade in i bilden som Carola och jag målade upp i bilkön vid Skeppsmalen.

Det här vad var vi sökte
8FE223D6-0707-4B95-B1C0-11EE5F8FA8BD.jpeg

..... och fann det i Fredrika. 160 kr utan el och 190 med el.

Middagen hade vi redan köpt i Skatan
5A43DA66-69C0-4BA7-A7AC-1B0BF606EDCF.jpeg

Ja, vi säger det igen, Sverige är fantastiskt! ...... och övertygad om att HBK, borde kunna komma överens med SCR om något som är bra för oss med husbilar, campingplatserna som ligger utanför de stora turiststråken och brottas med korta säsonger. SCR som skulle kunna nå en för dem nytt marknadssegment och framförallt förlänga säsongen för sina medlemmar.

Imorgon åker vi vidare in i det norrländska skogslandet,

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Hej
Ingen tjongande plåtis i Galtström, skaffa en spikmatta lägg ut den på 5m då får ni ett skapligt avstånd.
 
S

Sören-6830

Guest
03.40 vaknade grannarna. Oturligt, precis som vi åker de omkring i en plåtis med tjongande skjutdörr. Ljuger inte, men mellan 3.40 till 07.00 så öppnade och stängde man skjutdörren minst 10 gånger. De var många som var upprörda på ställplatsen i Galtström, i morse...... Hur tänker folk?

Jobbade i förra veckan som funktionär på EM-golf i Ljunghusen och transporterade par dagar spelare fram och tillbaka mellan bana och hotell i en Toyota Proace Verso.
Som att köra en personbil, men framför allt, de båda sidodörrarna stängdes elektriskt, bara att trycka på en knapp så stängdes dörren ljudlöst. Borde verkligen vara standard på plåtisar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...de båda sidodörrarna stängdes elektriskt, bara att trycka på en knapp så stängdes dörren ljudlöst. Borde verkligen vara standard på plåtisar.
Fantastisk uppfinning, det skulle jag vilja ha på vår husbil. Då kan jag smita ut på kvällen när frugan har somnat...lol...

upload_2019-7-15_9-26-7.png
Bild: lån från nätet (posters som man kan köpa)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Halloj!
Efter att vi åkt genom Finland på den Ryska sidan och ledsnat totalt av all sly så inget vackert gick att se kom vi så småningom upp till Alta och fick uppleva det så vackra Norge.
Nu har vi hamnat i Jävre efter att försökt med Luleå som blev nollat dvs fullt överallt.
Är det tidiga fm som gäller idag? Vi funderar på den fina kusten vi har på Östra sidan av Sverige, vi har 3 veckor kvar, är det fullt överallt är vi hemma på Torsdag vad tror ni?
Tips på ställen från Luleå och söderut någon som vill?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Halloj!
Efter att vi åkt genom Finland på den Ryska sidan och ledsnat totalt av all sly så inget vackert gick att se kom vi så småningom upp till Alta och fick uppleva det så vackra Norge.
Nu har vi hamnat i Jävre efter att försökt med Luleå som blev nollat dvs fullt överallt.
Är det tidiga fm som gäller idag? Vi funderar på den fina kusten vi har på Östra sidan av Sverige, vi har 3 veckor kvar, är det fullt överallt är vi hemma på Torsdag vad tror ni?
Tips på ställen från Luleå och söderut någon som vill?

Hej Lena och Pelle,
Förstår att ställplatserna är populära och välfyllda de här veckorna, men utefter den vackra kusten Bottenviken/-havet borde det finnas trevliga och vackra platser som är lediga.

Några förslag är t,ex Gumboda gästhamn och camping, Gumboda Gästhamn och Camping - Husbilsplatser i Sverige nära Ånäset mellan Skellefteå och Umeå. Enkel camping, vackert belägen, viss service där vi hamnade av en tillfällighet och trivdes.

Längre söderut, 3 mil norr om Örnsköldsvik finns en en fin ställplats ute på Skeppsmalen/Skagsudde https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/Örnsköldsvik.89/

I Örnsköldsvik finns fin central ställplats i hamnen, men på andra sidan hamnen, ännu centralare finns husbilsplatser på kajen, som är gratis helger och mellan 18 - 09 tror jag, övrig tid vanlig P-avgift.

Trevlig resa och kan berätta att här Gävle regnar det för fullt just nu och termometern visar på 10,8 grader ute vid Rovan.

TommyD
 
Toppen