• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dricksvatten på ställplatser

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Vi har alltid med en egen slang på ca 2 m med gardenakoppling, skulle aldrig falla mig in att använda de slangar som hänger på många ställplatser. Särskilt inte efter denna semester när man ser hur folk använder dessa slangar. En kvinna stod och duschade/sköljde av sig med slangen, och stoppade grundligt in den mellan bröstens i baddräkten... På ett annat ställe tvättade en snubbe sina leriga cycklar med slangen, och lät den sen ligga i gruset.

Många verkar inte bry sig om detta, utan kör ner slangen i sina påfyllningsuttag.
Nu kanske inte alla dricker sitt vatten från bilens vattentank, vilket vi dock gör.

Men det jag vill komma till är iaf att man skulle önska att alla ställplatser och campingar hade gardenakoppling så att man kan koppla på sin egen slang. Så är inte fallet idag. Och man skulle också önska att i folks recensioner i tex ställplatsappen - så kunde man skriva huruvida det finns gardena/snabbkoppling vid slang. Nu kanske jag är ensam i världen om att vara petig på detta vis. Men ju mer jag ser vad folk gör med de befintliga slangarna desto mer övertygad blir jag om att mitt sätt med egen slang är det enda sättet :)
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Håller med dig till fullo. För ett antal år sedan, när jag kom för att fylla husvagnens portabla vattendunk vid dricksvattenkranen på Idre Fjäll, tyckte jag att slangstumpen hade en underlig brunmelerad färg varför jag satte den under näsan för att utröna vad kladdet bestod av. Jodå det var ren skit, rester från när en campingkompis(?) gjort ren sin toaburk och sedan bara gått därifrån.
Sedan dess använder jag också alltid en egen slang för påfyllning sv dricksvatten - som jag i drygt 40 år alltid druckit direkt från tanken utan att vid något tillfälle känt sv några obehag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
För ett antal år sedan kom jag på ett sådant svin som just höll på att spola ur sin tank & skölja vid vatten posten. Jag tyckte det var äckligt & blev fly förbannad. Jag frågade om det var OK att spola ur sin tank med slangen & på det stället där normalt funtat folk hämtar sitt dricksvatten, det satt ju en skylt där det stod endast dricksvatten. Detta påpekande gjorde jag såpass högt att omkringboende & campingvärden uppmärksammade detta & kom dit. Det blev ett jäkla liv & folk blev väldigt aggressiva så svinet packade ihop & for därifrån på uppmaning av campingvärden. Det som var än mer irriterande var att idioten argumenterade emot & sa "äh, det spelar väl ingen roll.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Det verkar som om man inte använder kålroten,
Min slang bit var för kort idag så nu ska den förlängas eller bytas ut mot en klenar dim.
men vart hittat jag den och till en 1/2" koppling. Och resultatet blev att vi blev utan
vatten på vägen hem men lyckades tanka på en mack.
Ger HBK:s styrelse i uppdrag att framföra önske mål om gardena koppling ska finnas vid alla
färskvatten tappar så man kan byta till egen samt att ägaren kollar slangarna.

Återkommer i ny tråd om veckans resa.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
63A3D731-614C-447A-9BDC-249DA0BE46AD.jpeg Skaffa ett par egna adaptrar som kan skuvas på befintliga vattenkranar. En slang på 7 - 10 m i en inte alltför kraftig dimension underlättar. Kostar inte skjortan. En vanlig 10-liters plastvattenkanna är också en god hjälp när slangen är för kort.
Vi har en så’n här slangvinda (se bild). Med den följde nödvändiga adaptrar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
I en trädgårdsaffär, Plantagen om jag minns rätt, köpte jag två Gardenakopplingar som hade gummitutor i olika storlekar i ändarna. Gummitutorna kläms ihop med vingmutterformade slangklämmor. De går att sätta fast så gott som överallt. På vissa ställen i Tyskland bl a finns inga gängor på kranarna utan bara en pip för att man inte skall tanka med slang. Där fungerar kopplingarna också.
;)
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Personligen har jag inte träffat på någon kran utan gänga iTyskland, utan jag har går kunnat skruva dit en koppling. Alla bör ha med en koppling för olika gängdimensioner. Kanske en extra med eftersom jag glömt att ta bort den när jag har åkt vidare. Tveksamt att klubben ska arbeta för att det ska finnas "gardena" kopplingar, de försvinner snabbt enligt vad jag hört.
Bengt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Ger HBK:s styrelse i uppdrag att framföra önske mål om gardena koppling ska finnas vid alla färskvatten tappar så man kan byta till egen samt att ägaren kollar slangarna.

HBK kan inte åta sig detta. Det är upp till var och en husbilsägare att ha med sig tillräckligt många (olika) adaptrar för att klara av att tanka färskvatten. Detta vet jag är vanligt för de flesta. Utöver detta kanske man behöver komplettera med vattenrening (Culligan el likn.)
Vi är säkert många som sett varianten med att spola toaburken med färskvattenslangen. Hujedamej!!!
 
S

Sören-6830

Guest
Vi är säkert många som sett varianten med att spola toaburken med färskvattenslangen. Hujedamej!!!

Har även sett folk dricka direkt ur slangen som används för spolning av toaburken (i Heiligenhafen)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bland det första man lär sig här på HBK är hur det går till att fylla på vatten i Europa. Blädrar man lite i äldre trådar då hittar man vägledning på vilka krankopplingar som kan förekomma lite var stans. Vi har ca 15 st. olika och dubbletter (lätt att glömma) och hittills har vi inte råkat ut för att inte kunna fylla på. Nästa grej är egna slangar, en på 15 meter (fall i fall) och en på 4 meter (används 49 ggr av 50). Sen har vi även lite lyx, en påfyllnadslock med Gardena anslutning och en vattenmätare från Gardena. Vi har ingen vattenkanna pga platsbrist, dock en vattensäck i mjuk plast på 20 liter vilket duger bra.

Mycket bra idé burstnersolano585, roligt att du själv har kommit på det, jag fick läsa mig till det här på forumet! Hoppas du har en mjuk slang, själv gjorde jag hål inne i böjen på stumpen som går vidare till vattentanken och att du klarar dig med bara 2 meter...
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Hej det är inte bara ställplatserna . Händer även på camping .där spolar dem hunden under rumpan med slangen. En camping i Falsterbo. Säger det när jag checkar ut men dem bry sig ej . Hundskit i tanken . Nej jag fyllde ej på vatten där. Har både slang o vatten kanna med mej.
Mats
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
På många platser numera är färskvattenfyllning och toatömmning separerade, men egen slang och anslutning rekommenderas. På ställplatsen i Gullspång var det någon husbilist som tömde toatanken i utslagshon under dricksvattenuttaget trots att det är två tömmningsplatser för toaletter inom 10 meters avstånd, en för kassetter och en för de med fasta tankar. Mycket osmakligt, men efter ett par timmar kom någon från en servicefirma och rensade allt. Stort tack till den som fick skitjobbet att göra rent, men numera när någon nämner Gullspång så ser jag bara denna med bajs överfyllda utslagsho framför mig.
 
Toppen