• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips? Första långresan

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Vi har tänkt göra en resa....
Och är inspirerade av allas berättelser här om Norge :)

Vi tänkte åka:
Göteborg-Oslo-Otta-Geiranger.
Snurra runt där några dagar; Trollstigen, Dalsnibba, osv.
Alla fina ställen vi läst om.

Vidare till Ålesund. Paus. Sedan mot Sverige via Dovre (undvika färjor) och Trondheim.
Väl inne i Sverige:

Åre - Östersund - Örnsköldsvik.
Uppåt mot Jokkmokk, Gällivare och slutligen Kiruna.

Ner igen utefter kusten från Kiruna via Luleå ner till Gävle, vika av, Falun, Borlänge, Karlstad och Göteborg.

Grovt räknat 52 timmars körning, 404 mil.

Vår tanke är att köra ca 3-3,5 tim per dag, resten uppleva olika ställen. Vi har räknat med 20 dagar och har ytterligare 10 dagars buffert. Ifall vi vill stanna till någonstans eller om vi räknat fel :)

Vi har hittills bara varit ute på helgerna, har ca 20 dygn i ryggen för att lära oss bilen, detta är vår första sommar med husbil och första långresa.

Nu till frågan:
Har ni några goda råd med avseende på ovan resa? Tips?

Vi reser med en 6m plåtis.
Lite mer info; vi har cyklar, solceller, extra bodelsbatteri, elverk och hund :)

Tacksam för all feedback :)

//Ulf
 

Bilagor

  • C9F71193-58AF-473C-AC97-98E39919378A.jpeg
    C9F71193-58AF-473C-AC97-98E39919378A.jpeg
    84,4 KB · Visningar: 53
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det var en mycket fin runda ni har planerat. En grej som vi använder i Norge är vår BroBizz (Autopass) för att kunna passera på betalvägar. Alternativet är att vänta på fakturor (kanske i ett halvår) pga hantering av nummerplåts foto'n. Kostnaden dras av direkt från bankkortet vilket ni också kan se senare på kvällen eller morgonen! Ha en bra trip!

images-1.jpeg
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det var en mycket fin runda ni har planerat. En grej som vi använder i Norge är vår BroBizz (Autopass) för att kunna passera på betalvägar. Alternativet är att vänta på fakturor (kanske i ett halvår) pga hantering av nummerplåts foto'n. Kostnaden dras av direkt från bankkortet vilket ni också kan se senare på kvällen eller morgonen! Ha en bra trip!

Visa bilaga 155078

Tack!

Brobizz införskaffad och monterad :)
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Varför östkusten två gånger ?? Ett tips från Kiruna åk västerut till Narvik söderut på E 6 (rekommenderar en liten avstickare mot Bodö till Saltströmmen väg 812 ut till E6 igen sedan sväng av mot Sverige via 77 till Graddis Arjeplog söderut igen till Vilhelmina där ta vänster över vildmarksvägen med trappstegsforsen Fatmomokke sameby ,Stekenjokk fortsätt till Gäddede 342 till Strömsund sedan söderut igen . Lovar dej du kommer inte att bli besviken , Lite längre kanske men när du ändå är däruppe tycker jag att du ska ta dej dom extra milen, som sagt du kommer inte att ångra dej. Med vänlig hälsning Bengt.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Är inte inlandsvägen i dåligt skick och långtråkig? Obs! Bara vad jag hört av andra, inget jag vet. Vad tycker ni?
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Tjena,
varit i Norge de 4 senaste åren och det har blivit ett måste. Liknande er planerade resa gjordes förra året.
Kolla gärna på www.pomac.se där vi lägger ut våra resor.

ha det bäst // Per
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Är inte inlandsvägen i dåligt skick och långtråkig? Obs! Bara vad jag hört av andra, inget jag vet. Vad tycker ni?
Den är lite guppig i Lapplandsdelen men jag skulle inte kalla den dålig. På den Jämtländska sidan är ny sedan några år tillbaks, jättefin.

EDIT: Sorry, läste fel. Min kommentar gäller Vildmarks vägen, inget annat.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Inlandsvägen är i hysat skick, visst är det mycket skog,men också en del samhällen, lugnare tempo, naturupplevelse ,jag skulle inte köra E4 fram ock tillbaka.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag hade valt 45 an, åtminstone ena sträckan. Mer avslappnat och behagligare med den låga trafikintensiteten. Visserligen mycket skog men med rätt inställda ögon är ävev den biten av Sverige vacker.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Missa inte Ivars bilmuseum i Hoting, husvangsmuseum i Dorotea, Inlandsbanemuseet i Sorsele allt längs 45an.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Första veckan av husbilssemestern:

Göteborg, Årjäng, Oslo, Hamar/Lillehammer, Otta, Dalsnibba, Geiranger, Eidsdal, Trollstigen, Åndalsnes, Ålesund, Dovrefjällen, Trondheim, väg 72 över fjällen till Åre och nu i Östersund.

Har bott på ställplatser, camping och fricamping.

Har varit mellan 11 grader upp till 32 grader, skyfall och stekande sol.

Vilken hisnande vacker natur!!!! Hit kommer vi igen :)

Funderar nu på om man ska köra via Ö-vik och kusten till Jokkmokk->Kiruna, eller inlandsvägen....
 
Toppen