• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carthagoproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hade tidigare en Kabe med samma typ av väggar som Charthago med aluminium i, där fick jag ett protokoll med skiss på bilen, ett 20 tal mätpunkter med mätvärden i siffror, typ av mätinstrument och diverse uppgifter angående testet specifierat.
Kan någon med faktakunskap förklara hur man mäter då.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hade tidigare en Kabe med samma typ av väggar som Charthago med aluminium i, där fick jag ett protokoll med skiss på bilen, ett 20 tal mätpunkter med mätvärden i siffror, typ av mätinstrument och diverse uppgifter angående testet specifierat.
Kan någon med faktakunskap förklara hur man mäter då.
Hej,
Kan du inte ladda upp det så att alla kan se vad vi talar om?
//Conny
PS
Pålle, jag återkommer.
DS
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
(Insidan på Kabe är av plywood om jag såg rätt på fabriksvisningen.)

Fel av mig, är alu på både insida och utsida!
https___www.kabe.se_documents_catalogues_catalogue-motorhome-2018-se.pdf.jpg
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Kabe har samma vägg som Carthago, bilen såld inkl. protokoll.
Hej,
Kan du berätta vem som utförde testen, namn på instrumentet om så bara vad du tycket att det hette och/eller färg och om du såg du. Samt något mätvärden och vad det/de avsåg? Slutligen vilken årsmodell bilen var.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Om jag har förstått det rätt gör man likadant på N+B med aluminium invändigt och utvändigt.
Hej,
Ja vad jag vet, så därför vore det intressant om Tommy kan förklara det han skriver ”Visst kan man mäta fukt i väggarna på en Carthago med aluminiumplåt, det är bara lite mer komplicerat och kräver en del uträkningar etc.”
//Conny
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Rätta mig om jag har fel men det måste vara lika svårt/värdelöst att med fuktmätare kontrollera fuktskador på moderna väggar även där innerskivan är av träfiber/plywood.
Skivan är ju det enda som suger upp vatten och eftersom skivan är så tunn och även öppen innåt så torkar den ju ut nästan omedelbart.
 
S

suneAl

Guest
Om BiÖ är så bra och hederlig som de fram kommer då borde sluta med att sälja trafikfarliga husbilar och fram för allt ersätta de kostnader som kunden får dras med.
Det kostade oss 48000:- för att få husbilen i godkänd skick. Alla hjulinsällningar + köpa nya däck för de snedslitna, resa till Örebro tor. Framför allt kollar säljaren åtminsta toalettkassent att den tät och att höger sidofönster inte har släppt ut gasen " rutan är dubbelisolerad med gas så den inte blir vit blöt av kondens.
Har varit till företaget som kan carthago utan och innan "Jyvas Caravan Oy i Jyväskylä" här ligger BiÖ flera år efter.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Hej,
Ja vad jag vet, så därför vore det intressant om Tommy kan förklara det han skriver ”Visst kan man mäta fukt i väggarna på en Carthago med aluminiumplåt, det är bara lite mer komplicerat och kräver en del uträkningar etc.”
//Conny
Vad jag vet så är väl inte väggen en massiv aluminvägg, det finns väl annat mtr där också. Om du inte visste det innan så kan du mäta fuktinnehåll i alla mtr. Enda skillnaden är att det är mer eller mindre komplicerat beroende vilket mtr.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej,
Ja vad jag vet, så därför vore det intressant om Tommy kan förklara det han skriver ”Visst kan man mäta fukt i väggarna på en Carthago med aluminiumplåt, det är bara lite mer komplicerat och kräver en del uträkningar etc.”
//Conny

Förstår att du tycker att det är intressant att få veta vad Tommy menar, men det är många fler som har uttryckt att det vore intressant att få veta vilka "fakta" som ligger bakom ditt kategoriska påstående att man inte kan mäta fukt i en husbil - och de har ännu ej fått något svar..

Pålle
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Hej,
Ja vad jag vet, så därför vore det intressant om Tommy kan förklara det han skriver ”Visst kan man mäta fukt i väggarna på en Carthago med aluminiumplåt, det är bara lite mer komplicerat och kräver en del uträkningar etc.”
//Conny
Vad jag kan förstå av tidigare inlägg i tråden är jag rätt övertygad om att det inte tillför så mycket för dig att förklara i detalj hur det går till men jag har tagit fram lite lätt fattad info som du kan läsa. När du läser mtr ska ha i beaktande att det inte spelar någon roll om det är en husbil, husvagn, byggnad eller byggmtr så fungerar det på samma sätt men med lite olika uträkningar. Golvet brukar väl vara av trä (plywood) i våra husbilar och detta mäter man väl som vilket annat golv, eller? Kolla denna länk Fuktmätning - Så här fuktmäter du själv
Har också scannat lite info om de fuktmätare jag är ägare till och använder i mina utredningsuppdrag. Har fuktmätt många husbilar och husvagnar men detta är inget jag åtar mig utan något jag gör till vänner och bekanta. Som du ser finns det även priser angivna om du skulle känna dig sugen. När det gäller att mäta fukt i betong pratar vi om att mäta på ett helt annat sätt men det är ointressant i detta forumet.
Finns också trådar här på forumet som beskriver mer om det är intressant.
 

Bilagor

  • Fuktmätare.pdf
    3,9 MB · Visningar: 72

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
”Bästa” Pålle,
Jag förstår din iver att få reda på de ”fakta” jag bygger mina på stående på. För om jag har rätt så skulle bland annat en hel bransch få stå i skamvrån, och folk skulle kanske kräva pengarna tillbaka.

Tommy,
Jo, det skulle tillföra en hel del om du vill ”förklara i detalj hur det går till” att mäta fukt i en husbil med Protimeter TimberMaster som du hänvisar till.
//Conny
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
”Bästa” Pålle,
Jag förstår din iver att få reda på de ”fakta” jag bygger mina på stående på. För om jag har rätt så skulle bland annat en hel bransch få stå i skamvrån, och folk skulle kanske kräva pengarna tillbaka.

Tommy,
Jo, det skulle tillföra en hel del om du vill ”förklara i detalj hur det går till” att mäta fukt i en husbil med Protimeter TimberMaster som du hänvisar till.
//Conny
Kära vän, bara att ställa den frågan visar ju en hel del...........!!
Jag har väl aldrig påstått att det går att mäta väggar med aluminium beklädda väggar med just den fuktmätaren, om du använder och pillar på hjulet på musen (kallas scrolla) så ser du att det finns ett par mätare till i min låda. Om du går in och gogglar på dom så ser vad de kan uträtta.
Nu ger jag mig!!
 
S

Sören-6830

Guest
"Golvet brukar väl vara av trä (plywood) i våra husbilar"

Vill bara tillägga att det inte gäller alla bilar, vårt golv är aluminiumklätt (N+B) på båda sidor, finns säkert fler fabrikat som är gjorda på samma sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen