• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lossa brännaren till kylskåpet?

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Skulle sota munstycket till brännaren bakom kylskåpet. Kommer åt bra utifrån genom nedre ventilationsgallret.
Mitt problem är att jag kan inte få ut brännarmunstycket.
IMG_2444.JPG
När jag lossat skruven så att brännaren kan sänkas ner i sitt bottenläge (= se bilden, brännaren står nu på "trägolvet") så går det inte att lirka ut brännaren. Det fattas cirka 5 mm för att brännaren skall kunna gå fri och kunna dras ut.
Hur göra för att få loss munstycket?
Vad går att ta isär mer eller lossa så att jag kommer åt munstycket?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Ser ut som det är svårt att få ut brännarmunstycket för röret som brännaren sitter i kan förmodligen inte tryckas uppåt de mm som behövs.
Ok, du har lite utrymme mellan brännarmunstycket och det yttre röret.
Använd ett sugrör och blås så mycket du orkar. Ett sugrör med möjlighet att bocka i vinkel (typ McDonalds) där du klipper bort en del så du har några mm kvar efter böjen kan vara ett alternativ.
Inga vassa saker i brännarens små hål men kraftig sugrörsblåst kan rensa bort ev slagg/sot.
Värt att pröva.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om du lossar gasolröret genom att skruva ut nippeln så kan du nog vika hela enheten uppåt i den änden så den går fritt. Om du ändå skall göra rent rejält så bör du ändå lossa nippeln. Innanför den sitter gasolmunstycket i kläm och ser ut som en skålad liten bricka som ändå bör rengöras. Var försiktig med brickan och tvätta den med en liten pensel eller liknande, pilla inte med något i hålet i mitten som ger rätt gasolmängd till brännaren. Hålet är gnistat ut och är rektangulärt om man tittar på det med ett förstoringsglas.
Lossa även klämman till gnisttändaren och flamvakten så du kan lossa hela enheten och med ett borr eller liknade kan komma åt att för hand gräva bort rosten hela vägen fram till brännarmunstycket in genom den fyrkantiga hylsan. Jag har för mig att det skall gå att få in ett 1/4" borr hela vägen, blås sedan ut skräpet genom att blåsa ner i brännarmunstycket. Sätt fast borret i ett skruvstycke eller liknande och vrid för hand ner fyrkantsröret på borret.... Ingen maskin inblandad i rensningen alltså.
Kolla även in i gasolröret, ibland sitter det ett filter som påminner om ett cigarettfilter instoppat i röret som man får pilla ut. Filtret kan även sitta någon annan stans, eller inte finnas alls.
Montera samman igen och kläm fast munstycket (åt rätt håll) igen med rörnippeln som avslutning.

M.v.h. JANKRO.

Ps. När du skall lossa nippeln så håll fast fyrkantshylsan med en tång eller ev. en liten skiftnyckel när du med en passande U-nyckel lossar nippeln till gasolröret.
 
Senast ändrad:

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Tack Jankro.
Så det är gnisttändaren och flamvakten som sitter på ovansidan.
På bilderna här ser det ut som de kan lossas med en skruv på ovansidan med en vinkelskruvmejsel.
Fråga: när man återmonterar dom efteråt är det någon inställning/justering som skall göras på gnisttändaren och flamvakten eller kan de bara monteras tillbaks på ett sätt?

Bra att veta att munstycket sitter i kläm vid nippeln redan. Trodde att det satt i slutet, vid lågan. Funderade ett tag på att lösa problemet genom att antingen montera hela "avgasburken" lite högre eller att skära ut i träbotten så att brännaren kunde gå fri.
IMG_2448.JPG IMG_2447.JPG
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen, om du kollar på hur delarna sitter i kläm innan du lossar skruven och metallhållaren så ingen tvekan råder vid återmontering på åt vilket håll böjningen sitter, så är det inget problem för det är styrningar i metallklämman som ger rätt position på gnisttändaren och flamvakten.

OBS. Du kan inte ändra läget i höjdled på själva enheten. Det är själva skorstenen som brännaren sitter fast i. I skorstenen så sitter kylmediaröret fast i sin tur inne i isoleringen för att överföringen av värme skall kunna ske. Där sitter även elpatronerna för 230V och 12V ..... Så inte röra röret/skorstenen alltså :).

Ja munstycket sitter i kläm vid nippeln och gasolen blåser försiktigt genom det i rätt mängd, och hela vägen genom den fyrkantiga hylsan samt hämtar lite syre genom det runda hålet på fyrkantshylsan.
Det är därför att det också är viktigt för funktionen att man får bort rost m.m. hela vägen inne i fyrkantshylsan så gasolen kan strömma fram till, och upp genom brännaren utan störningar i flödet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Tack Jankro för den ytterligare informationen.
Nu när jag fått reda på hur det hela fungerar så känns det mycket bättre när jag skall ta isär och sota brännaren och skorstenen. :)
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Tack för allt engagemang.
I helgen slutade kylskåpet att kyla. Gick bara på pilotlåga i gasolläget och då blir inte kylskåpet kallt. Fungerade annars på 12V när vi körde. Försökte blåsa genom brännarens luftningshål med både sugrör och tryckluft men ingen förbättrning.

Bort med ventilationsgallren för att nu skulle det sotas.
Lossade kylskåpets 4 fästskruvar på insidan av kylskåpet och bände upp kylskåpets bakkant med en stor skruvmejsel så att jag kunde dra ut brännaren.
Allt gick bra ända tills jag skulle lossa gasolledningens nippel (mutter) från brännarens fyrkantiga luftrör. Sitter stenhårt. Har sprutat på 5.56 men lossar inte. Gasolledningen är klen, 4,5 mm ytterdiameter och trots rörtång och stor skiftnyckel så vill inte muttern på gasolledningen vid brännaren lossa. Hur få lossa gasolledningen från brännaren? Anslutningen måste väl vara högergängad?
Vill inte värma med gasollåga för lossa på ledningen p gr a brandrisken. Tips mottages tacksamt!
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen (ett år sedan sist). Jag har lossat några, plus ett par till rör :) men har nog aldrig gått bet på det även om sakerna sett väldigt rostiga ut. Har nog tyvärr inget annat förslag än bra verktyg för att hålla fast fyrkantshylsan och ev. en öppen ringnyckel i rätt dim. En sådan där som är till för att lossa just rörnipplar, öppen i framkant så man kan trä den över röret men den ändå greppar ca. fem av mutterns sex kanter. Den skall dessutom helst ha sexkantsfattning för att greppa så bra som möjligt, utan att sabba muttern, som på bilden.
Öppen ringnyckel-400.jpg
Men så till ditt problem också. Du skriver att brännaren går på pilotlågan hela tiden.
Först måste jag fråga (ursäkta). Är det verkligen pilotlåga och fullåga på ditt skåp. Bilens årsmodell ser mera ut att ha kylskåp som enbart går på full-låga eller är avstängt och startar om när termostaten åter kallar på kyla..... Men de kanske har stoppat in något annat skåp i en plåtis.

Har du ändå pilotlåga och full-låga i ditt skåp så borde det dock inte hjälpa med att göra rent brännaren. Då brinner ju pilotlågan tills termostaten kallar på kyla och slår om gasolventilen så fullt gasolflöde kommer genom röret och full-lågan flammar upp tills termostaten är nöjd och lågan åter går ner på pilot.
Då låter det mera som du har något problem med termostaten eller gasolventilen faktiskt.

Har du däremot full-låga eller avstängt så måste det bero på något/smuts eller dyl. som hindrar gasolflödet så full-lågan är liten hela tiden. Tänk i så fall på att det kan ev. sitta typ ett cigarettfilter instoppat i ett rör som täppt till sig av olja och skräp från gasolen. Det brukar då ev. sitta ute i röret vid nippeln du fajtas med bakom/innan munstycket om du har tur.

M.v.h. JANKRO.

Ps.
Javisst ja, jo det skall var vanlig högergänga på kläm-muttern.
D.v.s. om du trär på nyckeln rakt in så skall den "uppåt" för att lossa muttern :D.
Det är möjligt att någon har kladdat på något tätningsmedel som limmar när de drog fast muttern. Fast det är nog inte att rek. för det lilla hålet i munstycket därinne.
 
Senast ändrad:

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Tack för bra och snabbt svar.
Skönt att höra den var högergängat - då är jag på väg åt rätt håll! Och en öppen ringnyckel låter mycket klokare än en rörtång.

När kylskåpet är påslaget på gasol brinner det en liten blå låga hela tiden men den ger bara ljummen värme i övre ventilationsgallret och temperaturen sänks inte inne i kylskåpet. Har prövat genom att köra på gasol en längre tid.
Men lågan räcker för att tändsäkringen inte skall lösa ut så lågan brinner på hela tiden.

Det var inget sot i skorstenen eller i fyrkantsröret när blåster rent. Så felet kanske inte är igensatt brännarmunstycke.

Så ditt förslag om termostatfel låter rimligare.
Då blir frågan hur testa termostaten utan att behöva ta ut kylskåpet?
Skåpet verkar sitta fast som berget trots lossat de 4 fastsättningsskruvarna inne i skåpet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag kan tyvärr inte svara bra på test av termostaten. Till att börja med så skall den ju ligga till så länge skåpet är varmt och ge stor låga då i alla fall, det är ju säkert.
Om det ev. är en mekanisk termostat som man kan höra klicka (även om det inte säger att funktionen fungerar) så måste kylskåpet ner en bra bit i temp innan man är inom klicklområdet på termostaten.
Sedan är det inte säkert att den klickar, den kan vara elektronisk med ett tempavkännande NTC-motstånd som inte ger ett ljud ifrån sig.
Jag vet inte ens om det elektriskt styrd ventil för stor låga.
Jag vet inte heller vad det finns för varianter på skåpen, för det kan också vara ett skåp som är gjort för att även i grunden kunna fungera helt utan 12V med piezo klicktändning, monterat på andra ställen än en husbil, och då kan ventilen ev. skötas med mek.termostat och kappilärrör som slår om ventilen eftersom du har pilotlåga på skåpet vilket inte är så vanligt på nyare skåp nu längre. De brukar slockna och tända om i stället med hjälp av 12V'en.
Till att börja med så måste nog ventilen hittas och mätning ske på sladdarna (om de finns) om ström ligger på eller inte. Finns det något schema eller namn och modellnummer på skåpet så man ev. kan hitta ett elschema. Brännaren tyder ju på att det är ett (Electrolux) Dometic i alla fall.

Som du har konstaterat så är det ett litet äventyr att få loss ett kylskåp. Ofta är monteringen av skåpen lite hemsmide och man har ingen aning om det är en missad skruv som håller skåpet eller om det "bara" sitter fastkilat när det inte vill lossna.

Lättast att hitta felet är nog ändå om man får loss skåpet och kan ställa det på ett bord och jobba därifrån så man kommer åt och ser allting. Man bör ha en lös rörstump och en kläm-mutter så man kan montera munstycket/brickan, koppla in gasol och köra skåpet på bordet.

Inte så mycket hjälp, men lite vägledning kanske.
M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Kylskåpet är Ett Dometic. Typ C40/110. Modell 4231L. Gasen tänds automatiskt av en elektronisk tändare, som även övervakar lågan och vid behov återtänder den
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Problemet löst!
Det var en sotflaga på gasolens munstycke i 4-kantsbrännaren. Jag blåste rent munstycket med tryckluft i det runda hålet på 4-kantsbrännaren. Nu fungerar kylskåpet igen.
Har testkört kylskåpet i tre dagar, en dag med gasvredet på 1, en dag på läge 2 och en dag på läge 3. Fungerade helt ok.

Har också lärt mig att temperaturen i kylskåpet endast kan regleras med gasvredets tre olika lägen.
Och att kylskåpets termostat inte används då kylskåpet går på gasol. Kylskåpets termostat reglerar enbart temperaturen då kylskåpet går på 220 V.
Och att gaslågan brinner hela tiden kylskåpet går på gasoldrift.

Tack för alla råd och tips. Jättebra forum vi har.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, så bra att det löste sig för dig. Jag gissade ju i alla fall rätt på att det kanske var ett skåp som inte var automatisk/elektronisk reglering av gasen på :).

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen