• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsbegränsning

Trissberget

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
10554
Medlemskap
2025
Vi har en euramobil integra 5.5 ton. Vi läste på lite innan vi åkte till tyskland. Det står då att vi får köra 100 på autobahn. Men enligt två tyska trafik poliser får vi endast köra 80 km/ timmen.
 

Trissberget

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
10554
Medlemskap
2025
Men vi hade pratat med en före detta chef för polisen på autoban ( nära vän sen många år tillbaka). När vi påpekade detta för honom blev han osäker och pratade med en kollega. Han sa samma sak och hade läst på extra för att komma med ett svar.
 
D

Deleted member 11118

Guest
100 gäller läs på länken Anne & Klas länkade till.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det är troligen 100 som gäller, men bekvämast är att hänga på en snabb långtradare som kör i 88-90 kmh. Man slipper massa omkörningar och sparar en hel del bränsle till priset något längre tid, kanske 40 minuter på en 50-milaresa. (det kan bli lite tråkigt tyvärr)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det bara en transportetapp så är det väl OK att hänga i hasorna på en långtradare men vill man bese sig under resans gång så kan man väl ligga på 80 & njuta av det hela. Jag har inga problem med detta, har andra bråttom så får dom väl köra om. Enda problemet är alla öststats-tradare som kan ligga 1 - 2 meter bakom & trycka på men då kör jag in på en rastplats & tar en paus. Resan är ju också en del av målet.:)
 
Toppen