• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering, ställplats, camping...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 54123

Guest
Så länge som du inte står där camping är förbjudet går det nog bra att campa även på parkeringsplatser med ditt campingfordon, om någon nu skulle tycka det vore trevligt.

Trevligt eller inte men det är tyvärr just denna inställning som slutar med hinder för husbilister att ens parkera på en 24-timmarsparkering för att bara övernatta/vila....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24550

Guest
Trevligt eller inte men det är tyvärr just denna inställning som slutar med hinder för husbilister att ens parkera på en 24-timmarsparkering för att bara övernatta/vila....

???

Vi övernattar aldrig på parkeringar så jag förstår inte varför min inställning skulle påverka till förbud. Det är de husbilar som står där som orsakar förbud, vilket i många fall beror på att de tar stor plats och hindrar andra från att nyttja platsen.
 
F

F.d. 54123

Guest
Med din inställning att "det går nog bra att campa även på parkeringsplatser" tar ju naturligtvis varje husbil onödigt "stor plats och hindrar andra från att utnyttja platsen"...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Med din inställning att "det går nog bra att campa även på parkeringsplatser" tar ju naturligtvis varje husbil onödigt "stor plats och hindrar andra från att utnyttja platsen"...

Givetvis handlar det om tolkningen av vad som är camping och inte om parkeringen fylls upp med solstolar.
För Svenne banan kan det se ut som och även kallas för helt vanlig camping när en stor husbil står parkerad på en varuhusparkering över natten och folk bor i bilen.
 
F

F.d. 54123

Guest
Givetvis handlar det om tolkningen av vad som är camping och inte om parkeringen fylls upp med solstolar.

Mayday mayday! Det är nog hög tid att HBK tar fram en uppförandekod för husbilister och för oss medlemmar i synnerhet...

För Svenne banan kan det se ut som och även kallas för helt vanlig camping när en stor husbil står parkerad på en varuhusparkering över natten och folk bor i bilen.

Hemska tanke men är alla som inte äger/använder en husbil en "Svenne banan"?...

(Varuhusparkeringar är i allmänhet tidsbegränsade till varuhusets/köpcentrets öppettider)
 
F

F.d. 24550

Guest
Till skillnad från dig, UssisLeif, utgår jag från den språkliga definitionen av vad camping betyder: ett mobilt boende där man sover, lagar mat etc. Så länge det inte är uttryckligen förbjudet kan man väl stanna egentligen var som helst med husbil. Sen måste man själv bedöma var det är lämpligt att övernatta. Eftersom enbart husbilen tar stor plats måste det ske med hänsyn till omgivningen. Jag förespråkar en linje som präglas av hänsyn, inte egoism, annars blir det snart omöjligt att köra husbil i Sverige. Jag behöver inget regelverk från HBK för att begripa hur jag skall uppföra mig. Den dag HBK skall diktera hur jag skall uppföra mig är det definitivt finito med medlemskapet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mayday mayday! Det är nog hög tid att HBK tar fram en uppförandekod för husbilister och för oss medlemmar i synnerhet...



Hemska tanke men är alla som inte äger/använder en husbil en "Svenne banan"?...

(Varuhusparkeringar är i allmänhet tidsbegränsade till varuhusets/köpcentrets öppettider)


Jag tror du förstod vad jag menade.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
HBK kanske inte behöver en uppförandekod, de flesta klarar nog att uppföra sig på ett sådant sätt att det inte väcker anstöt. Oavsätt hur olika vi tycker vad camping är och hur ordet ska tolkas för person i husbilar så kan vi inte bortse i från hur övernattning i husbil kan tolkas juridiskt. Detta förhållande kan inte vi, kommuner, markägare eller ens myndigheter välja bort, även om många tänjer på gränserna. Husbilen är en bostad, ett av hemfriden skyddat område. Ingen har rätt att utan misstanke om ett grovt brott kontrollera vad vi gör i våra husbilar. Därmed finns det inget lagligt sätt för poliser, ordningsvakter, parkeringsvakter eller någon annan att försöka kontrollera om en parkerad husbil är tom eller om någon sover i den eller gör något annat för den delen. Därför är det praktiskt taget omöjlig att lagföra någon i en parkerad husbil för olovlig camping om inget påtagligt yttre förhållande kan bevisa saken. Enligt gällande rättspraxis ska Svea rike inte ha lagar som inte går att övervaka eller tillämpa. Hur rättsvårdande instanser har hanterar ärenden där olaga camping har ifrågasatts för husbilar visar tydligt att brottet olaga camping i princip inte går att använda; alla utredningar har uppenbarligen omedelbart lagts ned. Att campingförbudet trots detta fortfarande används beror på att,som tidigare konstaterats ingen har fällts för brottet, vilket samtidigt innebär att ingen har friats heller, varför alltihop befinner sig i en gråzon. Min personliga uppfattning är att det inte är oss husbilsturister som förbuden i huvudsak syftar på.
 
F

F.d. 24550

Guest
Det är många som försökt ursäkta sina felsteg med att man inte gjort något olagligt. Det må vara så, men att det inte är olagligt behöver inte innebära att det är rätt. Jag tror vi alla upprörs t ex över skatteplanerare som undandrar stora belopp från beskattning på helt laglig väg eller genom att utnyttja gråzoner. På samma sätt blir folk irriterade på oss, även om det vi gör inte är direkt olagligt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Vad som är felsteg och vad som är rätt ligger ju i betraktarens öga. Om vi i första hand kunde anstränga oss att följa lagar och andra lagligt fastställda regelverk så skulle betyda mycket. Det är väl för alla bekant att så inte alltid är fallet. Och vem är det som blir irriterade på oss då? Man har ju fått det i ansiktet flera gånger, här på forumet men även från myndighetspersoner, att det ofta blir störningsmoment och nedskräpning på de platser där husbilister övernattar. Detta har i alla fall jag aldrig sett att husbilsturister gjort sig skyldiga till. De flesta husbilister övernattar troligen på campingplatser och om vi husbilister är dessa stora orosmoment och nedskräpare så borde ju campingägarna och andra campinggäster reagera, vilket de vad jag vet inte har gjort. Kan detta med vårat dåliga beteende vara en myt som upprätthålls av vissa aktörer i något syfte och som även här ofta påtalas med en självklar tydlighet. Om man upprepar ett påstående tillräckligt ofta så upphöjs det gärna till en sanning. Eller är förklaringen den att vi gammal lutheransk anda sluter oss till att vi måste ha betett os illa, eftersom vi drabbas av förbud av olika slag.
 
F

F.d. 54123

Guest
Det är inte olagligt att sova i ett motorfordon.

Vad gäller gråzoner får väl Husbilsklubben klara ut dessa med alla "Svenne Banan" - likväl i som utanför klubben.

Konsensus av tråden har hamnat i att det är ok att parkera, utan att väcka anstöt, på allmänna parkeringar.

Denna skiss visar enkelt hur man undviker att väcka anstöt vid parkering...

CFEB4B47-B2B9-45FC-B5C9-8EC06C8D505C.png

Stänger härmed tråden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen