• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funäsdalen

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Finns det någon bra ställplats i Funäsdalen man stå på varifrån man kan vandra
 
F

F.d. 55374

Guest
I Funäsdalen är det nog bara Risnäset . Var skall du vandra? Bilden över leder är från turistcenters hemsida.

FF_Vandringsguide_karta-1024x722.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Har inte bestämt. Lite nybörjare på vandring. Endast dagsetapper. Inga stugövernattningar eller tält. Vore därför bra att utgå från husbilen. Finns det kanske annan plats typ tännäs i närheten där man kan parkera och utgå ifrån eller utgår det leder från Risnäset.
 
F

F.d. 55374

Guest
Vackrast i området tycker vi är om du åker upp till Mittåkläppen parkera bilen kan man göra vid Djupdalsvallen.
Har för mig att det finns leder i området. Från Ramundberget finns det också flera leder att välja på, parkeringar finns.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Mellan Fjällnäs och Tänndalen finns Anderssjöåfallets rastplats där man kan övernatta. Där finns en led upp utefter vattenfallet.
Annars håller jag med TO+GU om att området runt Mittåkläppen är vackert och lättillgängligt.
Förutom att äta våfflor på Djupdalsvallens servering kan man gå upp på toppen av Mittåkläppen (1212 m), gå fäbodturen där man passerar flera gamla fäbodar, mer eller mindre fortfarande i drift, eller gå gruvturen. Vissa torsdagar serveras det kolbulle mm vid den gamla gruvstugan, se här. Gruvdagar | Bruksvallarna

Beskrivningar över vandringslederna på TO+GUs karta hittar du här:
https://www.funasfjallen.se/sommar/gora/fjallvandring/guldturer/<

Det lokala reklambladet hittar du här. Under sommaren kommer det en ny utgåva varje onsdag.
LÄS FJÄLLNYTT

/CG
 

edvin 32

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17717
Medlemskap
2024
Bruksvallarnas fjällhotell ska börja med en ställplats på deras vintercampimg på prov .Vi har stått där i 3 dagar nu .Ring hotellet för mer information. 0684 20125.
 
F

F.d. 54123

Guest
Åk till Stugudalen i Norge och ta Fv705 upp till Sylsjön på svenska sidan och du är mitt i fjällvärden.
 
Toppen