• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatspris

D

Deleted member 11118

Guest
Det är upp till var och en att bedöma om man tycker priserna är för höga. Tycker man det kör man vidare. Vi kan diskutera priser i det oändliga för alla tycker något. Ibland tycker jag de är rimliga, ibland orimliga och då kör jag bara vidare.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi har höga priser på campingar i Sverige, vilket ger utrymme för att ta ut ett högre pris på ställplatser och ändå vara ett billigare alternativ till camping. Vi har t ex fått betala 3 ggr mer för plats på camping i en liten mellansvensk stad än i en stad som Brugge i Belgien. Upplever att priserna på kontinenten är mer differentierade och beror mer på hur mycket utrymme och service man får, samt även hur pass intressant platsen är. Övernattade för 8 EUR i Ieper i Belgien för några dagar sedan, med möjlighet att tömma, fylla och slänga sopor, men inte mycket mer utrymme än på en parkeringsplats. Platser med tillgång till dusch/toalett har kostat omkring 15 EUR.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänk på att campingpriserna i Sverige normalt innefattar alla i bilen eller vagnen, med det ofta på kontinenten ingår två personer, sedan betalar man extra för varje tillkommande person, även för hund och ev. släp extra fordon m.m. På vissa platser i Tyskland tillkommer det ett s.k. kurortstillägg med ett par € per person. Detta gäller även ställplatser.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En av de grundläggande principerna i kapitalismen. Du har rätt att begära vilket pris som helst men du kan inte kräva att någon köper varan eller tjänsten till det priset. Så länge man får köpare så höjer man för att maximera intäkten.

MVH
Hans
 
F

F.d. 24550

Guest
Tänk på att campingpriserna i Sverige normalt innefattar alla i bilen eller vagnen, med det ofta på kontinenten ingår två personer, sedan betalar man extra för varje tillkommande person, även för hund och ev. släp extra fordon m.m. På vissa platser i Tyskland tillkommer det s.k. kurortstillägg med ett par € per person. Detta gäller även ställplatser.

Eftersom vi alltid är 2 och varken har husdjur eller släp, så blir utländsk camping alltid mycket billigare än svensk. Då kan jag bättre förstå de som ratar svenska campingar för att slippa betala för nåt man inte nyttjar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Följer man tråden "Ställplatsinfo" så ser man att de flesta inlägg om Sverige gäller höjda avgifter.
Det är klart att ägarna känner sig för hur mycket man kan höja priserna innan folk åker någon annanstans.
Jag själv skulle aldrig betala 350:- för övernattning oavsett var, inte ens 250:- som jag tycker är rövarpriser oavsett havsutsikt och service.
För egen de är ett rimligt pris max 150:- , annars åker jag vidare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...en grusplan utan något ”tilltugg” för 200:-/natt
Då är det faktiskt betydligt billigare att vistas mitt i centrala Göteborg 20:-/h (dagtid) och 2:-/natt med både "tilltugg" i massvis med restauranger, gratis-toa på krogen och fantastisk fin promenad i staden. Kolla P-platsen mitt emot "feskekörka" där dom flesta brukar parkera (och övernatta) sina HB innan dom drar vidare...

upload_2018-6-28_16-54-1.png
OBS! gammal bild från Google maps, men parkeringen fungerar utmärkt även för husbilar, det har vi kollat nyligen! Idag var det 3 st tyskregistrerade med överhäng över gräsmattan/gatustenar... Välkommen till Göteborg, Sverige är fantastisk!

PS. Ingen trängselskatt under Juli månad, helger, dag innan helg, osv... Googla om du är intresserad! DS.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Varför inte åka till vår vackra landsdel nämligen Norrland, där har vi tusentals ställplatser som
är gratis.
Tommy R
Att köra 75 mil hemifrån (150 mil ToR) för gratis ställplatser. Nä, då kör jag hellre samma sträcka söderut och hamnar runt Bremen och betalar runt en hundring för ställplatserna.
Dessutom kan jag handla "godis" på hemresan så den (nästan) betalar sig.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Att köra 75 mil hemifrån (150 mil ToR) för gratis ställplatser. Nä, då kör jag hellre samma sträcka söderut och hamnar runt Bremen och betalar runt en hundring för ställplatserna.
Dessutom kan jag handla "godis" på hemresan så den (nästan) betalar sig.[/QUOTE
Om du åker till Norrland slipper du både färje och broavgifter. Det kostar
förståss någon tia att åka över Sundsvallsbron och någon femma att åka
över bron i Motala. I Norrland gäller dessutom Svenska pengar så man
slipper växlingsavgifter. Själv åker jag uppåt i morgon. Får se om jag har
råd med Sundsvallsbron eller om jag åker runt.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Om du åker till Norrland slipper du både bro och feärjekostnad.
Visserligen kostar Sundsvallsbron någon tia och Motalabron någon
femma. I Norrland gäller dessutom Svenska pengar så man slipper
växlingsavgifter. Åker en tur till Norrland i morgon och räknar med
att vara uppe några veckor. Visst, drickat är lite dyrare där uppe men
har man kvar av tidigare inköpsresor så är det inga problem.
 
F

F.d. 55374

Guest
Bor man långt ner i södern blir det många mil om man vill uppleva det bästa, nu åker många mot
söder bara för att det är för långt till Norrland.
Någon klagade på dyra camping avgifter, vi har nu tagit in på en camping som ligger nära en av
våra E vägar vackert beläget vid en av våra älvar, kostar 200 inkl. el
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Norrland är helt OK dock efter myggsäsongen!
Långt till Norrland(?), näääää så länge vi har billig diesel, hehe... ; ) ...

/myggalergiker (svullnader med röda utslag som kliar som bara den över hela kroppen, osv, osv...)

Bild: lån från nätet
mygg.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är marknadsekonomin som styr, tillgång & efterfrågan. Så länge folk betalar så kommer höjningarna att fortsätta. Inget ont i detta alla vill väl tjäna pengar, ju mer desto bättre. Men det bästa med detta är att det är frivilligt, vill man betala så gör man det eller också letar man upp ett annat ställe som passar bättre eller till lägre pris.;)
 
Toppen