• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall hända med Smygehuk?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hur ska man göra med alla lastbilar på dom stora rastplatserna som "campar" varje natt året runt, detta måste ju vara förbjudet.

- Kalle: "Tjena, hur var helgen?"
- Jag: "Tjena, tack bra, vi var ute en sväng och parkerade."
- Kalle: "Parkerade??"
- Jag: "Ja, med husbilen."

På en gång låter husbilslivet ganska trist, inte alls som jag känner igen det.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tommy. Det fungerade när man fick ta en avgift för nattparkering.
Krister

Krister, det är väl just det som kommunen eftersträvat, att skapa lite ordning och reda.

Betalning och begränsning i tiden brukar vara effektivt.

Trist, att man inte kunnat nå en uppgörelse så att man kunde återgå som det tidigare fungerat.

Förstår att platsen är extremt attraktiv för övernattning.

TommyD
 
F

F.d. 54123

Guest
Flera provocerande inlägg, nr 51, 58 ingen reagerar.
Flera provocerande inlägg, nr 51, 58 ingen reagerar.

Varför är dessa inlägg provocerande?
Parkerar man aldrig med en husbil?

När det gäller allemansrätten är det enbart 24-timmarsregeln som är tillämpbar för en parkerad husbil.
Trafikverket tillämpar också max 24-timmars parkering på deras rastplatser.

Varför ska det vara så svårt att skilja parkering från camping?

Ett dokument, som det tidigare länkats till här i forumet, kan förklara en hel del och som kanske kan utformas till en gemensam policy för husbilsklubbens medlemmar och även spridas till övriga husbilsägare...

http://home.aland.net/m04188/document/campingparkering2.pdf
 
F

F.d. 55374

Guest
Om en markägare sätter upp en skylt om campingförbud är jag övertygad att han menar alla slags
campingfordon, husbilar, husvagnar, plåtisar.
Tyckte att nr 51 var provocerande därför han bara parkerade där det var en skylt om campingförbud.
Tack för mig i denna tråd.
Tommy R
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi tolkar ord och inlägg på olika sätt, det får man respektera. Jag kan inte se att något inlägg är provocerande.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tydligen har jag lyckats reta upp någon, avsikten med inläggen var att belysa situationen med vad som är camping, vill man undvika nattgäster i Smygehuk sätter man upp skylt med parkeringsförbud eller tidsbegränsad parkering.
 
F

F.d. 24550

Guest
En lek med ord. Om jag inte visste att ni vill göra som ni själva vill och inte som andra säger till er, skulle jag tro ni var korkade.
 
F

F.d. 55374

Guest
Om en markägare sätter upp en skylt om campingförbud är jag övertygad att han menar alla slags
campingfordon, husbilar, husvagnar, plåtisar.
Tyckte att nr 51 var provocerande därför han bara parkerade där det var en skylt om campingförbud.
Tack för mig i denna tråd.
Tommy R

Campingförbud = Förbud att övernatta
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Om du övernattar i ett campingfordon (husbil) då campar väl du.

Men om samma campingfordon bara är parkerat utan någon som befinner sig i fordonet så är det inte camping antar jag. Vad är skillnaden för de som befinner sig utanför fordonet, förbipasserande och boende i närområdet till exempel? Hur är det med de som övernattar i en Volvo 245, campar de?

Är det inte så att det parkerade campingfordonet övergår från att vara parkerat till campande när utemöblerna, grillen, markisen osv kommit ut? Samma sak med Volvon, när parasollen och utemöblerna riggats upp övergår inte den från att vara parkerad till att vara campande?

Det kan knappast vara det som eventuellt pågår i det parkerade fordonet som avgör om det handlar om camping eller parkering. Parkerar jag husbilen, drar ner gardinerna och sätter mig att sträcktitta på en Netflixserie samtidigt som jag äter min medhavda pizza så kan det knappast kallas camping.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Men om samma campingfordon bara är parkerat utan någon som befinner sig i fordonet så är det inte camping antar jag. Vad är skillnaden för de som befinner sig utanför fordonet, förbipasserande och boende i närområdet till exempel? Hur är det med de som övernattar i en Volvo 245, campar de?

Är det inte så att det parkerade campingfordonet övergår från att vara parkerat till campande när utemöblerna, grillen, markisen osv kommit ut? Samma sak med Volvon, när parasollen och utemöblerna riggats upp övergår inte den från att vara parkerad till att vara campande?

Det kan knappast vara det som eventuellt pågår i det parkerade fordonet som avgör om det handlar om camping eller parkering. Parkerar jag husbilen, drar ner gardinerna och sätter mig att sträcktitta på en Netflixserie samtidigt som jag äter min medhavda pizza så kan det knappast kallas camping.

Michael, om vi vänder lite på din frågeställning och i stället för att fråga oss själva, vi som åker husbil. I stället frågar vi mannen på gatan, grannen till den parkerade husbilen, dvs alla andra samma sak, hur tror du hen svarar?

Inte för att hen skall ha tolkningsföreträde per automatik, men visst har det en betydelse för opinionen och beslutsfattarna, hur allmänheten ser din parkerade husbil på bästa utsikten, trots att du bara äter pizza samtidigt som du kollar Netflix inne i bilen.

Vi har blivit så många och flera blir vi, det är troligen roten till problemet, att alla inte ser oss med blida ögon.

Det refereras tidigare i tråden till bestämmelserna i Spanien. Sant där praktiserar många gästande husbilsåkare just den modellen, med att inte ta ut markisen och därmed vill göra gällande att man bara parkerar och kan sedan stå i veckor på samma plats.

Vad har hänt? Polisen, myndigheterna har faktiskt genomskådat oss smarta husbilsåkare och man monterar i stället nu upp höjdhopparställningar som ligger på nivå vad Rickard Dahl hoppade över i EM 1958. I Albir t.ex. som varit populärt för husbilsåkarna finns det knappast någon plats alls där vi kommer in med våra bilar idag.

TommyD
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
För ett antal år sedan hade man i grannstaden Vadstena problem med en allt mer växande skara av råkor, som häckade i stadsparken. Antalet av dessa stora kråkfåglar blev så övermäktigt, att kommunen beslutade om avskjutning för att minska beståndet. I grannstaden Motala drog vi kanske lite på smilbanden över deras problem med råkorna... :) eftersom vi inte hade dom problemen.

Om man i Smygehuk anser att man har problem med en alltmer växande skara av husbilar och skyltar med campingförbud, så är det en nog så tydlig markering från kommunen. Varför skulle vi inte respektera detta?
Annars riskerar man kanske att den kommunale jaktvårdaren kommer på oväntat besök....? :(

Är väl inte så mycket att snacka om egentligen, husbilen är ett campingfordon och betraktas så också av den stora allmänheten (även om man drar ner rullgardinen) ;)

Sen är jag väl av den åsikten, att många beslutsfattare inte ser potentialen av att ordna ställplatser i både kommunal eller privat regi på platser typ Smygehuk, där det förvisso finns ett stort behov. Tänk på vilken intäkt det kan bli, om 30 husbilar betalar tillsammans 3000 kr / natt för att parkera över natten på en annars helt tom och ödelagd parkeringsyta... en liten nätt sidoinkomst på c:a 90 000 kr (!) / mån och med lite faciliteter i anslutning kan intäkten bli den dubbla.
 
F

F.d. 55374

Guest
Någon undrade hur vissa inlägg kunde vara provocerande, tycker att det är jäkligt provocerande när någon övernattar i husvagn/husbil där det är campingförbud, hoppas att svaret räcker.

Tommy R
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det är långt ifrån alla platser man försöker stoppa oss att parkera på som det finns en husägare som tror att utsikten i alla riktningar mot till exempel havet ingick i köpekontraktet.
Det är precis som att om vi inte finns så har man löst alla problem.
Sätter vi då inte emot, så kommer inte våra önskemål tillgodoses.

Och när det gäller Spanien att lösa den stora ökningen med husbilar, så växer det upp många fina ställplatser till rimliga priser.
Jag anser att där sopar man inte problemet under mattan. Man hittar lösningar.

Krister
 
F

F.d. 54123

Guest
Michael, om vi vänder lite på din frågeställning och i stället för att fråga oss själva, vi som åker husbil. I stället frågar vi mannen på gatan, grannen till den parkerade husbilen, dvs alla andra samma sak, hur tror du hen svarar?

Inte för att hen skall ha tolkningsföreträde per automatik, men visst har det en betydelse för opinionen och beslutsfattarna, hur allmänheten ser din parkerade husbil på bästa utsikten, trots att du bara äter pizza samtidigt som du kollar Netflix inne i bilen.

Vi har blivit så många och flera blir vi, det är troligen roten till problemet, att alla inte ser oss med blida ögon.

Det refereras tidigare i tråden till bestämmelserna i Spanien. Sant där praktiserar många gästande husbilsåkare just den modellen, med att inte ta ut markisen och därmed vill göra gällande att man bara parkerar och kan sedan stå i veckor på samma plats.

Vad har hänt? Polisen, myndigheterna har faktiskt genomskådat oss smarta husbilsåkare och man monterar i stället nu upp höjdhopparställningar som ligger på nivå vad Rickard Dahl hoppade över i EM 1958. I Albir t.ex. som varit populärt för husbilsåkarna finns det knappast någon plats alls där vi kommer in med våra bilar idag.

TommyD

Den spanska modellen är utmärkt att spinna vidare på till en allmän policy mellan husbilister och markägare. Det spanjorerna glömde i deras anvisningar var en tidsbegränsning för parkering på samma plats. Det urvecklads på några ställen till max 48 timmar. I Sverige har vi redan den tidsbegränsningen i bl.a. Allemansrätten, 24 timmar. En tidsbegränsning som f.ö. även gäller på Trafikverkets rastplatser och parkeringar.
 
Toppen